1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. به مناسبت «روز عکس تاریخی» و تلاشی که ادامه …

به مناسبت «روز عکس تاریخی» و تلاشی که ادامه …

همه ساله به اواخر سومین ماه پاییز که می رسیم شوری همگانی در ایرانیان برپا می شود که از مقدمات استقبال و حضور یلدایی خبر می دهد ولی در شور و حال این تب یلدایی یک مناسبت سعی شده نیز هست که هنوز ثبت نشده!
به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، روز عکس تاریخی ایران در ۲۵ آذر ماه هر سال یک عنوان ساده است که دو تن از کارشناسان تاریخ عکاسی بیش از یک دهه است که سعی کرده اند این عنوان را در تقویم ملی بگنجانند و با وجود سالها سعی هنوز موافقت شورای فرهنگ عمومی با درج این عنوان در تقویم کشوری موافقت نکرده است.
نسرین ترابی و مژگان طریقی دو تن از بانوان عکاس و دانش آموختگان رشته عکاسی هستند که با وجود سالها تلاش در عرصه های پژوهشی عکاسی و تالیف کتاب عکس و ارایه مستندات لازم برای درج عنوان «روز عکس تاریخی» همچنان بر یادداشت و یادآوری این مناسبت اصرار دارند.
روز عکس تاریخی ایران از آن رو حائز اهمیت است که بنا به تصمیم تنی چند از اساتید عکاسی دانشگاه، متخصصان تاریخ عکاسی، مدیران آرشیوهای خصوصی و دولتی، در سال ۱۳۸۶ در پژوهشکده اسناد ملی ایران این عنوان تایید و پیشنهاد شد و تاکنون شورای فرهنگ عمومی با این عنوان موافقیت نکرده است.

نسرین ترابی صاحب تالیفاتی چون: نقره نور دیده، عکاسخانه ایام، نور مایل و سایه ها و مژگان طریقی با وجود تجربه سالها مدیریت موزه عکسخانه شهر و تولید کتاب عکس هایی چون: محمدحسن میرزا، ایران عصر قاجار از دید مونتابونه عکاس ایتالیایی، کارت پستال های مشروطه، آقا رضا عکاسباشی، صدسال زری بافی در ایران، گنجینه موزه عکسخانه شهر باز هم به مناسبت ۲۵ آذرماه و «روز عکس تاریخی» نماهنگی از این عنوان تاریخی آماده کردند که در این ویدئو گزارشی از سعی ۱۳ساله‌شان روایت می کنند.

به عزم والا و سعی هدفمند این عزیزان و حامیان و دستیاران‌شان درود و خدا قوت می گوییم و آرزومندیم که روزی با موافقت شورای فرهنگ عمومی و حمایت جامعه دانشگاهی و پژوهشگران عکاسی، شاهد درج این عنوان در تقویم ملی کشور باشیم و بتوانیم خبر این رویداد فرهنگی_هنری را با افتخار اعلام کنیم:
«با سعی و صبر دو تن از پژوهشگران تاریخ عکاسی، روز عکس تاریخی ایران در تقویم ایرانیان به ثبت رسید» 

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سردرگم‌ترین رویداد هنری است
پسین
«کتاب عکس سامون» الگوی درک امروز در برابر تمام نیاز فرداست

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست