1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. « دیوید داگلاس دانکن » عکاس نامدار جنگ درگذشت

« دیوید داگلاس دانکن » عکاس نامدار جنگ درگذشت

« دیوید داگلاس دانکن » عکاس سرشناس آمریکایی و فتوژورنالیست نامدار در عرصه عکاسی از جنگهای کشور کره و ویتنام درگذشت.
داگلاس که از جمله نامداران و سردمداران عکاسان جنگ در دنیای امروز به شمار می رفت متولد ایالت میسوری شهر کانزاس در آمریکا و دانش آموخته رشته باستان شناسی بود. داگلاس در طول عمر یکصد ساله اش عنوان عکاس حرفه ای را در عرصه فتوژورنالیسم از آن خود کرد به شکل کاملا اتفاقی به عکاسی در عرصه تهیه رپرتاژ و گزارش تصویری روی آورد.
آغاز کار عکاسی وی با عکاسی از آتش سوزی یک هتل محلی تاکسان(آریزونا) و عکسبرداری از یکی از خسارت دیدگان این سانحه که با سعی مداوم خود را به آتش می زد تا چمدانی را از شعله های مهیب آتش بیرون آورد آغاز شد. چمدانی که بعدها مشخص شد سرقتی و حاوی مقادیری پول نقد بوده است و آن شخص ساعی کسی نبود جز «جان دیلینجر» سارق زیرنظری که تحت تعقیب پلیس بانک بود.
داگلاس دانکن در جنگ جهانی دوم به ارتش تفنگ‌داران نیروی دریایی آمریکا پیوست و نبردی در غرب اقیانوس آرام را از طریق تهیه عکس هایی مستند و خبری از آن درگیری ها عکاسی کرد.
بعد از جنگ جهانی دوم داگلاس همچنان به کارش ادامه داد تا تعداد زیادی از عکس‌ از جنگ میان کشور کره را برای مجله لایف مستند کند. پس از آن بود که عکس هایی با نگاهی منتقدانه از نبرد در کشور ویتنام را تهیه و ارسال کرد.
دیوید داگلاس دانکن در عمر بیش از یک قرن خود موفق به چاپ نزدیک به ۳۰ عنوان کتاب عکس شد که از آن جمله می توان به: «این جنگ است»، «من اعتراض دارم/۱۹۶۸»، «جنگ بدون قهرمان ها/۱۹۷۰»، «آمریکایی خانه به دوش/۱۹۶۶» که بعدها به «عکاس خانه به دوش» تغییر عنوان داد، «قرن بیستم من» و «جهان الله/۱۹۸۲» اشاره کرد.

داگلاس از صمیمی ترین دوستان با رابرت کاپا عکاس جنگ در قرن بیستم و پابلو پیکاسو نقاش که بیش از ده هزار فریم عکس از او ثبت و مستند کرد، بود. او سالهای آخر زندگی اش را در جنوب فرانسه گذراند و الهام بخش او برای زندگی در جنوب فرانسه تنها همین دو دوست صمیمی و نزدیکش بودند.
دیوید داگلاس عکاس پرتره های خیره کننده و شکارگر نگاه های عالی چهره ها و هنرمند دردشناس جنگ های کره و ویتنام سرانجام در روز هشتم ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ در سنّ ۱۰۲ سالگی بدرود حیات گفت.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
اعتراف به خطا و عذرخواهی از « عباس رحیمی » پژوهشگر عکاسی
پسین
«سرآقاسیّد» و عشایر کوهرنگ در تور عکاسی از شهرکرد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست