1. خانه
  2. اخبار
  3. با نمایش یک مستند، هفت عکاس دوران دفاع مقدس تقدیر شدند

با نمایش یک مستند، هفت عکاس دوران دفاع مقدس تقدیر شدند

مراسم تجلیل از هفت عکاس دوران دفاع مقدس در مرکز گسترش سینمای مستند تجربی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم که بعدازظهر یکشنبه (چهارم اسفند‌ماه) برپا شد، در ابتدا فیلم مستند «عکس برابر اصل» ساخته‌ی مهرداد غفارزاده به‌نمایش درآمد و پس از آن، هفت نفر از عکاسان دوران دفاع مقدس که در این فیلم به فعالیت‌های آن‌ها پرداخته شده بود، تقدیر شدند.

در مراسم تقدیر از این عکاسان، محمد آفریده ـ رییس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ـ، حسین همایون‌نفر ـ تهیه‌کننده‌ی این مستند ـ و مهرداد غفارزاده ـ کارگردان مستند ـ روی سن رفتند تا به ترتیب از عکاسان تجلیل کنند.

امیرعلی جواد‌یان ـ یکی از عکاس‌های تجلیل‌شده ـ هنگام دریافت هدیه‌ی خود، گفت: ما کار خاصی انجام نداده‌ایم و مانند بسیاری از مردم که در این کشور زندگی می‌کنند، در جنگ حضور یافتیم. اگر قرار بود که ما در سنگر نباشیم، پس باید کجا می‌بودیم.

او برای حضور در جبهه‌ی جنگ، خدا را شکر کرد و ادامه داد: در زندگی هرچه دارم، از این واقعه است و معتقدم، ما خیلی چیزها را داریم که قدر آن‌ها را نمی‌دانیم. به‌نظر من، کشوری که مردم آن خرمشهر را آزاد کردند، باید زندگی بسیار بهتری داشته باشد، چراکه جنگ برای همه‌ی کشورها اتفاق می‌افتد، اما نکته‌ی مهم آن است که ما باید این حادثه را قدر بدانیم تا نسل‌های بعدی ما زندگی خوبی داشته باشند.

جوادیان افزود: حضور در جبهه‌ی جنگ به‌نوعی وظیفه‌ی ما بوده است و آنجا بوده‌ایم تا چشم مردم باشیم. من در این مراسم، از تمام تصویرگرانی که تلاش کردند، این واقعه را ثبت کنند، به سهم خود تشکر می‌کنم.

در ادامه‌ی مراسم، حسین حیدری ـ مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس ـ پس از دریافت هدایای خود، در سخنان کوتاهی به تشکر از افرادی پرداخت که قسمت کوچکی از گنج بزرگ دفاع مقدس را ثبت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: این مهم، کاری است که از دست مستند‌سازان برمی‌آید و امیدوارم که ما قدر آن روزها را بدانیم و با یادآوری آن روزها، انقلاب و اسلام را بیمه کنیم.

محمدرضا شرف‌الدین ـ مدیر انجمن سینمای انقلاب دفاع مقدس ـ نیز از دیگر عکاسانی بود که قرار بود در این مراسم از او تجلیل شود؛ اما در جلسه حضور نداشت.

به گزارش ایسنا، سعید صادقی ـ عکاس و مستند‌ساز سینما ـ نیز که در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت، اظهار داشت: ما به‌دلیل حضور در جبهه‌های جنگ، به هیچ عنوان بر کسی منت نداریم، چراکه حضور در صحنه‌ی جنگ جزو وظایف‌مان بوده است و اکنون از این نظر شرمنده‌ی تاریخ نیستیم. ما قصد داشتیم، با ثبت این آثار در جهان و وطن خود، پایه‌ای بگذاریم که براساس آن، ایران به هر آنچه مستحق آن است، دست یابد و از این نظر هم قرار نیست، منت بر سر نسل جدید بگذاریم.

وی ادامه داد: همه‌ی این تلاش‌ها برای نسل‌های بعدی بوده‌اند که با نفس پاک خود، امید و خوشبختی را در کشور حاکم کند. من و امثال من امیدواریم که توانسته باشیم، گامی در این راستا برداریم. من در این مراسم اعتراف می‌کنم که هیچ‌یک از ما در آن زمان، عکاس حرفه‌یی نبودیم و فقط براساس عقاید و باورها، این لحظه‌ها را ثبت می‌کردیم.

صادقی در پایان، از شهیدان روستاها و شهرستان‌ها یاد و اظهار کرد: انتظار داریم، توجه بیش‌تری به این افراد شود، چراکه هیچ‌کس یادی از آن‌ها نمی‌کند و من فکر می‌کنم، اگر مسؤولان فرهنگی ما بتوانند این جریان را به سمت روستاها و شهرستان‌ها هدایت کنند و افرادی را درنظر بگیرند که جان خود را صادقانه نثار وطن کرده‌اند، نتایج بهتری حاصل شود. به‌ هر حال، همه‌ی ما بدون کارفرما در صحنه حضور داشتیم و کارفرمای همه‌ی ما، خداوند و ائمه اطهار (ع) بودند.

علی فریدونی ـ عکاس ایرنا ـ نیز از دیگر عکاسانی بود که در این مراسم از او تقدیر شد.

وی بیان کرد: من هم به نوبه‌ی خود، حضور در جنگ را وظیفه‌ای می‌دانم که در آن هنگام برعهده‌ی ما بود و معتقدم در آن زمان، به‌جز ثبت کردن وقایع، کار دیگری از دست ما برنمی‌آمد و پس از جنگ نیز من همواره خود را نکوهش کردم که چرا نتوانستم، بیش از یک قطره از دریا را به ثبت رسانم.

او افزود: همواره جای خالی عکاسانی را که بسیار ماهرتر از ما بودند، در جبهه‌ی جنگ احساس می‌کردم و معتقدم ما فقط قطره‌ی کوچکی از یک دریا بودیم.

منوچهر قلم‌چی ـ عکاس روزنامه‌ی اطلاعات ـ نیز از دیگر افرادی بود که در این مراسم از او تقدیر شد.

او نیز با تشکر از سازندگان فیلم «عکس برابر اصل»، بیان کرد: فقط می‌توانم بگویم که ما باید قدر لحظات و روز‌هایی را که داشتیم، بدانیم و توجه داشته باشیم که چه بر سر ملت ما آمده است و ما از کجا به کجا رسیده‌ایم.

وی افزود: ما در این میان، کار چندانی نکردیم، چراکه در دوره‌ی جنگ، هر فردی هر آنچه را در توان داشت، انجام می‌داد و ما نیز کوچک‌ترین کاری را که از دست‌مان برمی‌آمد، انجام دادیم.

به گزارش ایسنا، عرب‌علی هاشمی هفتمین عکاسی بود که قرار بود در این مراسم از او تجلیل شود؛ اما هاشمی نیز موفق به حضور در این جلسه نشده بود.

هم‌چنین قرار بود، محمدرضا جعفری‌جلوه ـ معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در این مراسم حضور داشته باشد که به‌دلیل آنچه مشغله‌ی کاری اعلام شد، در این مراسم حضور نیافت.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست