1. خانه
  2. اخبار
  3. بیش از گذشته نیازمند استخراج وجوه فرهنگی دفاع مقدس هستیم

بیش از گذشته نیازمند استخراج وجوه فرهنگی دفاع مقدس هستیم

معاون اسناد و تحقیقات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت: امروز بیش از پیش نیازمند استخراج وجوه فرهنگی دوران دفاع مقدس هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر درل کرمانشاه، علی اکبر ریزه وندی بعداز ظهر چهارشنبه در آستانه فرا رسیدن روز اسناد ملی ( ۱۷ اردیبهشت ) جمع خبرنگاران اظهارداشت: به گفته مقام معظم رهبری جنگ یک گنج استخراج نشده است و اگر این گنج استخراج شود امکان انتقال آن از طریق پژوهشهای علمی به نسل های آینده ممکن است.

وی ادامه داد: رویکرد غالب به اسناد دفاع مقدس یک رویکرد سیاسی – نظامی بوده است که با وجود نیاز جدی به آن نباید عرصه را بر رویکردهای فرهنگی تنگ کند.

معاون اسناد و تحقیقات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان افزود: نباید فراموش کنیم که آنچه سبب شکل گیری آن حماسه تاریخی شد عنصر ایمان و معنویت بود و امروز دقیقا بعد از پایان آن رویداد جبهه نبرد جدی دشمن به عرصه فرهنگ انتقال یافته و امروز بیش از پیش نیازمند استخراج وجوه فرهنگی آن رویداد هستیم.

ریزه وندی اسناد دفاع مقدس را شامل اسناد مکتوب ( اسناد نوشتاری و چاپی و دست نوشته ها و …) ، غیر مکتوب ( عکس ، فیلم ، صوت و مصاحبه شفای و … ) و فیزیکی ( یادمانها ، تجهیزات جنگی ، موزه جنگ ، اشخاص و …) عنوان کرد و گفت: از طریق فراخوان های عمومی، درخواست از یگانهای نظامی و سازمانهای دولتی و مراجعه حضوری به افراد خاص مرتبط با دفاع مقدس می توان این اسناد را جمع آوری کرد.

وی در خصوص میزان اسناد جمع آوری شده گفت: تاکنون مقادیر قابل توجهی از اسناد دوران دفاع مقدس جمع آوری شده است اما قطعا هنوز اسناد دیگری در اختیار رزمندگان، سازمانها و ادارات است که ما در پی جمع آوری این اسناد هستیم.

ریزوندی با تاکید بر اهمیت جمع آوری اسناد دفاع مقدس گفت: اگر به جمع آوری اسناد توجه نشود آنچه برای آینده باقی خواهد ماند روایت هایی است که از وقایع به آنها می رسد و آنچه باعث می شود این روایت ها به واقعیت نزدیک باشد و امیال شخصی در آنها دخل و تصرف نکند اسنادی است که در بطن واقعه تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از اسناد مکتوب و غیرمکتوب دفاع مقدس در وضعیت نامطلوبی قرار دارند اظهارداشت: می طلبد که توجه ویژه ای به حفظ اسناد شود.

معاون اسناد و تحقیقات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این اسناد بخشی از هویت ملی ماست از تمام هم استانی های عزیزدرخواست می شود که جهت ماندگار نمودن اسنادی که در دست دارند این اسناد را به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان ارایه دهند تا اقدامات لازم در خصوص ماندگار نمودن آنها انجام شود.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست