1. خانه
  2. اخبار
  3. بزرگداشت دکتر ایرج افشار در موزه عکسخانه شهر

بزرگداشت دکتر ایرج افشار در موزه عکسخانه شهر

موزه عکسخانه شهر به مناسبت روز جهانی موزه و گرامیداشت زنده یاد دکتر ایرج افشار، عصر چهارشنبه، ۲۸ اردی بهشت ماه جاری، یکصدو پنجاه وسومین دوره از سلسله نمایشگاه عکس خودرا با عنوان: " زندگی روز مره مردم ایران " به روایت کارت پستال های تاریخی(۲) از مهرداد اسکویی افتتاح کرد.

بزرگداشت دکتر ایرج افشار در موزه عکسخانه شهر

" هنگامی که کنجکاوی ساده دلانه ی جهانگردی بیگانه و یا جست و جوی عکاسان خستگی ناپذیر ایرانی و یا غیر ایرانی سبب می شد تا مناظری از فرهنگ و تاریخ ایران ابتدا در قاب عکس ها و سپس در قالب کارت پستال هایی سراسر جهان را درنوردند، کمتر به مخیله ی کسی می رسید که روزی این عکس ها تبدیل به گنجینه ای بی بدیل از میراث تصویری تاریخ ایران در دوران معاصر گردند، به گونه ای که بازشناسی تاریخ فرهنگی و اجتماعی این برهه از کشور ایران بدون بهره گیری از آن، اگر نه امکان پذیر دست کم بسیار دشوار باشد.

این پیک های تصویری در واقع مقصدی دوگانه داشتند؛ همان سان که باورداشت ها، تلقیات و ذهنیت های بسیاری از غیرایرانیان مسافر را درباره ی کشوری که پا به درون آن گذاشته بودند با خود به فراسوی مرزهای جغرافیایی و سیاسی می بردند، اکنون با درنوردیدن مرزهای زمان، همان اندیشه و نگرش ها را به دست کسانی می سپارند که بسیار مشتاق تر از دریافت کنندگان اصلییشان در دهه های پیشین، در انتظار دست یابی بر آگاهی هایی هستند که این پیک های کوچک حامل آنند."

مجموعه حاضر منتخبی دیدنی از ۳۰ قطعه کارت پستال دوره قاجار از مجموعه مهرداد اسکویی است که به همت گروهی از محققین به دقت بررسی، شناسایی و خوانش شده است.

سرپرست گروه مهرداد اسکویی و همراهان وی رزیتا انواری، معصومه الماسی ماشک، زینب علیزاده، مژگان الماسیان، مریم جلیلی فر، مازیار کریمی، دکتر شهرام امینیان، ویلیام یانگ، اشکان امینیان، دکتر بابک روح الامینی، محمد غفوری، ماندانا کریمی، کوروش شبگرد، مهدخت ابولفتحی، مهکامه ابوالفتحی، اکرم کریم زاده می باشند.

مقرر گشته است در حاشیه این نمایشگاه چهارمین دوره نشست علمی پژوهشی را با حضور اساتید و کارشناسان برگزار نماید که خبر برنامه های این نشست متعاقبا اعلام خواهد شد.
علاقمندان می توانند تا پایان روزسه شنبه ۱۷ خردادماه سال جاری همه روزه از شنبه تا پنج شنبه ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۷ و جمعه ها از ساعت ۱۰ تا ۱۶ از این مجموعه تاریخی دیدن کنند.
موزه عکسخانه شهر در تهران، میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، میدان بهار شیراز واقع شده است.
————————————————————————————————————————–
جهت مشاهده زمان و نحوه برگزاری چهارمین نشست علمی پژوهشی موزه عکسخانه شهر " اینجا " کلیک کنید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست