1. خانه
  2. اخبار
  3. روایت عکاس از آسیب‌های اجتماعی هشدار دهنده است

روایت عکاس از آسیب‌های اجتماعی هشدار دهنده است

پژوهشگران و کارشناسان شرکت کننده در دومین نشست تخصصی «هنر و جامعه» بر ضرورت افزایش تحمل و بالا رفتن آستانه پذیرش مسئولان در برابر روایت هنرمندان از آسیب‌های اجتماعی تاکید کردند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، در این نشست کارگاهی و پژوهشی که با عنوان «آسیب های اجتماعی به روایت تصویر» در موزه دکتر سندوزی برگزار شد، جاسم غضبانپور، از پژوهشگران و فعالان پیشکسوت عکاسی با اشاره به سهم انکارناپذیر انسان ها در بلایا و آسیب‌هایی که برای جوامع ایجاد شده است، اظهار داشت: هنرمند عکاس سعی در نشان دادن آسیب‌ها به مخاطبان دارد تا آنان را نسبت به آنچه در جامعه می‌گذرد آگاه سازد، و در این مسیر از مسئولان ، تصمیم گیران و برنامه ریزان کلان جامعه انتظار می رود آستانه تحمل و پذیرش خود را بالا ببرند تا عکاس بتواند رسالت آگاهی بخشی و وظیفه هشدار دهندگی خود را ایفاء کند.
وی افزود: انسان همه اتفاقات منفی را به تقدیر نسبت می‌دهد در حالی که خودش نقش اصلی را در وقوع بسیاری از بلایا و آسیب‌ها دارد، و یک عکاس سعی در ثبت این وقایع و نشان دادن این ناهنجاری‌ها به دیگران دارد تا شاید درس عبرتی برای مشاهده کنندگان باشد.
در این نشست همچنین کیهان محمدخانی صاحبنظر حوزه فلسفه و جامعه شناسی با انتقاد از فقدان تربیت هنری در جامعه ایرانی ، اظهار داشت: ما فقط تربیت عقلایی را می شناسیم و از تربیت هنری که با ذوق و عاطفه سر و کار دارد غفلت کرده‌ایم.
وی تصریع کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که بشر از آن رنج می‌برد به دلیل عدم تربیت هنری و زیبایی شناختی انسان، فرصت بروز پیدا کرده است.
ماندانا رفیعی پژوهشگر هنر دینی نیز در این نشست با استناد به آیات و احادیث ، بر ضرورت پالایش روانی انسان به وسیله هنر تأکید کرد و گفت: ویژگی پالایندگی هنر باعث پاکی روان انسان و گریز او از انحرافات می‌شود.
حسین فرج، مدرس دانشگاه هنر نیز در این برنامه با اشاره به نقش هنر و به ویژه هنر عکاسی در تبیین مسایل جامعه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد: ساحت عمیق و چند وجهی هنر از آن وسیله‌ای برای تربیت انسان‌ها ساخته است که می تواند مانع انسان از گرایش به بدی‌ها و انحرافات شود .
در این نشست کارگاهی پس از ارزیابی و داوری آثار ارسالی هنرمندان عکاس در حوزه آسیب‌های اجتماعی ، به پدید آورندگان بهترین آثار لوح تقدیر و جوایزی اهداء شد. همچنین نمایشگاهی از آثار عکاسان در موزه دکتر سندوزی بر پا شد که تا دهم آذر پذیرای علاقه‌مندان است.
سومین نشست تخصصی « هنر و جامعه» با موضوع نقش هنر در توسعه فرهنگ شهروندی روز سه شنبه ۱۲ آذرماه ساعت ۱۵ تا ۱۷ با حضور جمعی از کارشناسان و پژوهشگران درموزه دکتر سندوزی به نشانی : میدان آرژانتین ، خیابان بخارست ، خیابان دوازدهم، پلاک ۳۱ برگزار می‌شود.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست