1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارش رونمایی از کتاب « حماسه الوند »

گزارش رونمایی از کتاب « حماسه الوند »

کتاب عکس حماسه الوند با موضوع: روایت تصویری استان همدان در دفاع مقدس، به همت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و با مشارکت اداره‌ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان و ستاد کنگره سرداران و شهدای استان همدان عصر دیروز با حضور حاج بابایی وزیر آموزش و پرورش و تنی چند از سرداران عرصه دفاع مقدس در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه رونمایی شد.

محمدحسین حیدری در این مراسم گفت: اگر همت هنرمندان عزیز عکاس در دوران دفاع مقدس نبود، الان به واقع دست ما خالی بود. همان طور که در بسیاری از عرصه‌ها دست ما خالی است.
وی ادامه داد: کتاب « حماسه الوند » دومین جلد از مجموعه‌ کتاب‌های استانی است که به همت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و با مشارکت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان، ستاد کنگره شهدا و حمایت‌های سردار آزادی، گنجینه‌ی تصویری در خصوص استان همدان در دوران دفاع مقدس به وجود آمد.

گزارش رونمایی از کتاب « حماسه الوند »

حیدری در خصوص عدم رونمایی کتاب « حماسه الوند » نیز در روز سوم خردادماه خطاب به حاضرین در این مراسم عنوان کرد:
برای رونمایی از این کتاب، هیچ مناسبتی بهتر از خود کتاب نبود.
یعنی بنا نبود این کتاب تحت تاثیر برنامه‌ها و مناسبت‌های دیگر قرار گیرد. دوست داشتیم اگر بعد از سال‌ها، روزی این کتاب را یک محقق و پژوهشگر در دست گرفت، بگوید این کتاب گنجینه تصویری استان همدان در دوران دفاع مقدس است.
امروز با افتخار کتابی را رونمایی می‌کنیم که در انجمن عکاسان دفاع مقدس به آن می‌بالیم. به دلیل اینکه دوستان بسیاری واقعا برای این کار خصوصا در بحث‌های تحقیق و پژوهش زحمت کشیدند و هر کدام حق زیادی بر گردن من دارند و من کمترین سهم را در این کتاب دارم.

مدیر عامل انجمن عکاسان انقلاب ودفاع مقدس در خصوص تدوین کتاب اظهار کرد: شش سال پیش با برپایی نمایشگاهی در رابطه با دفاع مقدس استان همدان، اولین جرقه‌های این کتاب زده شد و از سه سال پیش با راهنمایی‌های سردار حسام این کار به صورت جدی پیگیری شد.
در استان زحمات بسیاری کشیده شد و آثاری گردآوری شد اما بعد از یک دوره‌ای ما دیدیم دوستان کتاب " خروش لاجوردی " را دیده‌‌اند و اگر بخواهیم مقایسه کنیم حداقل انتظارشان کتاب " خروش لاجوردی " است، بنابراین آثار که گردآوری شده بود رضایت ما را فراهم نکرد. بنابراین عکاس ارجمند، آقای حسین بهرامی مسئولیت این کار را پذیرفتند تا به استان بروند و با آدم‌های مختلف صحبت کنند و عکاسانی را که شناسایی نشده بودند، شناسایی کردند و بیش از ۶۰ درصد اثر تغییر کرد و اکنون تصاویر آنچه در دوران دفاع مقدس در استان همدان رخ داده بود، در این کتاب مشاهده می‌کنیم.
حیدری با اشاره به زحمات همه کسانی که در گردآوری این کتاب زحمت کشیدند، بیان کرد: با اعتمادی که عکاسان عزیز دوران دفاع مقدس و انقلاب به ما کردند، اکنون قریب به یک میلیون و دویست هزار فریم آثار دوران دفاع مقدس و انقلاب در گنجینه انجمن گردآوری و ساماندهی شده است و امیدواریم بقیه آثار هم با توجه به بضاعت انجمن گردآوری شود.
همچنین وی افزود: ما این خواهش را از دوستان داریم که دست یاری ما را بفشارند تا بلکه این انجمن تاریخ مصور انقلاب و دفاع مقدس را ساماندهی کند و البته گر چه متاسفانه! بسیاری از این آثار از بین رفته و ما خیلی زمان از دست داده ایم.

حیدری با بیان اینکه هفت نفر از دلسوخته‌ها انجمن عکاسان را تشکیل دادند و اکنون این همت باعث گردآوری این آثار شده است، اذعان داشت: واقعیت این است که این موضوع یک وظیفه ملی است و یک همت ملی می طلبد و امیدواریم تمام مجموعه‌هایی که وظیفه اصلی‌شان این است چه وزارت محترم ارشاد و چه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کمک کنند تا کشور بیشتر ازاین متضرر نشود و امیدوارم این قدم‌هایی که در عرصه دفاع مقدس و در راستای حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برداشته شده هرچه پربارتر شود.
همچنین، در پایان مراسم رونمایی کتاب عکس " حماسه الوند "، از خانواده معظم شهدای عکاس: رضا گرجی، سعید دوروزی، فرامرز نجفی، قاسم افتخاری منش، مصیب مجیدی، حمید یوسفی نیکخو، محمود روحانیون بقا و … تجلیل و همچنین از عکاسان کتاب تقدیر به‌عمل آمد.
در این مراسم عکاسانی چون: محسن شاندیز، اسماعیل داوری، غلامرضا دادبین، علی فریدونی، سیدعباس میرهاشمی، فرهاد سلیمانی، محمود بدرفر، مرتضی خاکی، سیف الله طاهری، داریوش عسگری، ناصر افراسیابی، حسین بهرامی، محسن نوری، مجتبی کوچکی حضور یافته و عکاسانی زبده از خطه همدان همچون: حمیدرضا رهبر، عباس رسول شریفی، امیر روشنایی، امیر لطفیان، حمید لطفیان، مصطفی سماوات، عبدالرضا چهاردولی، مهناز نورالهی فرد، محمد حمیدی مقدم، مصطفی سرکانیان، حسین کرملو، عباس مجتهدی حضور داشتند.

گزارش تصویری این رویداد را نیز می توانید در " ایـنجا " مشاهده نمایید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست