1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارش مشروح فارس از آیین رونمایی کتاب عکس «حماسه الوند»/ نگرانی از فرسایش عکس‌های دفاع مقدس و انتشار کتاب عکس دفاع مقدس در۳۰استان

گزارش مشروح فارس از آیین رونمایی کتاب عکس «حماسه الوند»/ نگرانی از فرسایش عکس‌های دفاع مقدس و انتشار کتاب عکس دفاع مقدس در۳۰استان

خبرگزاری فارس: مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس گفت:‌ فرسایش عکس‌های انقلاب و دفاع مقدس نگران کننده است و باید با همت ملی از خسارت وارده به این آثار تاریخی جلوگیری کرد.


گزارش تصویری مرتبط

——————————-

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا»، آیین رونمایی از کتاب عکس «حماسه الوند» شامگاه دیروز در مجتمع فرهنگی هنری اسوه با حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش، سردار علی فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین، جواد جباری رئیس بنیاد فرهنگی روایت، امیر محمدبالار جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار محمد خادمی معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، محمدحسین حیدری مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، خانواده شهدای عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و جمعی از نویسندگان، هنرمندان و عکاسان برگزار شد.

* حیدری: فرسایش عکس‌های انقلاب و دفاع مقدس نگران کننده است

محمدحسین حیدری در ابتدای مراسم اظهار داشت: «حماسه الوند» دومین جلد از مجموعه کتاب‌های عکس استانی است که به همت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت، اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان، ستاد کنگره شهدا منتشر شده است.

وی ادامه داد: این کتاب گنجینه تصویری در خصوص همدان در دفاع مقدس است که برای تهیه آن تحقیق و پژوهش زیادی صورت گرفت تا منبع موثق و تصویری از حماسه همدان در دوران دفاع مقدس برای پژوهشگران و محققان در نسل‌های بعد باشد.

مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس یادآور شد: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در ابتدا با حضور ۷ نفر از دلسوزان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کار خود را آغاز کرد و اکنون در بنیاد فرهنگی روایت فتح به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی اضافه کرد: تا امروز حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار فرم عکس انقلاب و دفاع مقدس در انجمن گردآوری شده است و بضاعتی فراهم شده تا آثار هنرمندان و عکاسان در این انجمن جمع‌آوری شود؛ بنابراین با تداوم این کار و همت ملی ضرر کمتری به آثار انقلاب و دفاع مقدس وارد می‌شود.

* میرهاشمی: بیشترین شهدای گروه هنری از عکاسان و مستندسازان دفاع مقدس هستند

عباس میرهاشمی مدیر هنری انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در ادامه مراسم بیان کرد: بزرگی کتاب «حماسه الوند» به خاطر دخیل بودن انسان‌های بزرگ در لحظه به لحظه دفاع مقدس و بلندای روح کسانی است که این آثار را برای همیشه تاریخ ماندگار کردند.

وی یادآور شد: عکس و فیلم، ماحصل سربازان بی سرو صدای این مملکت است؛ این آثار از فرسایش تدریجی گذشته و دارد به انهدام می‌رسد؛ باید از مسئولان و متولیان دفاع مقدس کمک گرفت تا این آثار برای همیشه ثبت شود.

مدیر هنری انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس بیان کرد: تولید کتاب «حماسه الوند» از ۳ماه گذشته به صورت جدی پیگیری شد و پس از جمع آوری آثار از عکاسان متعدد در سراسر کشور صورت گرفت که در زمینه جمع‌آوری عکس‌های استان‌های مختلف اهداف گوناگونی از جمله تذکر نسبت به فعالیت‌ها و جریان‌سازی، شناسایی عکاسان در استان‌ها، شناسایی آرشیو عکس‌ها، تولید کتاب‌های عکس در قالب تعریف شده و نگاه ملی، گویاسازی تصاویر و بیان واقعیت‌های نهفته در تصاویر انجام شد.

وی افزود: این کتاب دارای ۲۵۰ قطعه عکس از ۲۷ عکاس هنرمند است و برای اسکن و ویرایش هر عکس ۲ تا ۳ روز زمان گذاشته شده است؛ ارائه روایت تصویری از دفاع مقدس در قالب کتاب‌های متعدد، جزو اسناد تاریخی می‌شود که هیچ کس نمی‌تواند آن را حذف کند و جایگاهی در قلوب پیدا خواهد کرد.

* سردار فضلی: بخش ماندگار کنگره سرداران استان همدان، رونمایی از کتاب «حماسه الوند» است

سردار علی فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین در آیین رونمایی از کتاب عکس «حماسه الوند» که در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد، ضمن قدردانی از برگزاری کنگره بزرگداشت شهدای استان همدان، اظهار داشت: پاسداشت شهدای همدان جزو ارزشمندترین کارهای فرهنگی کشور بود که عقبه فکری هشت سال دفاع مقدس و بکارگیری همه ظرفیت‌ها در آن مشاهده می‌شد و شاید پس از گذشت ۲۲ سال از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ چنین کنگره‌ای از نظر تجمیع و محتوا شق‌القمر بود به طوری که اجلاسیه شهدای استان فارس با الگوگیری از این کنگره در سال جاری برگزار شد.

وی ادامه داد: بخش ماندگار این کنگره، رونمایی از کتاب «حماسه الوند» بود؛ شاید چند سال پیش اصلی‌ترین دغدغه‌ها این بود که بودجه کافی برای برگزاری مراسم نداریم لذا به حداقل‌ها بسنده کردیم و کارهای ماندگاری ارائه دادیم؛ گنجینه دفاع مقدس انتهایی ندارد و باید به سراغ آن برویم هر آنچه که برای دنیا و آخرت می‌خواهیم در دفاع مقدس نهفته است.

* آثار الگوهای دفاع مقدس در بیداری اسلامی خود را نشان می‌دهد

جانشین رئیس بسیج مستضعفین یادآور شد: اگر تصور ما این باشد که دفاع مقدس بعد از ۲۲ سال در میان مردم حقیر شده است، داوری را بر عهده شما می‌گذاریم اما بنده معتقدم دفاع مقدس جایگاه رفیع خودش را پیدا می‌کند؛ امروز آثار و برکات الگوهای دفاع مقدس در جهان اسلام و بیداری اسلامی خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: در یک سال گذشته ۲ میلیون و ۹۱۹ هزار نفر از کربلای ایران بازدید کردند که نیمی از اینها با سازماندهی و نیمی دیگر به صورت خودجوش در این مناطق حضور یافتند که ۸۰ درصد زائران برای نخستین بار به این مناطق آمده بودند.

سردار فضلی یادآور شد: با هنر و توافق آقای حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش و سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین برای آنچه که در صحنه تهدید انقلاب بود، چاره‌اندیشی کردند؛ در فتنه ۸۸، دو دسته برجسته‌تر بودند؛ جای خالی نخبگان مشاهده می‌شد که تجدید و برخی دیگر رد شدند؛ بخش دوم نوجوانانی بودند که عملیات روانی دشمنان روی آنها اثر گذاشته بود.

* سال گذشته ۱۵هزار یادواره شهدا برگزار شده است

وی یادآور شد: سطح فتنه جمع شد اما آتش زیرخاکستر است و جریان انحرافی امروز به آن پیوسته است؛ بنابراین چاره مقابله با این هجمه‌ها این بود که اعزام دانش‌آموزان به طرح آمادگی دفاعی دوم دبیرستان اجرایی شود که در مجموع در ۳ دوره ۳۴۳ هزار دانش‌آموز و فرهنگی در مناطق راهیان نور حضور یافتند و اثرگذاری شهدا روی دانش‌آموزان باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

* در سال گذشته ۷۰۰ هزار دانش‌آموز و فرهنگی به راهیان نور اعزام شدند

جانشین رئیس بسیج مستضعفین گفت: مولایمان و نائب امام زمان (عج) به دو موضوع کار برای شهدا به ویژه شهدای گمنام و راهیان نور نگاه ویژه‌ای دارند و در سال گذشته بیش از ۱۵ هزار یادواره شهدا برگزار شده است؛ اگر دغدغه‌ای در حوزه نخبگان و جوانان داشتیم راهکارهایی وجود دارد؛ در حوزه نخبگان، در سال ۱۳۸۸حدود ۱۶۰ استاد دانشگاه،۵۰ مدرس حوزه علمیه به منطقه اعزام شدند که پس از فراهم کردن بستر این جمعیت به ۱۲هزار استاد دانشگاه و حوزه‌های علمیه رسید و با خانواده‌هایشان ۳۶ هزار نفر اعزام شدند.

وی افزود: اعزام دانش‌آموزان و فرهنگیان در سال ۸۹ هفتصد هزار نفر بود و در سال جاری هم آمادگی بیشتری برای این موضوع خواهیم داشت و امیدواریم ظرفیتی برای اعزام خواهران به راهیان نور را داشته باشیم.

* سردار خادمی: تولید کتاب عکس دفاع مقدس ۳۰ استان کلید می‌خورد
سردار محمد خادمی معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در آیین رونمایی از کتاب عکس «حماسه الوند» اظهار داشت: برای ترویج فرهنگ و جهاد و شهادت باید کارهای اثرگذار و فاخری ارائه شود که در همین راستا بعداز تولید کتاب عکس «خروش لاجوردی» که نقش اصفهان را در دوران دفاع مقدس نشان می دهد، به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، سپاه و ارتش و مطالعات راهبردی نیروی هوایی و جهاد سازندگی، کتاب «حماسه الوند» تولید شد.
وی با اشاره به اینکه تولید کتاب عکس از نقش استان‌ها در دفاع مقدس در ۳۰ استان کشور کلید می‌خورد، یادآور شد: نباید به گونه‌ای باشد که کارهای فاخر هر ۱۰ سال یکبار ارائه شود و کسانی که اثر شاخص‌تری از دفاع مقدس دارند، اثرات ماندگار و فاخر خود را برای نسل‌های آینده به امانت بگذارند تا این کار به اهتمام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و از طریق معاونت هنری بنیاد حفظ آثار پیگیری شود.
معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: کار تحقیق و پژوهش در دفاع مقدس معادل با جهاد در دوران دفاع مقدس است و عملیاتی شدن این کارها را در دستور برنامه‌های خود قرار دهیم.
وی افزود: کارها و آثاری از دفاع مقدس که مورد تأیید ولی امر مسلمین قرار می‌گیرد، افتخار بزرگی برای ماست و لذا وظیفه و مسئولیت ما در این موضوع سنگین‌تر می‌شود.
سردار خادمی به انتشار کتاب‌های دایره‌المعارف دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: تولید کارهای اثرگذار، در گروه پژوهشی مخاطب خاص دارد؛ ۲ ـ ۳ جلد دایره‌المعارف دفاع مقدس را پس از انتشار برای مسئولان فرستادیم، در ابتدا نگران بودیم اما تمام صاحبنظران دانشنامه‌نویسی از محتوای آن تشکر کردند؛ رهبر معظم انقلاب نیز پس از رؤیت دایره‌المعارف دفاع مقدس فرمودند «کار خوب و قشنگی است».
به گزارش توانا، در پایان مراسم، خانواده شهدای عکاس از جمله شهیدان مصیب مجیدی، فرامرز نجفی، حمید یوسفی نیک‌گو و رضا گرجی و زنده‌یادان عبدالله باقری‌راد،‌ صفی‌الله سعیدی‌فر، عزت‌الله صوری توسط سردار فضلی، امیر بالار، حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش، سردار خادمی تجلیل شدند و از کتاب عکس «حماسه الوند» رونمایی شد.
انتهای پیام/و

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست