1. خانه
  2. اخبار
  3. اسماعیل عباسی:انتشار عکس‌های خشن در رسانه‌ها قبح حوادث را می‌ریزد

اسماعیل عباسی:انتشار عکس‌های خشن در رسانه‌ها قبح حوادث را می‌ریزد

» سرویس: فرهنگی و هنری – رسانه

یک مدرس رشته‌ی عکاسی معتقد است: انتشار عکس‌های خشن در رسانه‌ها می‌تواند قبح حوادث اجتماعی را بریزد.

اسماعیل عباسی – مترجم کتاب فتوژورنالیسم – در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که انتشار عکس‌های خشن دو واکنش را درپی دارد، توضیح داد: اولین واکنش این است که مردم نسبت به خشونت این عکس‌ها واکسینه می‌شوند و تندی و تیزی عکس‌ها برای‌شان عادی می‌شود. واکنش دیگر هم این است که اتفاقات و حوادث تلخ اجتماعی برای مخاطب عادی به‌نظر می‌رسد.

او با تأکید بر این‌که موافق انتشار چنین عکس‌هایی نیستم، اظهار کرد: در بعضی مواقع، زمانی که چنین عکس‌هایی به جامعه نشان داده نشده، غفلت ایجاد شده است. به‌طور مثال، در زمان جنگ عراق، عکسی از یک سرباز سوخته در مطبوعات غرب سانسور شد به این دلیل که می‌گفتند با انتشار این عکس، خشونت ایجاد می‌شود؛ اما قسمت واقعی ماجرا این بود که مردم نسبت به این عکس و علیه سردمداران این جنگ واکنش نشان می‌دادند.

وی با بیان این‌که چنین عکس‌هایی فرمول مشخصی برای منتشر شدن یا نشدن ندارند، گفت: اگر این عکس‌ها در مطبوعات غرب منتشر نشوند این برداشت می‌شود که نمی‌خواهند خشونت را رواج دهند، اما دلیل اصلی این است که نمی‌خواهند با واکنش مردم مواجه شوند.

عباسی درباره‌ی این‌که آیا قانون مشخصی برای چاپ این عکس‌ها وجود دارد؟ بیان کرد: ما در مطبوعات یک بحث اخلاق داریم و یک بحث قانون، قانون که صریح است و مواضع آن روشن است، اما اخلاق تابعی از مسائل فرهنگی است و الگوی روشنی ندارد. مثلا در انفجار یک قطار در اسپانیا می‌شد تفاوت برخورد مطبوعات را دید؛ در برخی مطبوعات عکس بدون روتوش دست و پای قطع‌شده چاپ شد و در برخی دیگر، عکس‌ها سانسور شدند.

او با بیان این‌که صاحبان رسانه برای انتشار عکس‌ها چارچوب تعیین می‌کنند، افزود: با توجه به این‌که قانون مشخصی وجود ندارد ما باید با دقت بیشتری چنین عکس‌هایی را منتشر کنیم و از پرداختن به جزییات بپرهیزیم. همچنین عکاسان باید در اتفاقات، عکس‌هایی بگیرند که پیام کامل‌تری دارند و با انعکاس جزییات و پیام‌های احساسی، مخاطب را با احساسش درگیر موضوع نکنند.

انتهای پیام

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست