1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارش سالانه بازرسین انجمن عکاسان ایران

گزارش سالانه بازرسین انجمن عکاسان ایران

انجمن عکاسان ایران در ۲۶ آذرماه سال ۱۳۸۸ با حضور جمعی از عکاسان از سراسر کشور نخستین مجمع عمومی خود را تشکیل داد و با معرفی نامزدهای متقاضی حضور در گروه کاری هیات مدیره و برگزاری انتخابات، اعضای این هیات را تعیین و رسما روز ماندگاری را در تاریخ عکاسی کشور رقم زد.
بنا بر گزارش برگزاری اولین مجمع انجمن عکاسان ایران، از میان متقاضیان حضور در عنوان بازرسی این انجمن، حسن غفاری با رای برتر و کمال الدین شاهرخ به عنوان بازرس علی البدل نیز به حاضرین در این مجمع معرفی شدند.
این دو نفر پس از گذشت سیزده ماه از فعالیت انجمن، بعدازظهر روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه سال ۱۳۸۹ با دعوت از نمایندگان رسانه های فعال در عرصه عکاسی کشور در محل دفتر این انجمن واقع در طبقه هشتم برج بهار در تهران، مهیای ارایه گزارشی بودند که از فعالیت نقش بازرس در زمان سپری شده حکایت داشت.

حسن غفاری ابتدای گزارش خود را اینگونه آغاز کرد:
هدف از دعوت بازرسین انجمن از رسانه های جامعه عکاسی کشور این بوده است که گزارش سالانه عملکرد خود را به عکاسان ارایه کنیم و با ارایه آمار و اطلاعاتی دقیق، از حرکت آغاز شده شفاف سازی کنیم و پاسخگوی برخی پرسش هایی باشیم که به حیطه مسئولیت بازرس ارتباط دارد و در پایگاه های عکس و عکاسی کشور مطرح شده و می شود.
وی با ذکر این نکته که در جلسه امروز از خبرنگاران تمامی سایت های مرتبط و نشریه عکس هم دعوت به حضور و همکاری شد وهمان طوری که می بینیم تنها شاهد حضور نمایندگان پایگاه خبری دوربین و پایگاه عکس چیلیک هستیم.
این عکاس که در سمت بازرس اصلی انجمن عکاسان ایران فعالیت می کند پیرامون تاریخچه ی شکل گیری انجمن اظهار داشت: در تاریخ ۲۱ اسفندماه ۱۳۸۸ تقاضای تشکیل انجمن عکاسان ایران توسط هیات موسس تصویب شد و می بایست که مجمع عمومی پس از عضوگیری برگزار می شد که این مجمع در تاریخ ۲۶ آذرماه ۱۳۸۸ برگزار شد و این افتخار نصیب بنده و آقای کمال الدین شاهرخ شد که در عناوین بازرس اصلی و علی البدل، ایفای نقش نموده و قبول مسئولیت نماییم.
مطابق با مفاد اساسنامه اصلی بازرسین بایستی که گزارشی سالیانه را در مجمع عمومی داشته باشند و برخلاف آمادگی انجمن برای برگزاری مجمع عمومی، مجوز این کار هنوز از سوی وزارت کشور صادر نشده و دلیل این نکته هم عدم به رسمیت قطعی شناخته شدن انجمن عکاسان ایران در سیر مراحل قانونی این وزارت است و از این رو ما همچنان موفق به دریافت پروانه بهره برداری از وزارت کشور نشده ایم و با توجه به تمکین اهالی انجمن از قانون، برگزاری مجمع عمومی بدون کسب این پروانه، منجر به عدم امکان این مهم در سال جاری شده است.
بازرس انجمن، عدم به رسمیت شناخته شدن انجمن عکاسان ایران را پس از گذشت بیش از یک سال از سوی وزارت کشور به دلایل برگزاری دوره ای تشکیل جلسه از سوی مسئولین ذیربط، برخورد با مناسبت ها و برخی تعطیلی ها وتعدد و کثرت پرونده های متقاضی عنوان کرد و افزود: ما تمامی فعالیت های انجمن را در مسیر قانون به واسطه معرفی یک رابط به وزارت کشور اطلاع می دهیم و مفاد و نکات قانونی و دستورالعمل های شفاهی و بعضا کتبی را به همین شکل از وزارت کشور دریافت می کنیم.

هیات مدیره اولین جلسه را در تاریخ ۱۳ دی ماه سال ۱۳۸۸ در سالن نیلوفر خانه هنرمندان برگزار کرد و آخرین جلسه هم در تاریخ ۲۶ دی ماه جاری – دو روز پیش – در محل دفتر انجمن واقع در برج بهار برگزار شد.
غفاری تعداد جلسه های رسمی برگزار شده را چهل و یک نشست، جلسه های فوق العاده را در دو نشست و پنج جلسه غیر رسمی داشتیم که منظور از جلسه های غیررسمی، حضور اعضای هیات مدیره و بازبینی امور و بررسی عکس های دریافتی متقاضیان است.
ایشان در ادامه به ذکر تعداد متقاضیان عضویت اشاره داشت و گفت:
تا به امروز ۱۱۶۶ نفر درخواست عضویت به این انجمن داده اند که ۸۷۷ نفر تا زمان پایان سال گذشته پذیرفته شدند.
۴۵۰ نفر تاکنون حق عضویت خود را واریز کردند که حق عضویت ۲۴ نفر از این تعداد توسط حامی انجمن(نورنگار) در مجمع عمومی پرداخت شده است.
ده عضو افتخاری همچون استاد احمد عالی، استاد مسعود معصومی در فهرست اعضای انجمن داریم.
۱۱۳ درخواست عضویت در سال ۱۳۸۹ داشته ایم که ۲۰ نفر از این تعداد برای دومین بار با آثاری متفاوت متقاضی عضویت در این انجمن شده اند.
بازرس انجمن عکاسان ایران پس از این بیان این تعداد و آمار گزارشی هم از وضعیت مالی انجمن ذکر کرد:
در زمان فعالیت هیات موسس نظر بعضی مراکز جلب و مبالغی نیز به صندوق انجمن واریز شد که سرمایه اولیه هیات مدیره تقریبا یکصدونود و شش میلیون ریال (۱۹۶۰۰۰۰۰ تومان) و درآمد انجمن به معنای حق عضویت های دریافتی سیصدوچهل وهشت میلیون ریال (۳۴۸۰۰۰۰۰ تومان) بوده که در مجموع این ارقام مبلغ پانصد وچهل وچهارمیلیون ریال (۵۴۴۰۰۰۰۰ تومان) می باشد.
تهیه اسباب و اثاثیه دفتر و تامین برخی تجهیزات همچون دستگاه تلفن، رایانه، نمابر و کپی هم رقمی معادل بیست وهفت میلیون وچهارصدونودهزار ریال (۲۷۴۹۰۰۰ تومان) هزینه داشته است که تا اینجا سرمایه انجمن پانصدوهفتادویک میلیون وچهل ونه هزار ریال (۵۷۱۴۹۰۰۰ تومان) است.

غفاری در ادامه از وجود سند و تصویب حق عضویت سالانه یکصد و بیست هزارتومان توسط حاضرین در مجمع عمومی یاد کرد و گفت: هیات مدیره با بررسی های انجام گرفته دریافت که پرداخت این رقم شاید برای بعضی علاقمندان به عضویت کمی مشکل باشد و تمایل به کاهش این مبلغ را هم در این میان بررسی کرد ولی چون مطابق قانون بدون رای اعضا در مجمع نمی توان چنین کرد ناگزیر چاره ای اندیشیده شد.
غفاری خبر خوشی را هم برای مخاطبین خود داشت. ایشان خبر خوش جلسه گزارش بازرسین انجمن عکاسان ایران را اینگونه عنوان کرد که: با اشاره به تامین محل دفتر انجمن و کسر این مبلغ از مجموع هزینه های انجمن، کسر مبلغ چهل هزار تومان را در اولین سال از مجموع رقم مصوب اعضا به این واسطه دانست و در ادامه به تلاش های صورت گرفته برای کسانی که تاکنون موفق به واریز حق عضویت نشده اند، اعلام کرد: با توجه به حضور در نیمه دوم سال، تصمیم بر این شد که به حمایت مالی از اعضا همچنان ادامه دهیم و با وجود واریز مبلع هشتاد هزار تومان به عنوان حق عضویت سالانه توسط هر متقاضی تا پایان سال جاری، پنجاه درصد رقم واریزی از سال جاری به سال ۱۳۹۰ منتقل و محاسبه شود. با این شکل حق عضویت هر عضو در سال جاری چهل هزار تومان محاسبه شده است و این یعنی اینکه هیات مدیره شرایطی به وجود آورده که به فکر اعضا هم بوده است.
  بازرس انجمن، اشاره ای هم به محل دفاتر انجمن کرد و گفت: دفتر اول در خانه هنرمندان ارزشی معنوی و هنری داشته و دارد و در اساسنامه نشانی آنجا ذکر شده است و دفتر دوم در ساختمان بهار است که دفتر اصلی انجمن عکاسان ایران است.
غفاری اشاره ای هم به حضور بازرسین در طول جلسه های برگزار شده داشت.
ایشان با اشاره به اساسنامه و عدم الزام به حضور بازرسین در جلسه های هیات مدیره یادآور شد: در تمامی جلسه ها بنده و یا آقای شاهرخ حضور داشته و مسایل را از نزدیک رصد می کردیم و بارها مجبور به تذکر شفاهی و حتی یک بار هم ملزم به ارایه تذکر کتبی به یکی از اعضای هیات مدیره شدیم.

بخش دوم گزارش را بازرس علی البدل انجمن عکاسان ایران، کمال الدین شاهرخ ادامه داد.
ایشان با نام خدا آغاز کردند و با اشاره به نقش ظریف بازرسی در انجمن، ابراز داشتند:
نکته ای که لازم به بیان است این است که تمام مواردی که در جلسات انجمن انجام گرفت از سیر قانونی برخوردار بود و هیچ اتفاقی خارج از مسیر قانون روی نداده است. بنده اعتقاد دارم وجود و حضور افکار گوناگون و تضارب آرا شرایط پیشرفت و حرکت به سوی اهداف را شامل می شود و این شرایط به لطف خداوند در انجمن وجود دارد.
شاهرخ با اشاره عدم صدور پروانه بهره برداری و روند قانونی و زمان لازم برای سیر این روند، تلاش و همت را لازمه روحیه اعضای هیات مدیره و صبر و مساعدت اعضا را شرط رسیدن به موفقیت و اهداف برشمرد.
ایشان پیشرفت امور انجمن را در طی سال گذشته موفق ارزیابی کرد و در ادامه پیرامون بحث مالی انجمن اظهار داشت:
به حمدالله بحث مالی انجمن شفاف است و همه چیز به صورت مکتوب و منظم و قانونی توسط حسابداری که برای انجمن تدارک دیده شده ثبت و ضبط می شود و هیچ نکته مبهمی برای بازرسین تا به حال مشاهده نشده است.
شاهرخ به تدوین آیین نامه داخلی انجمن هم گریزی زد و سرو سامان دادن به این موضوع را به واسطه همکاری و همفکری اعضای هیات مدیره از نکات مثبت فعالیت یک ساله انجمن ذکر کرد و اظهار امیدواری کرد تا پایان سال مفاد این آیین نامه در مرحله نهایی تدوین و تنظیم و تصویب نهایی قرار گیرد و به صورت ابلاغیه صادر شود تا همگان ملزم به رعایت آن باشند و شکل قانونی تری از فعالیت و حضور را شاهد باشیم.
اهم گزارش اعلام شده در اینجا پایان می یابد ولی پرسش و پاسخ هایی هم از سوی حاضرین در این نشست مطرح شد که به صورت اجمالی به ذکر آنها بسنده می کنیم.
——————————————————————————————————————————————————————————–

* بازرسین اظهار امیدواری کردند با همکاری وزارت کشور به زودی پروانه بهره برداری انجمن صادر و اطلاع رسانی پیرامون فعالیت های برنامه ریزی شده قوت یابد.
* بازرسین با تشکر از همکاری استاد حقیقی در طراحی نشان انجمن مندرج در کارت های شناسایی اعضا، به عنوان مدیر هنری انجمن از ایشان یاد کردند.
* غفاری به برگه های تایپ شده منصوب بر دیوار انجمن هم اشاره کرد و جهت انعکاس در گزارش آنها را قرائت کرد. بر روی این برگه ها آمده بود: لطفا! همیشه در جریان های خبری انجمن باشید زیرا ممکن است نیازی به یاری تک تک شما باشد.
* در برگه ی دیگری که توسط این عکاس خوانده شد، آمده بود: دوستانی که دارای تخصص هستند و مایل به همکاری با انجمن می باشند اعلام نمایند تا در مواقع نیاز از حضور ایشان استفاده نماییم.
* غفاری همت اعضا هیات مدیره را در تدوین بحث نرم افزاری و تدوین آیین نامه ی داخلی انجمن شایسته تقدیر دانست. در این مسیر از آقایان کما الدین شاهرخ، مسعود زنده روح کرمانی تشکری ویژه شد.
* بازرس اصلی انجمن در متن دومین صورتجلسه انجمن بحث برگزاری دوسالانه عکس را یادآور شد و ذکر این نکته را نشانی از تمایل به حضور و تاثیرگزاری در جریان عکاسی کشور و دغدغه های این انجمن دانست به شکلی که تا به حال مکاتبه های کثیر و جلسه های بسیاری با مدیر موزه هنرهای معاصر برگزار شده است که به زودی در نشستی از زبان هیات مدیره این نکات را خواهید شنید.
* غفاری به برگزاری نشستی رسانه ای و زودهنگام با اعضای هیات مدیره نیز اشاره کرد.
* در بخشی از این نشست از خانم مریم زندی به عنوان رئیس هیات مدیره، ساعد نیک ذات به عنوان نائب رئیس، افشین شاهـرودی به عنوان خزانه دار و سخنگوی انجمن، حسن غفاری و شاهرخ به عنوان بازرسین انجمن نام برده شد. همچنین هیات مدیره متشکل از: مریم زندی، سیف الله صمدیان، اسماعیل عباسی، محسن راستانی، فرزاد هاشمی و افشین شاهـرودی و ساعد نیک ذات معرفی شدند. سعید دستوری، مسعود زنده روح کرمانی و محمدمهدی رحیمیان هم به عنوان اعضای علی البدل معرفی شدند که با توجه به اعلام استعفای اسماعیل عباسی، سعید دستوری در جمع اعضای هیات مدیره نشست.
* غفاری مطابق قانون، به عدم پرداخت و دریافت ریالی به عنوان حقوق و دستمزد از سوی انجمن به اعضای هیات مدیره و بازرسین هم اشاره کرد.
* در برخی پرسش های مطرح شده بازرسین پاسخ به سوال را خارج از حیطه قانونی بازرسین برشمردند و از پاسخ به سوال پرهیز کردند.
* صاحب مسئولیت بازرسی هیات مدیره انجمن به قدرت تاثیر حضور بازرسین مطابق قانون اشاره کرد و یاد آور شد: در مجمع عمومی قول دادم گوش و چشم اعضا باشم و همچنان تمامی مسائل انجمن را به ریز دنبال می کنم و پیگیر هستم.
* عضو اصلی عنوان بازرسی انجمن از ارسال بیست قطعه عکس ارسالی به انضمام یک شناسنامه کامل از سوابق هنری متقاضی به علاوه دو قطعه عکس و دارا بودن شرایط معمول شهروندی و واریز وجه عضویت پس از پذیرش آثار به عنوان شرایط ثبت نام در انجمن عکاسان ایران نام برد.
* غفاری انتظار خود را از جامعه عکاسی در حد حفظ صبوری و تقویت حوصله به منظور نیل به اهداف تعیین شده ذکر کرد.
* ایشان همچنین تاکید کردند: جامعه عکاسی در انتظار صدور پروانه بهره برداری باشد و پس از آن سرعت در پیشرفت و عملکرد را از هیات مدیره طلب نماید.
* بازرس انجمن عکاسان ایران تاکید کرد: مسئولیت اطلاع رسانی اخبار و رویدادها و عملکردها برعهده سخنگوی انجمن است و تنها مرجع رسمی و معتبر در راستای انتشار اخبار انجمن، کلام سخنگو است.
* غفاری درخواست کرد که تمامی کسانی که با پایگاه های مرتبط با عکس و عکاسی در ارتباط هستند، در صورتیکه پرسش و یا ابهامی دارند رونوشتی از سوال خود را به نشانی انجمن ارسال نمایند و یقیین داشته باشند که پاسخش را دریافت خواهند کرد.
* غفاری وعده داد: ظرف مدت زمانی کوتاه در آینده، سایت انجمن فعال شده و در خدمت اهداف انجمن عکاسان ایران خواهد بود.
* کمال الدین شاهرخ هم اعلام کرد: بعضی از اعضای هیات مدیره به تعدد شغل مشغول اند و برخی موانع هم هست که امکان برداشتن ندارند و باید که آیین نامه انضباطی انجمن تصویب شود تا بازرس بتواند در برخی موارد لازم برخورد انضباطی نماید.
* در نزدیکترین نشست و جلسه هیات مدیره قرار بر این است که انتخاباتی داخلی برگزار شود و مسئولیت ها برای یک سال دیگر تعیین شوند و احتمال اینکه در عناوین رئیس، نائب رئیس، خزانه دار و سخنگو تغییراتی داشته باشیم، هست.
* غفاری خواهشی از جامعه عکاسان ایران هم طرح کرد. ایشان از تمامی عکاسان و علاقمندانی که اقدام به چاپ کتاب یا برگزاری برگزاری نمایشگاه می کنند خواست تا سه نسخه از کتاب و یا نسخه ای از کارت و پوستر نمایشگاه را به این انجمن ارسال نمایند.
* غفاری و شاهرخ هر دو در انتهای این نشست درخواست کردند در انعکاس گزارش سالانه فعالیت بازرسین انجمن، انصاف لازم در حوزه عملکرد این بخش رعایت شود.
* عهده دار عنوان بازرسی هیات مدیره انجمن عکاسان ایران، با تشکر از اعتماد عکاسان به این انجمن اعلام کرد که همچنان صبر، آرامش و حوصله می تواند ما را به اهداف تعیین شده انجمن رهنمون سازد.
* جلسه در ساعت ۱۶:۰۵ دقیقه پایان پذیرفت.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست