1. خانه
  2. اخبار
  3. / خبرهای دریافتی هنری /

/ خبرهای دریافتی هنری /

/ خبرهای دریافتی هنری /

سرویس: فرهنگ و هنر
۱۳۸۹/۱۲/۰۹
۰۲-۲۸-۲۰۱۱
۱۶:۴۳:۰۲
۸۹۱۲-۰۵۷۵۳: کد خبر

خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران
سرویس: فرهنگ و هنر

سمفونی شماره ۱۵ شاهین فرهت که مرکز موسیقی حوزه هنری امتیاز آن را خریداری کرده است فردا به رهبری ولادیمیر سیرنکو در اوکراین ضبط می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شاهین فرهت آهنگساز سمفونی «فردوسی» در گفت‌وگویی مطرح کرد:اثر سمفونیک «فردوسی» که پانزدهمین شماره سمفونی‌های من محسوب می‌شود دهم اسفند با رهبری ولادیمر سیرنکو با ارکستر فلارمونیک شهر «کی یف» ضبط می‌شود.

آهنگساز سمفونی شماره شش با عنوان «دماوند» که سال ۸۳ به سفارش مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد اضافه کرد: مدت زمان این سمفونی ۴۵ دقیقه و در چهار موومان تنظیم شده است. هر موومان این سمفونی بیانگر شخصیت فردوسی همراه با شخصیت‌های شاهنامه است و هرکدام با یک نغمه معرفی می‌شوند.

فرهت در ادامه اذعان داشت: این سمفونی در موومان نخست دو بعد اوج قهرمانی رستم و فانتزی با سیمرغ را بیان می‌کند و آن با عنوان "فردوسی سخن می گوید" به روایت خود فردوسی از قهرمانان شاهنامه اختصاص دارد.

آهنگساز سمفونی "ایران" که هفتمین سمفونی وی است که در سال ۸۴ از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد اضافه کرد: موومان دوم این سمفونی در بیان سیمرغ است و "سیمرغ" نام دارد که در فضایی فانتزی طراحی شده چرا که این پرنده افسانه ای نمادی از ایده آل های انجام نشده انسان تلقی می شود و در موسیقی آن نیز سعی شده به آن نزدیک شود.

وی خاطر نشان کرد: موومان یا بخش سوم این سمفونی مربوط به رستم است و با عنوان "رستم" حس و حالی حماسی دارد که در آن از فضایی هیجانی و کوبنده استفاده شده است.

آهنگساز سمفونی "شهید" که دهمین شماره سمفونی وی است و از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری سال ۸۵ منتشر شد اضافه کرد: بخش یا موومان چهارم و در واقع موومان نهایی این سمفونی ۴۵ دقیقه‌ای با عنوان «گرد آمدن تمام شخصیت های شاهنامه» از تمام تم‌هایی که در طول اثر به کار گرفته شده و هر کدام نماد یکی از شخصیت های شاهنامه است استفاده شده است.

وی تصریح کرد: این اثر را به گونه‌ای طراحی و آهنگسازی کرده‌ام که می‌تواند به صورت وکال و با اجرای خواننده نیز باشد اما در حال حاضر کار را بی‌کلام ضبط می‌کنیم. ولادیمر سیرنکو اثر را رهبری می‌کند که در هنگام ضبط اثر خود من و مدیرکل مرکز موسیقی حوزه هنری نیز حضور دارند.

*************

جشنواره گلبانگ سرود با نام «ترنم بهار»در تاریخ ۱۵ اسفندماه سال جاری در تالار کشور برگزار خواهد شد.

این جشنواره که امسال برای دهمین سال متوالی و در تالار کشور اجرا می شود به همت مجتمع فرهنگی آموزشی علامه طباطبایی دهمین سال برگزاری خود را تجربه می‌کند.

دبیر این جشنواره دکتر حمید عسگری درباره جشنواره امسال بیان داشت: نام جشنواره امسال به دلیل سرودهای ارائه شده و همچنین نزدیکی بهار و ایجاد حس شادابی و طراوت در شرکت کنندگان «ترنم بهار» نامیده شده است.

وی ویژگی‌های جشنواره امسال را اجرای سرودهای جدید، اجرای مشترک گروه‌ها، اجراهای گروه کر اردیبهشت، تجلیل از استاد آهنگساز محمدرضا علیقلی و اجرای موسیقی سنتی برشمرد و نسبت به عدم حضور مرحوم مهندس عبدالباقی فرزند علامه طباطبایی در جشنواره امسال ابراز تاسف کرده و اظهار امیدواری کرد که فرزندان ایشان با حضور خود جای خالی ایشان را در جشنواره پرکنند.

جشنواره سرود دانش آموزی «گلبانگ سرود» دیرپاترین و بزرگترین جشنواره سرود غیردولتی است که همه ساله گروههای سرود دانش آموزی با مربیگری اساتید سرود همانند محمود آقامحمدی، حسین ذوالفقاری و حاج حسین هوشیار، اقدام به اجرای سروده های شعرایی همانند مولانا، استاد شهریار، سهراب سپهری، قیصر امین پور و سهیل محمودی می‌پردازند.

 

همچنین سرودهای آهنگسازان همانند استاد روح اله خالقی، استاد محمدرضا علیقلی ، سعید انصاری، فردین خلعتبری، امیر بکان ، سید جواد هاشمی و هوشنگ کامکار را اجرا می‌کنند.

 

*****

جشنواره بین‌المللی فیلم کیش در بخش مسابقه سینمایی ایران شاهد شرکت ۱۰۸ فیلم سینمایی ویدیویی است.

پس از جمع‌بندی فیلم‌های رسیده بخش سینمایی ویدیویی جشنواره در مجموع ۱۰۸ اثر در این بخش به ثبت رسیده است. این در حالی است در بخش کلک فیروزه‌ای جشنواره ۴۶۴ اثرو در بخش نوعی نگاه ۱۷۰ فیلم شرکت دارند.

 

بر پایه این خبر دراین بخش بلند ویدئویی۱۰۸ با موضوعات "جایگاه تعالیم حیات بخش اسلام به عنوان مهمترین عامل وحدت و تعامل مردم کشورهای منطقه خاور میانه و آسیای مرکزی"، " توجه به مزیت‌های معنوی و فرهنگی این منطقه به عنوان خواستگاه کهن‌ترین فرهنگ های جهانی به مثابه عامل مهم در روابط بین ملت ها و دولت ها "، "زمینه های تاریخی در روابط گسترده و کهن فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ملت های ایران ،آسیای مرکزی و خاور میانه " ، "اهمیت تمدن ، فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران ، آسیای مرکزی و خاورمیانه در تعاملات منطقه ای و جهانی" ، "توجه و نمایش نقش ممتاز مناطق ازاد و تجاری در سرعت بخشیدن به تبادلات فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی مردم منطقه "، "نقش جذابیت های توریستی ، اقتصادی ، تجاری و فرهنگی ایران ، آسیای مرگزی و خاورمیانه درجهان امروز"، " توجه به موضوعات و مفاهیمی که معرف جایگاه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است "، "نقش خلیج فارس و دریای کاسپین (خزر) به عنوان بستری تاریخی ، اقتصادی و فرهنگی درجهان شرکت کردند.

***************

 

اولین نمایشگاه نقاشی‌های مریم حیدرزاده تحت عنوان «پس از آن همه حسرت» در گالری «مینا» برپا شده است.

در نمایشگاهی که از روز جمعه ۶ اسفند در نگارخانه مینا بر پا شده است، آثار مریم حیرزاده که بیش از این او را به عنوان یک شاعره نابینا می شناختیم، به نمایش درآمده است.

مریم حیدرزاده در مورد آثارش می‌گوید: من از خیلی وقت پیش علاقه‌ی زیادی به نقاشی‌کردن داشتم. خوشبختانه تیرماه امسال این فرصت را پیدا کردم که به رویا‌هایم جامه‌ی عمل بپوشانم.

در این نمایشگاه ۱۰۰ اثرش که با تکنیک آبرنگ و با سبک امپرسونیسم خلق شده‌اند، به روی دیوار می‌روند. این آثار در ابعاد ۲۵ * ۳۵ هستند.

منمایشگاه تا تاریخ ۱۹ اسفند ماه همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ برای بازدید عموم دایر است. نگارخانه مینا در در پاسداران، گلستان دوم، پلاک ۱۲۰ قرار دارد.

****************

کارگاه آموزشی کاریکاتور ولادیمیر استانوفسکی؛ کاریکاتوریست صربستان در روزهای پایانی سومین جشنواره

بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر برگزار می‌شود.

دور دوم میهمانان خارجی سومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر برای برگزاری کارگاه اموزشی، سخنرانی و حضور در مراسم اختتامیه در روزهای پایانی جشنواره به ایران می‌آیند.

ولادیمیر استانوفسکی؛ کاریکاتوریست صربستانی از میهمانان جشنواره تجسمی فجر امروز به تهران آمد و در روزهای آتی کارگاه آموزشی کاریکاتور برگزار می کند.

نمایشگاه آثار استانوفسکی در سومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با ارائه ۴۰ اثر از این هنرمند از آغاز جشنواره در برج ازادی برگزار شده است.

جان لنت؛ هنرپژوه آمریکایی و ژرارد کاریس پژوهشگر هلندی نیز در همایش علمی سومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر سخنرانی کردند.

سومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در رشته های نقاشی، خوشنویسی، کاریکاتور، پوستر، عکاسی، سفال و سرامیک و نگارگری از ۱۰بهمن ماه آغاز شد و ۱۳ اسفند ماه پایان می یابد.

****************

نمایشگاهی از نقاشی‌های مسعود خان‌پور از روز یکشنبه ـ ۸ اسفند ماه ـ در نگارخانه آینه برج آزادی افتتاح گردید.

این آثار که با نگاهی نو از چشمی دوربین تا خط و رنگ بر بوم نقاشی هویدا می‌شود، واقعیتها و محیط اطراف را با دیدگاه و نگاه خاص نقاش در هم‌آمیخته است.

این نمایشگاه شامل ۲۰ اثر کلاژ و ترکیبی از رنگ و عکس است که حضور انسان در اجتماع و معماری شهری را نشان می‌دهد.

خان‌پور سابقه شرکت در ۲ نمایشگاه گروهی در شیراز و اصفهان، شرکت در پنجمین نمایشگاه منتخب نسل نو در سال ۸۹، شرکت در سومین جشنواره طراحی معاصر ایران در سال ۸۹ و تدریس طراحی و نقاشی را در کارنامه هنری خود دارد.

علاقمندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا تاریخ ۱۵ اسفند ماه، ساعت ۹ صبح الی ۱۲:۳۰و۱۳:۳۰ الی ۱۷ به نگارخانه آیینه مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی مراجعه نمایند.

**************

حوزه هنری استان بوشهر میزبان همزمانی هفتمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ خواهد بود.

با توجه به هماهنگی صورت گرفته با دبیر هفتمین جشنواره فیلم ۱۰۰ و دفتر فیلم حوزه هنری استان بوشهر، اکران فیلم های این جشنواره به صورت همزمان در استان بوشهر برگزار خواهد شد.

بنا بر این گزارش، حوزه هنری بوشهر به عنوان یکی از پایگاه های جذب و پرورش و حمایت از فیلمسازان جوان در این استان به طور همزمان میزبان فیلم‌های برگزیده جشنواره فیلم ۱۰۰به مدت دو روز در تاریخ دوازدهم و سیزدهم اسفند ماه در سالن ساحل مجتمع سینمای بهمن بوشهر خواهد بود.

هفتمین جشنواره فیلم ۱۰۰ به همت حوزه هنری استان تهران و با مشارکت جمعیت هلال احمر، معاونت اجتماعی وزارت کشور، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،شبکه سوم سیما و سازمان ملی جوانان و شبکه ifilm با شعار «سینمای اخلاق» در سه بخش داستانی، مستند، انیمیشن با موضوعات محوری: آموزه‌های اخلاقی، صلح و نوع دوستی، عفاف و حجاب، کرامت‌های انسانی، ارزش‌های دفاع مقدس، توصیه‌های اجتماعی برای مردم امروز و موضوع آزاد در زمان فیلم‌های کوتاه صد ثانیه‌ای به مدت دو روز در روزهای دوازدهم و سیزدهم اسفند ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست