1. خانه
  2. اخبار
  3. برگزاری نمایشگاه عکس “مساجد ایرانی” در تونس و ایران

برگزاری نمایشگاه عکس “مساجد ایرانی” در تونس و ایران

نمایشگاه عکس مساجد ایران در تونس و شش شهر ایران توسط خانه عکاسان برگزار می‌شود. همچنین آثار ۳۳ نقاش به همراه اسناد خسارتهای جنگ جهانی دوم و گنجینه‌ای از جلدهای قرآن کریم در خانه هنر و کتابخانه موزه ملک نیز درحال برپایی است.

به ‌گزارش خبرگزاری مهر رسول اولیازاده، مدیر خانه عکاسان ایران در مورد نمایش اثار عکاسان در تونس و شش ایران گفت: یکی از بارزترین خصوصیات نمایشگاه عکس "مساجد ایرانی" وسعتی است که دارد و دو گروه مخاطب خارجی و داخلی را مورد توجه قرار داده است. هرچند مساجد ایران بارها از زاویه‌های مختلف در نمایشگاه‌های بسیاری به نمایش درآمده و ارزیابی شده اما با این وسعت شاید بتوان گفت برای نخستین بار شاهد چنین مجموعه‌ای هستیم.

مدیرخانه عکاسان ایران ادامه داد: : ما در تمام نمایشگاه‌ها به ویژه اینگونه نمایشگا‌ه‌هایی که در مناسبتهای خاص برگزار می‌کنیم، مخاطب را گزینش نمی‌کنیم. وقتی بسته ارائه نمایشگاهی داریم و مخاطب آن نیز وجود دارد برای ما تفاوتی نمی‌کند که این مخاطب خارجی باشد یا داخلی مهم آن است که نیاز مخاطب را با آثار فاخر پاسخگو باشیم.

وی اظهار داشت: تصور می‌کنم برگزاری چنین نمایشگاهی همزمان در شش نقطه ایران در استانهای سمنان، اصفهان، گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان و کشور تونس بسیار خاص بوده زیرا ما فقط به مخاطب پایتخت نشین یا داخل کشور نپرداختیم بلکه طیف وسیع علاقه مندان به عکس از فرهنگهای مختلف را در نظر داشته‌ایم.

اولیازاده در مورد چاپ کتاب نمایشگاه "مساجد ایرانی" تصریح کرد: درحال حاضر امکان چاپ کتاب این نمایشگاه را نداریم اما به محض اینکه بتوانیم کتابی نفیس درخور وسعت این نمایشگاه چاپ کنیم این کار را خواهیم کرد.

 علاقه مندانی می‌توانند عکسهای نمایشگاه را همزمان با افتتاحیه روی پایگاه اینترنتی WWW.IRANIPC.IR ببیند. البته عکسها به صورت سیاه و سفید و رنگی در قطع ۵۰×70 است.

 آثاری از عکاسانی همچون سعید دستوری، افشین بختیار، محمد خادمیان، حسین چنعانی، محمدرضا بهارناز، محمدمهدی رحیمیان، رسول اولیازاده، داریوش محمدخانی، بهزاد ترکی زاده، حسن غفاری، بهزاد فیروزی، مهدی معصومی گرجی، مهدی فلاخوئی نژاد، منصوره معتمدی، احمد معینی جم، علیرضا شکاری، حمزه اولیازاده، غلامرضا حافظ القرآن، مهناز شفیعی، ستاره معتضد، سمیه کیانی پی، پگاه مترصد، علیرضا عباسی، یعقوب پازوکی و اکرم گلزاری در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

خانه هنر

 نمایشگاهی از ۳۳ نقاش جوان با عنوان "سی و سه" در خانه هنر برپا شده است. در این نمایشگاه که با هدف معرفی نسل جوان نقاشان ایران تدارک دیده شده است، سبکهای زیادی از فیگورهای انتزاعی و واقع‌گرا گرفته تا فر‌مهای متفاوتی از کلاژ، به روی دیوار رفته است.

حدود ۱۰۰ تابلو در نمایشگاه عرضه شده است که هریک از نقاشان سه تا چهار تابلو ارایه کرده‌ و قیمتها از ۳۵۰ هزار تومان تا بیش از 3 میلیون تومان تعیین شده‌ است.

شادی احمدی، مریم اشکانیان، مریم اعتمادزاده، لیلا بانکی، گیتا تاجیک، نسرین حقیقی، افرا خاکزاد، شعله رشاد، شهره دمستانی، سارا ذریت‌خواه، هدی رادبین، تکتم رییسیان، شعله ریسمان‌چیان، مریم سالیانه، افشین سعدی‌پور، سارا سهیلی‌فر، مصطفی شعبان‌زاده، میلاد شیربیشه، مریم عاشورپور، نگین فاتحی بروجنی، نازلی قاسمی، سالومه گل‌نراقی، فرشته محسنی، پیمانه مرادیان، آزاد معروفی، حسین مهران، پریناز مهماندوست، رویا میرسیستانی، آیت ناجی‌پور، پردیس نوری، آناهیتا نیری و زنده‌یاد پریسا نوری حاضران در این نمایشگاه هستند.

یعقوب عمامه‌پیچ، کامبیز درم‌بخش، ایرج شافعی، سیداحمد محیط طباطبایی و… ازجمله میهمانهای نخستین ساعات برپایی نمایشگاه بودند.

این نمایشگاه تا شانزدهم شهریور از ساعت ۱۱ تا ۲۱ در خانه هنر واقع در خیابان شریعتی، ضلع شمال‌غربی پل صدر، شماره ۱۷۱۶ برپاست.

موزه ملک 

 نمایشگاهی هم از اسناد خسارتهای جنگ جهانی دوم در کتابخانه موزه ملک برگزار شده است. در این نمایشگاه تعداد ۴۸ برگ سند پیرامون اشغال ایران و نیز برگهایی از خاطرات محمد ساعد مراغه‌ای، سیاستمدار، سفیر و نخست وزیر دوران جنگ جهانی دوم به نمایش در آمده که در نشریه سالنامه دنیا به تاریخ ۱۳۴۵ شمسی انتشار یافته است.

 این نمایشگاه که با همکاری کتابخانه ملک، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اداره کل آرشیوها وکتابخانه‌های سازمان صدا و سیما، اداره کل اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه و مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران برپا شد ، به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد پایان اشغال ایران از سوی کشورهای متفق در طی دومین جنگ جهانی (۱۹۳۹ – 1945 میلادی) و اسناد مربوط به آن است.

نمایشگاه به مدت دو هفته تا تاریخ ۲۰ شهریور در محل نمایشگاه کتابخانه و موزه ملی ملک واقع در خیابان امام خمینی وهمراه با نمایشگاه هفت آینه درحال برگزاری است.

موسسه فرهنگی هنری صبا

مجموعه‌ای از جلدهای قرآن کریم از دوران سلجوقی، صفوی تا دوره معاصر در موسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش گذاشته شد.

این گنجینه که متعلق به خاندان عتیقی از پایه‌گذاران هنر صحافی و جلدسازی در ایران از بیش از ۱۵۰ سال پیش به این طرف است، شامل انواع جلدها، قرآنها، قطعه‌ها و مرقعات و نیز ابزارهای صحافی و تجلید است و برای نخستین بار رونمایی می‌شود.

در این نمایشگاه بیش از ۴۰ اثر متنوع شامل جلدهای مملوکی، روغنی گل و مرغ، خوشه انگوری، تشعیر و تذهیب،‌ ابر و باد،‌ مرغش،‌ ضربی سوخت، ترمه، مطلا، ضربی هندسی، انواع قرآن با جلدهای سوخت،‌ چرم، روغنی و نگینهایی ناب همچون قطعه خطی متعلق به "میرزا مهدی شریف شیرازی" و شمایل امیر مؤمنان مزین به آیات قرآن بخط "محمد ابراهیم زرین قلم" به چشم می‌خورد.

در قسمتی دیگر از نمایشگاه انواع ابزار جلدسازی قدیم،‌ انواع چرم، ورق طلا،‌ معرق،‌ لوازم تجلید و دستگاه صحافی و شیرازه‌بندی برای آشنایی علاقمندان این فن و هنر اصیل در دورانهای گذشته به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه" نگاره‌های نور" تا پایان شهریور میزبان عموم علاقمندان است.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست