1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارش فارس از نشست اکسپوی عکس تئاتر و نکوداشت مجید بهرامی؛ سرسنگی: هیچ سازوکار قانونی و اجرایی برای حمایت از هنرمندان وجود ندارد

گزارش فارس از نشست اکسپوی عکس تئاتر و نکوداشت مجید بهرامی؛ سرسنگی: هیچ سازوکار قانونی و اجرایی برای حمایت از هنرمندان وجود ندارد

خبرگزاری فارس: مدیر عامل خانه هنرمندان در نشست اکسپوی عکس تئاتر و مراسم نکوداشت مجید بهرامی گفت: گرفتاری امروز مجید بهرامی، نشان می‌دهد هیچ ساز و کار قانونی و اجرایی برای حمایت از هنرمندان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، نشست خبری اکسپو عکس تئاتر و مراسم نکوداشت «مجید بهرامی» بازیگر تئاتری که این روزها در بستر بیماری به سر می‌برد، صبح امروز با حضور مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر، بابک چمن‌آراء مدیر عامل مرکز موسیقی بتهوون و مدیر اجرایی نکوداشت مجید بهرامی، ابراهیم حسینی دبیر اکسپو عکس و رضا موسوی مسئول اجرایی آن، در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

*برگزاری این اکسپو بهانه‌ای برای توجه مسئولان به اهالی هنر است

ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر در آغاز این نشست اشاره‌ای به برگزاری نمایشگاه‌های عکس از سوی خانه تئاتر کرد و گفت: هدف ما گسترش تئاتر در همه زمینه‌های مختلف آن است و به همین دلیل در خانه تئاتر ما به دنبال برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بوده‌ایم به خصوص در هفته بزرگداشت تئاتر چرا که معتقدیم عکس تئاتر هم می‌تواند فرهنگسازی کند و آشنایی بیشتری میان مخاطبان خود و تئاتر برقرار کند.
راد گفت: بیماری مجید بهرامی بهانه‌ای شد تا اکسپو عکس تئاتر را سریع‌تر برگزار کنیم ولی معتقدم نباید همیشه بعد از آن که هنرمندی دچار مشکل شد، مورد توجه قرار بگیرد بنابراین برگزاری این اکسپو که با حمایت انجمن‌های مختلف برگزار می‌شود، فتح بابی خواهد بود برای توجه بیشتر مسئولان فرهنگی و هنری به اهالی هنر.
مدیرعامل خانه تئاتر در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برگزاری این اکسپو یک مسئله خیریه نیست، بلکه احترام به هنرمند است و آثاری که در این اکسپو عرضه می‌شود نیز مربوط به هنرمندان برجسته‌ای است که آثار ارزشمند خود را ارائه کرده‌اند و خریدار این آثار نیز در واقع صاحب سرمایه‌ ارزشمند هنری خواهد بود.

* هیچ ساز و کار قانونی برای حمایت از هنرمندان وجود ندارد

مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران نیز با اشاره به تفاوت ماهوی اکسپو عکس تئاتر به منظور نکوداشت مجید بهرامی گفت: این اکسپو اگر چه به منظور فروش آثار عکس به نفع درمان بیماری مجید بهرامی برگزار می‌شود اما چند پیام مهم را در درون خود دارد؛ اول این که به مسئولان فرهنگی و هنری کشور یادآوری می‌کند که توجه بیشتری به اهالی فرهنگ و هنر داشته باشند چرا که هنرمندان کشور ما از امنیت شغلی و امکانات درمانی بر حق خود برخوردار نیستند و مجید بهرامی که امروز گرفتار بیماری شده است، تنها نمونه‌ای از جامعه هنری ماست که نشان می‌دهد هیچ ساز و کار قانونی برای حمایت از هنرمندان وجود ندارد.
وی افزود: پیام دوم برگزاری این نمایشگاه یادآوری به مسئولان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است که تاکنون هیچ قانونی را در جهت حمایت از اهالی هنری کشور تصویب نکرده‌اند که به پشتوانه اجرای آن قانون، هنرمندان ما در حوزه استخدامی، رفاهی و خدمات درمانی بتوانند از امکانات لازم برخوردار باشند و کمتر دیده‌ایم که مجلس قوانینی را به صحن علنی مجلس ببرد که مدافع و حامی حقوق هنرمندان باشد و امیدوار هستم که برگزاری این اکسپو به مسئولان کمیسیون فرهنگی وهنری مجلس یادآوری کند که اکنون زمانی است که باید با تصویب قوانین در جهت حمایت مادی و معنوی از هنرمندان گام بردارند.
سرسنگی با اشاره به انتقادهایی که از سوی مسئولان به حوزه فرهنگ وهنر وارد می‌شود گفت: انتقادهای بسیاری را مسئولان به بخش فرهنگ وهنر و هنرمندان کشور وارد می‌کنند که گاهی این انتقادها از نظر من به جا نیز هست اما باید پرسید که از سوی دیگر شما چقدر از هنرمندان کشورمان که برخی از کهولت سن و بیماری‌های این دوران، عدم امنیت شغلی ومسائل مالی رنج می‌برند حمایت کرده‌اید و به آن‌ها توجه داشته‌اید؟
مدیر عامل خانه هنرمندان،‌همدلی جمع کثیری از هنرمندان را پیام سوم برگزاری اکسپو عکس تئاتر و نکوداشت مجید بهرامی عنوان کرد و گفت: برای برگزاری این اکسپو، بسیاری از هنرمندان حوزه‌های مختلف عکس، تئاتر، سینما و هنرهای تجسمی اعلام آمادگی کردند و سعی کردند خودشان برای یکی از اعضای خودشان کاری انجام دهند که در کمتر برنامه‌ای شاهد این همدلی بوده‌ایم.
مجید سرسنگی به سخنان خود در دیدار با مجید بهرامی اشاره کرد وگفت: بیش از هر چیز سلامتی مجید بهرامی برای ما مهم است و این برنامه نیز بیشتر نکوداشت بهرامی و قدردانی از زحمات او در عرصه تئاتر کشور است و امیدوار هستیم که با همکاری انجمن‌های مختلف و دیگر نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر، کاری کنیم که هنرمندان ما درمواقع گرفتاری احساس تنهایی نکنند و ما در کنار آن‌ها باشیم و به وظیفه خودمان عمل کنیم.
سرسنگی به وظایف دستگاه‌های فرهنگی و هنری دولتی در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون دستگاه‌های دولتی هیچ اقدامی در زمینه حمایت از هنرمندان نیازمند نداشته‌اند.
مدیر عامل خانه هنرمندان در بخش دیگری از سخنانش درباره رایزنی با مسئولان فرهنگی و هنری برای حضور در این اکسپو گفت: ما رایزنی گسترده‌ای را با همه مسئولان مرتبط با فرهنگ و هنر کشور داشته‌ایم، از مسئولان وزارت ارشاد گرفته تا مدیران بانک‌ها، شهرداری تهران،سازمان تبلیغات اسلامی و مجلس شورای اسلامی، بنابراین هیچ مسئولی نمی‌تواند ادعا کند که از این موضوع بی‌خبر مانده است و امیدوار هستم که در روز افتتاحیه حمایت واقعی مسئولین را داشته باشیم.

*سرسنگی: هیئت امنایی برای خرید آثار هنری در خانه هنرمندان تشکیل شود

سرسنگی درباره قانون خرید آثار هنری که در سال جاری از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است گفت: گاهی مشکل ما نداشتن قانون است وگاهی داشتن قانونی که درست اجرایی نمی‌شود و نتیجه عکس می‌دهد.
وی افزود: همیشه بحث خرید آثار هنری مطرح بوده است اما چرا تاکنون اجرایی نشده است، چه کسی تشخیص می‌دهد که چه اثری خریداری شود، از چه هنرمندی و با چه قیمتی؟
مدیر عامل خانه هنرمندان در همین راستا پیشنهاد کرد که هیئت امنایی برای خرید آثار هنری تشکیل شود که شامل هنرمندان، صاحبنظران و مسئولان فرهنگی وهنری باشد و محل دبیرخانه آن نیز در خانه هنرمندان آن باشد تا به این ترتیب بر مبنای قانونی که تصویب شده است، بر اساس نظر هیئت امنا، آثار هنری خریداری شود.
وی تأکید کرد: ما امیدوار هستیم که پیامد اجرایی شدن این قانون خرید آثار هنری را با مشورت هنرمندان و صاحبنظران شاهد باشیم.

*انتخاب سختگیرانه ۳۰ عکس برتر از میان ۶۰۳ اثر

ابراهیم حسینی، دبیر اکسپو عکس تئاتر نیز با بیان این که پروسه برگزاری یک اکسپو حدود شش ماه به طول می‌انجامد گفت: انرژی مثبتی که برای انجام این کار وجود داشت باعث شد تا مقدمات برگزاری این اکسپو درکمتر از ده روز انجام شود و این تنها با همدلی اعضای شرکت‌کننده، حامیان و بخش اجرایی امکان‌پذیر بود.
حسینی گفت: فراخوان این اکسپو ۱۰ تیرماه اعلام شد که در دو بخش برگزار می‌شود، بخش اول مربوط به عکس‌های تئاترهایی است که مجید بهرامی در آن به ایفای نقش پرداخته است، و بخش دوم به عکس‌هایی با موضوع آزاد اختصاص دارد.
وی افزود: در بخش اصلی از میان ۶۰۳ اثر از ۹۰ عکاس، هیئت داوران متشکل از سیف‌الله صمدیان، سیامک زمردی مطلق، رضا معطریان و مسعود پاکدل به شکل بسیار سختگیرانه ۳۰ قطعه عکس را انتخاب کردند تا به قیمت واقعی یک عکس به فروش گذاشته شود که آثار ۱۵ عکاس میهمان این اکسپو نیز شامل سیف‌الله صمدیان، سیامک زمردی‌مطلق، جمشید بایرامی، رضا معطریان، نادر داوودی، مسعود پاکدل، فتانه دادخواه و رضا موسوی در این بخش به نمایش گذاشته می‌شود.
حسینی درباره معیار انتخاب آثار توضیح داد: هیئت داوران بیشتر عکس‌های دکوراتیو را انتخاب کردند که فرم ونور بسیار زیبایی داشتند و از انتخاب عکس‌های ژورنالیستی و بازیگر محور پرهیز شد تا خریداران این آثار، صاحب عکس‌هایی هنری باشند.
وی با اشاره به گنجاندن بخشی از عکس‌ها در قالب کارت پستال گفت: برای آن که هر یک از علاقه‌مندان قادر به خرید آثار این اکسپو باشند، تعدادی از عکس‌ها نیز به صورت کارت پستال به فروش گذاشته می‌شود که به این منظور ۳۰ اثر منتخب هیئت داوران در تیراژ هزار تایی به صورت کارت پستال نیز ارائه می‌شود.

* ارائه سه تابلو عکس نفیس با امضای هنرمندان پیشکسوت

حسینی ابعاد همه عکس‌های این نمایشگاه را به جز سه اثر نفیس، ۵۰ ×70 عنوان کرد و گفت: تنها سه اثر نفیس در این نمایشگاه در ابعاد ۷۰×100 ارائه می‌شود که یکی از این سه عکس مربوط به نمایش عجایب‌المخلوقات با حضور مجید بهرامی و اثری از آوا کیایی است، دومی به فیلم «بدرود بغداد» مربوط می‌شود که بهرامی در این فیلم نیز حضور داشته و عکاس آن جواد جلالی است، عکس سوم نیز سه نامزد دارد که هنوز انتخاب نهایی صورت نگرفته است.
دبیر این اکسپو گفت: این سه نسخه عکس نفیس امضای بسیاری از هنرمندان پیشکسوت کشور را بر خود دارد و هنوز قیمت پایه آن نیز مشخص نشده است.
حسینی گفت: همه عکس‌ها در سه نسخه ارائه می‌شود و سه اثر نفیس این اکسپو نیز تنها یک نسخه دارند.
این عکاس تئاتر تأکید کرد: ما نمی‌خواهیم اعانه جمع کنیم، بلکه می‌خواهیم اثر هنری به فروش بگذاریم که انتخاب ۳۰ اثر از میان ۶۰۳ عکس ارسالی، نشان دهنده دقت نظر و کیفیت هنری آثار منتخب این اکسپو است، ولی این فروش به صورت همت عالی خواهد بود.

* هنرمندان مدعو این اکسپو: انتظامی، پرستویی، بنی‌اعتماد،فراهانی و …

ابراهیم حسینی درباره هنرمندان مدعو این اکسپو در روز افتتاحیه نیز گفت: همه هنرمندانی که در حوزه تئاتر فعالند و ما به آن‌ها دسترسی داشته‌ایم به این برنامه دعوت شده‌اند که برخی از آن‌ها عبارتند از : عزت‌الله انتظامی، پرویز پرستویی، رخشان بنی‌اعتماد، فاطمه معتمدآریا، حسین پاکدل، بهزاد فراهانی، آتیلا پسیانی، ستاره پسیانی، فاطمه نقوی، مهتاب کرامتی، باران کوثری و بهاره رهنما.
وی همچنین سخنرانان مراسم نکوداشت مجید بهرامی را شامل پرستویی، بنی‌اعتماد، معتمدآریا و پاکدل اعلام کرد.
حسینی گفت: هنرمندان دیگری همچون عباس کیارستمی و رضا کیانیان نیز از هنرمندان مدعو ما بودند که متأسفانه در خارج از کشور به سر می‌برند.

*پارسا پیروزفر،نرگس‌نژاد و عاقبتی، فروش یک روز نمایش‌های خود را هدیه کردند

رضا موسوی عکاس تئاتر و یکی از عوامل اجرایی برگزاری این اکسپو نیز درباره رایزنی‌هایی که با هنرمندان تئاتر داشته است گفت: در راستای برگزاری این اکسپو با هدف نکوداشت مجید بهرامی، پارسا پیروزفر کارگردان نمایش «گلن گری گلن راس» فروش روز سه‌شنبه این نمایش را در تماشاخانه ایرانشهر به این اکسپو اختصاص داده است و همچنین علی نرگس‌نژاد و محمد عاقبتی نیز به ترتیب فروش روزهای ۵ شنبه و دوشنبه نمایش‌های خود را برای اکسپو عکس تئاتر مجید بهرامی در نظر گرفتند.
موسوی از رایزنی با دیگر کارگردانان تئاتر همچون حسن باستانی، چیستا یثربی و بهرام تشکر خبر داد و گفت: به زودی این سه کارگردان تئاتر نیز به جمع حامیان اکسپو عکس تئاتر مجید بهرامی خواهند پیوست.

*فرصت زیادی نداریم، مسئولان وعده‌هایشان را اجرایی کنند

بابک چمن‌آرا مدیر مرکز موسیقی بتهوون نیز که در بخش اجرایی این اکسپو همکاری دارد در ادامه گفت: با توجه به حمایت خانه هنرمندان، خانه تئاتر و انرژی بسیاری از هنرمندان در راه‌اندازی این اکسپو، امیدوار هستیم که بنیادی به منظور جذب حمایت‌های مختلف برای هنرمندان کشورمان نیز تأسیس شود.
چمن‌آرا با اشاره به وعده‌های اجرایی نشده بسیاری از مسئولین در برنامه‌های مشابه گفت: امیدوار هستیم که در این اکسپو،‌ هر وعده‌ای بلافاصله اجرایی شود چرا که ما فرصت زیادی نداریم و باید هر چه زودتر مجید بهرامی را برای اعزام به خارج از کشور به منظور عمل پیوند مغز استخوان آماده کنیم.
چمن‌آرا درباره برنامه روز افتتاحیه این اکسپو توضیح داد: هر کدام از هنرمندان و دوستان مجید بهرامی در روز افتتاحیه، میزبان یکی از مسئولان دعوت شده برای خرید آثار خواهند بود.
به گزارش فارس، مراسم افتتاحیه اکسپو عکس تئاتر و نکوداشت مجید بهرامی روز چهارشنبه ساعت ۱۸:۳۰ در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/ا

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست