1. خانه
  2. اخبار
  3. بدخشانی با حضور در مهر: خوب ببینید و فکر کنید تا خوب عکاسی کنید

بدخشانی با حضور در مهر: خوب ببینید و فکر کنید تا خوب عکاسی کنید

بدخشانی با حضور در مهر:
خوب ببینید و فکر کنید تا خوب عکاسی کنید
بهرام بدخشانی که چند هفته‌ای است نشست‌هایی تخصصی را در حوزه عکاسی در خبرگزاری مهر برگزار می‌کند، عکاسان را به مطالعه بیشتر، بهتر دیدن و فکر کردن دعوت کرد تا کیفیت عکاسی‌شان نیز بهتر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در سومین جلسه از نشست‌های تخصصی عکاسی با حضور بهرام بدخشانی به ادامه بحث "رنگ در عکاسی" پرداخته شد.

در این نشست بدخشانی به نکاتی چون تنظیم رنگ در شرایط مختلف آب و هوایی، معرفی و استفاده از فیلترهای مختلف رنگی برای تصحیح رنگ، توجه به شناخت رنگ و استفاده صحیح از آن در تصویر، کنترل کمّی رنگ در تصویر، معنایی که رنگ‌ها به همراه دارند، معنای رنگ گرم و سرد در تصاویر، جذب بیننده و برجسته‌تر کردن سوژه با استفاده از رنگ و کنتراست در تصویر، دلایل بوجود آمدن تصویر ذهنی‌ای که بیننده از قبل در مورد بعضی تصاویر دارد برای مثال چرا برای بیان عکس‌های قدیمی از طیف رنگی قهوه ای یا سیاه و سفید استفاده می کنیم، پنهان کردن تلخی ها و در عین حال نشان دادن موارد پنهان با استفاده از تکنیک سیاه و سفید، تاکید بر این نکته که سفید و سیاه نیز خود رنگ محسوب می‌شوند، استفاده به‌جا از تکنیک رنگی یا سیاه و سفید کردن عکس و… اشاره کرد.

این فیلمبرداری سینما در پاسخ به پرسش یکی از حاضران که آیا می‌توان در عکس خبری و مستند دخل و تصرف کرد؟ گفت: هیچ واقعه مستندی که اتفاق افتاده و عکاسی شده بدون دخالت و دخل و تصرف نبوده است. جای‌گیری عکاس، استفاده از لنزهای مختلف، زاویه انتخابی عکاس، تنظیم رنگ عکس همه و همه دخالت هایی هستند که نمی توان نادیده گرفت.

بدخشانی تاکید کرد: عکاس در شاخه مستند و خبری باید همیشه بی‌طرف عکاسی کند، بدون دخالت نوع تفکر و ذهنیت خودش از موضوع.

این عکاس و فیلمبردار هر نوع توضیح عکس از سوی عکاس را رد کرده و گفت: عکاس با توضیح دادن عکس هایش سعی در پنهان کردن ضعف در کارش را دارد و دوم اینکه، عکاس عکس را به طور اتفاقی و شانسی انداخته است. اجازه دهید بیننده فارغ از توضیح شما عکس را ببیند و در صورتی که سوال پرسید پاسخگو باشید. 

بدخشانی در ادامه صحبت‌هایش  به مهم ترین دغدغه عکاسان و عکاسی اینگونه اشاره کرد: دیدن ، فکر کردن و عکاسی کردن باید مهم ترین دغدغه عکاسان باشد.

به گفته وی، شناخت کم و نادرستی که نسل جوان عکاسی از رنگ دارد باعث شده عکاسی نیز با تفکر همراه نباشد.

وی با بیان این موضوع که عکاس باید از دانش کافی برخوردار باشد تا بتواند تصمیم بگیرد که برای بهتر بیان کردن واقعیت و سوژه چه کار کند عکاسان را به مطالعه بیشتر و صرف زمان بیشتری برای یادگیری و عکاسی تشویق کرد.

بدخشانی در پایان گفت: عکاسان این روزها بیشتر زمان خود را به اتلاف وقت می گذرانند در حالیکه باید وقت بیشتری هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ عملی برای عکاسی خود قائل شوند. این که دوربین روی حالت خودکار باشد و شما عکاسی کنید یکی از ضعف‌های بزرگ عکاسی به شمار می رود به طوری که گویی این دوربین است که به جای شما فکر می‌کند و عکس می‌گیرد و شما نقشی در این کار ندارید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست