1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. بیانیه هیات داوران چهارمین دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی

بیانیه هیات داوران چهارمین دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی

دبیرخانه چهارمین دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی بر اساس شرایط موجود کرونایی و بنابر محدودیت های امکان تجمع و برگزاری مراسم اختتامیه، چندی پیش برگزیدگان خود را معرفی و هدایا و جوایز این گروه از عکاسان را تقدیم شان کرد.
همچنین دبیرخانه این دوره از دوسالانه عکس تاکید کرد: «در صورت رسیدن به شرایط عادی و تضمین امنیّت حضور عکاسان و علاقمندان امکان برگزاری مراسمی جهت نمایشگاه عکس های راه یافته را منظور خواهد کرد».
در نهایت در ادامه انتشار اخبار این دبیرخانه توسط حامی رسانه ای این دوسالانه عکس در دفتر پایگاه عکس چیلیک متن دریافتی بیانیه هیات داوران چهارمین دوره و گروه کارشناسی عکس های رسیده و ارزیابی شده به این شرح منتشر می شود:
به نام او که سرمایه هر اجتماعی است
در میان سرما و سنگینی برف بهمن‌ماه، هیات داورانِ چهارمین «دوسالانه‌ی عکس سرمایه‌ اجتماعی» به تماشای گرمایِ عکس‌هایی آمدند که نشان از همراهی، مشارکت، اعتماد و همدلی اجتماعی داشت.
خواستیم ببینیم که ارتباطات اجتماعی و حمایت‌های فردی و گروهی آدم‌ها از یکدیگر چگونه به صورت عکس می‌نشیند. آنچه افراد را در شبکه‌ی اجتماعی خود به دیگران وصل می‌کند چیست و همکاران عکاس‌مان آیا توانسته‌اند این سرمایه را که در پیوندهای قدرتمند اما ناملموس روابط انسانی پنهان است، به تصویر بکشند یا نه.
ما داوران چهارمین دوسالانه‌ی ملی عکس سرمایه‌ی اجتماعی، ضمن تشکر از تمامی عکاسان شرکت‌کننده، تنها می‌توانستیم در هر بخش سه اثر برتر را انتخاب کنیم.

حق بدهید که کار سختی است؛ به‌ویژه اینکه آثار ارسالی _اغلب_ کیفیت قابل قبولی داشتند. این ادعا را مرور عکس‌های نمایشگاه ادوار گذشته به خوبی نشان می‌داد که درک عمیق‌تری را از سوی جامعه عکاسان شرکت‌کننده نسبت به عنوان «سرمایه اجتماعی» شاهد هستیم. همان سرمایه‌ای که به واسطه برخی هنجارها و ناهنجارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، دلیل مجروحیت روح جامعه و روان انسانی شده است. از این رو، ابتدا هیات ارزیابی ارزش‌های «سرمایه اجتماعی» را در تمامی فایل‌های رسیده بررسی کرد و با تحویل تعداد نزدیک به هزار و دویست قطعه فایل عکس شرایط داوری دقیق‌تری را برای گروه داوران عکاس و کارشناسان فراهم کرد.

پس از بررسی دقیق و انتخاب نخستین عکس‌ها، طی دو مرحله‌ی دیگر روی تک‌تک تصاویر انتخاب شده بحث کردیم تا سرآخر به ۶ قطعه عکس نهایی رسیدیم. اما کیفیت برخی از آثار به حدی است که ترجیح دادیم از آن‌ها هم قدردانی شود.
همچنین در بخش اصلی ۲۹ قطعه عکس و در بخش ویژه ۳۳ قطعه عکس برای نمایش و انتشار در کتاب این دوره‌ی از دوسالانه انتخاب شده‌اند.
عکس‌های منتخب و برتر، هم می‌بایست اصول فنی عکاسانه را رعایت می‌کردند و هم آن پیوند ناپیدای پشت شبکه‌ی اجتماعی واقعی افراد را به گویاترین شکل به تصویر می‌کشید. از این رو، به نظر می‌رسد منتخبان کاری شبیه به ویلن‌زنی روی بام انجام داده‌اند؛ یعنی هم تعادل خویش حفظ کردند و هم نغمه‌ای خوش نواختند برای به تصویر کشیدن همدلی و مهربانی.

هیات داوران ابتدا تقویت ارزش‌گذاری رسانه‌ای این جشنواره را از مدیران امر خواستار است و از جامعه عکاسان کشور مطالعه عینی در لایه‌های عمیق‌تری از این مفهوم را تقاضا دارد. همچنین این انتظار از دبیرخانه می‌رود که فضای بین هر دوسالانه را به اَشکال گوناگونی به اهداف جشنواره اختصاص دهد.

در پایان گروه داوران وظیفه‌ی خود می‌داند تا از دغدغه و پرداخت موسسه‌ی «سبزکاران بالان» به عنوان برگزارکننده اصلی و میزبان حامیان این دوسالانه عکس با آرزویی توفیقی والا و رضایت بخش، مراتب سپاس خود را اظهار نماید.
هیات داوران چهارمین دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی
(مهدی سروری، علی شاکر، شباب گلچین، علیرضا عزتی و کریم متقی)

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
برندگان چهارمین دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی اعلام شدند
پسین
نمایشگاه عکس «جنگ خرمشهر» از نگاه جاسم غضبانپور در گالری هنر معاصر کیش

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست