1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارش مراسم اختتامیه جشنواره عکس شکوه حماسه

گزارش مراسم اختتامیه جشنواره عکس شکوه حماسه

مراسم اختتامیه جشنواره سراسری عکس شکوه حماسه روز شنبه سوم اردی بهشت ماه سال جاری در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز با حضور شرکت کنندگان جشنواره، هنرمندان عکاس، مسئولین فرهنگی هنری شهر تبریز و خبرنگاران خبرگزاری ها و جراید برگزار گردید.

در آغاز مراسم امیر نصیربیگی مدیر جشنواره ضمن  خیر مقدم گویی به شرکت کنندگان و میهمانان جشنواره از استانهای مختلف از برگزاری دومین جشنواره سراسری عکس شکوه حماسه در سال جاری خبر داد و افزود : با توجه به استقبال خوب هنرمندان عکاس از استانهای مختلف کشور و تقاضای خود هنرمندان شرکت کننده در جشنواره مبنی بر تداوم این جشنواره در دوره های آتی، انشااله این حرکت فرهنگی، امسال و سالهای آینده تداوم خواهد داشت.
نصیربیگی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره افزود: مهم ترین هدف از برگزاری این جشنواره تعالی انسانیت و اهداف والای انقلابی و اسلامی است. بعد از سخنرانی مدیر جشنواره، هادی فائزی بعنوان دبیر گزارشی را از روند جشنواره ارائه کرد.
هادی فائزی بعد از تشکر و قدردانی از کلیه عکاسان شرکت کننده افزود: بعد از استقبال خوب عکاسان و برگزاری موفقیت آمیز مسابقه عکس حماسه زیتون در موضوع راهپیمایی روز قدس در پائیز ۱۳۸۹، انجمن عکاسی بسیج هنرمندان استان آذربایجانشرقی موضوع راهپیمائی روز بیست و دوم بهمن را در یک فرصت زمانی مورد مطالعه و پژوهش قرار داد که نتیجه مورد تصویب شورای انجمن قرار گرفت.

بعد از تشکیل دبیرخانه جشنواره، طراحی و توزیع فراخوان از اول دی ماه سال ۱۳۸۹انجام گردید که به بیش از ۱۲۰ تشکل فعال هنری در سراسر کشور پوستر و فراخوان جشنواره ارسال شد. طبق اعلام در فراخوان بعد از اتمام مهلت ارسال آثار، و انجام مراحل کدگزاری عکس ها و اعلام اسامی کل شرکت کنندگان در سایت جشنواره و دیگر پایگاه های اطلاع رسانی، ارزیابی و داوری آثار در مورخه بیست و دوم اسفند ۱۳۸۹، با حضور داوران جشنواره آقایان : محمدحسین حیدری، بهزاد پروین قدس و فرهاد سلیمانی انجام گردید که بعد از سه مرحله داوری از بین ۱۷۷۱ اثر از ۲۳۸ عکاس، ۵۰ اثر از ۴۶ عکاس به مرحله نهایی راه یافتند و نهایتا ۳ اثر بعنوان آثار برتر، ۷ اثر بعنوان آثار مورد تقدیر و ۴۰ اثر بعنوان آثار برگزیده انتخاب گردید و اسامی عکاسان صاحب اثر در مرحله نمایشگاهی مورخه ۲۴/۱۲/۸۹ از طریق سایت جشنواره اطلاع رسانی شد. 

دبیر جشنواره شکوه حماسه گفت: با توجه به درخواست بیشتر عکاسان محترم شرکت کننده در جشنواره مبنی بر  تغییر زمان مراسم اختتامیه و سپری شدن ایام تعطیلات، ستاد اجرایی جشنواره بر آن شد تا زمان مراسم اختتامیه جشنواره را به تاریخ جدیدی موکول نمایداز این رو مراسم اختتامیه جشنواره، اهدای جوائز و افتتاح نمایشگاه در روز یکشنبه سوم اردی بهشت ماه سال جاری در جلسه شورای جشنواره مورد تصویب قرار گرفت.
هادی فائزی از ارسال آثار هنرمندان عکاس ۲۶ استان و ۵۵ شهر از سراسر کشور خبر داد و گفت: از این تعداد ۷۴ % مرد و ۲۶% زن می باشند.همچنین بیش از ۶۰% شرکت کنندگان از رده سنی جوان می باشند که این نشان از آن دارد که جوانان هنرمند عکاس دنبال هنر آرمانی انقلاب اسلامی درقالب هنر عکاسی هستند. 

فائزی همچنین اضافه کرد: بیش از ۵۰ % شرکت کنندگان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی می باشند که نشان دهنده سطح علمی بالای شرکت‌کنندگان در این جشنواره می باشد.
دبیر جشنواره سراسری عکس شکوه حماسه کیفیت آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را فراتر از انتظار معمول دانست  که این امر باعث طولانی شدن جلسه داوری گردید. 
فائزی در پایان از کلیه عکاسان محترم شرکت کننده، هیئت محترم داوران جشنواره و همکاران ستاد دبیرخانه جشنواره، همکاری و همدلی ریاست محترم فرهنگسرای ولاء تهران، مدیر عامل محترم انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، مدیر محترم پایگاه عکس چیلیک و مدیر محترم جشنواره ابراز تقدیر و تشکر کرد.

بعد از ارائه گزارش دبیر جشنواره بیانیه هیئت داوران توسط بهزاد پروین قدس قرائت گردید.در ادامه سخنران مراسم افتتاحیه ، سرهنگ محمد اسماعیل سعیدی جانشین فرماندهی سپاه عاشورا به ایراد سخنرانی پرداخت.
سرهنگ محمداسماعیل سعیدی با اشاره به ابعاد مختلف تهاجم فرهنگی غرب علیه بلاد اسلامی و به خصوص جمهوری اسلامی ایران، گفت: غرب با تهاجم همه جانبه عرصه هنر را نیز مورد تهاجم قرار داده و موجب شده تا برخی در داخل نیز تقلید از هنر غربی را سرلوحه خلق آثار هنری قرار دهندوی افزود: در این حال هنرمندان بسیجی برای تعالی هنر کشور نقش مهمی در سال‌های گذشته ایفا کرده اند و این نقش ممتاز همواره ملموس بوده است.
وی اضافه کرد: بسیج هنرمندان نیز در راستای وظایف الهی و انقلابی خود حرکت می‌کند و باید تاکید هنرمندان بسیجی بر نشر مفاهیم و ارزش‌های اصیل اسلامی و انسانی باشد.

سعیدی  تحول در هنر داخلی را لازمه رشد و پیشرفت جامعه اسلامی خواند و افزود: برای موفقیت در عرصه هنر ارزشی و همراهی مردم ، نیازمند تحولی جدی در عرصه‌های هنری از جمله سینما هستیم

جانشین فرمانده سپاه عاشورا، هنر عکاسی را نیازمند ظرایف خاصی دانست و اظهار داشت: ثبت وقایع حیاتی و مهم نیازمند توانایی، عشق و علاقه خاصی است

پس از سخنرانی جانشین فرماندهی سپاه عاشورا لوح فشرده جشنواره که با نظر متخصصین گروه نرم افزاری در راستای نشر عکس ها و دستاوردهای نخستین جشنواره شکوه حماسه به سفارش دبیرخانه جشنواره آماده شده بود، رونمایی شد.
 این لوح چندرسانه ای شامل بخشهای معرفی جشنواره، عوامل اجرایی جشنواره، نمایش عکسهای برتر و برگزیده جشنواره، معرفی داوران جشنواره، بیانیه هیئت داوران و دیدگاههای مسئولین، اساتید عکاسی نسبت به جشنواره می باشد.

پس از رونمایی نرم افزار جشنواره مراسم معرفی برندگان و اهدای جوایز نفرات برتر جشنواره آغاز گردید.

اسامی به این ترتیب می باشند:
مقام اول حمید رضا  بازرگانی از زنجان تندیس جشنواره، لوح تقدیر و به همراه مبلغ هفت میلیون ریال.
مقام دوم بنت الهدی زعیمی از تهران تندیس جشنواره، لوح تقدیر و به همراه مبلغ پنج میلیون ریال.
مقام سوم حامد نیرومند قوچانی از قوچان تندیس جشنواره، لوح تقدیر و به همراه مبلغ سه میلیون ریال.
همچنین از نفرات چهارم تا دهم جشنواره با اهدای لوح تقدیر و مبلغ یک میلیون ریال تقدیر بعمل آمد که به ترتیب:ابراهیم باقرلو از تهران، پیمان پور جبار از تبریز، سعید شفیعی از سمنان، مازیار اسدی از تهران، بیتا رهنما از شاهین شهر، علی شفیعی کلی از رشت و حسن فتاحیان از یاسوج.
همچنین به انتخاب دبیر جشنواره جایزه خلاقترین اثر جشنواره با اهدای لوح تقدیر و کتاب عکس به ارزش پانصد هزار ریال به سهیل زند آذر اهدا گردید.

پس از اهدای جوایز مراسم با افتتاح نمایشگاه و بازدید مهمانان به پایان رسید.

همچنین اسامی راه یافتگان به نمایشگاه نخستین جشنواره سراسری عکس شکوه حماسه به این ترتیب اعلام شده است:
جواد آقاجان نژاد از تبریز، اسحاق آقایی از یاسوج، پویا احمری پور از کرمانشاه، مازیار اسدی از تهران، محمود بازدار از مشهد، حمیدرضا بازرگانی از زنجان، ابراهیم باقرلو از تهران، ابوذر بذری دریاسری از لنگرود، محمد براتی از بیرجند، حسین بهرامی از ساری، پیمان پورجبار از تبریز، علی پیشدادیان از ساری، حسین توحیدی فرد از بیرجند، یعقوب جدیری تقدیسی از تبریز، مهدی جهانگیر از مشهد، محمد حبیبی پاشاکلانی از ساری، عبدالله حیدری از تهران، محمدرضا خرازی از تهران، محمدحسین خسروجردی از تهران، سینا دلشادی از اراک، سارا رجائی از تهران، سعید رحمانی از تهران، پیمان رشیدی از ورامین، بیتا رهنما از شاهین شهر، بنت الهدی زعیمی از تهران، سهیل زندآذر از تهران، سعید شفیعی از سمنان، علی شفیعی کلی از رشت، سیدمصطفی شیرزادی از فلاورجان، محمود صادقی از بوشهر، وحدت صدرمحمدی از تبریز، شیلان صلواتی از سنندج، سیده مریم عبدالهی دمنه از فریدن، جواد عسگراوغلی از ارومیه، حسن فتاحیان از یاسوج، بابک قاضی از تبریز، شمس الله قنبرزاده از اندیمشک، حسین کامشاد از مشهد، محمدسعید کنعانی از کرمانشاه، رضا گلچین کوهی از تهران، علی مرادی از کلیبر، سیدمجتبی مظلوم زاده از قائن، معصومه سادات موسوی از قم، ریحانه نظرزاده از تبریز، حامد نیرومند قوچانی از قوچان، رویا همتی از تهران

گفتنی است نمایشگاه عکس جشنواره از سوم اردی بهشت ماه سال جاری همزمان با تبریز، در تهران نگارخانه جلال آل احمد فرهنگسرای ولاء و نگارخانه عکس چیلیک به آدرس www.ChiilickGallery.com دایر می باشد.

لازم به یاد آوری است از طرف دبیرخانه جشنواره سراسری عکس شکوه حماسه به کلیه شرکت کنندگان در جشنواره گواهی حضور جشنواره و یک نسخه از این لوح چندرسانه ای ارسال خواهد شد.

جهت مشاهده گزارش تصویری این مراسم " اینجا " کلیک کنید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست