1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. عذرخواهی از کیارنگ علایی و یک پیام برای جامعه عکاسی ایران

عذرخواهی از کیارنگ علایی و یک پیام برای جامعه عکاسی ایران

عکاسی هنر چگونه دیدن است و انسان عکاس ابتدا بایستی از نوعیّت خود تعریفی بسزا داشته باشد و پس از آن با ابزاری چون دوربین عکاسی به تفریح و تفنن و کار و سعی و تلاش بپردازد.
هنر عکاسی اگر از انسان در مسیر رشد و تعالی و تکامل «آدم» نسازد، پیمایش این سیر و سعی، کاملا! بی‌هوده است.
مهران چراغچی بازار یک عکاس آذری است که در شهر تبریز، نامی آشنا برای دیگر عکاسان آذری است و در حرکتی ارزشمند، نشانه‌ای از آن آدمیت را به رخ هر آدمی‌زاده‌ای کشید.
این عکاس با انتشار پستی در شبکه اجتماعی با اعتمادبنفس و شجاعانه نسبت به یک محاسبه نابجا و حرکت ناصواب در گذشته از مخاطب خود «کیارنگ علایی» این عکاس خوش‌قلب، مسئولیت‌پذیر، آبرومند و جدّی وهمچنین ساعی و پرتلاش در حوزه تالیف وترجمه به گواهی «بانک تالیفات عکاسی ایران» عذرخواهی کرد.
حرکتی که شرایط جامعه امروز کشور بسیار مجروح از آن و مستعد جریح‌تر شدن آن است و البته در جامعه عکاسی نیز کم نیستند خطاهایی که به جرح اعتبار، خبط محاسبه و انجام خطا منتهی شده باشند و هیچ عذری پس از آن طلبیده نشد و خاطیان هنوز با عناوین: پیشکسوت، سیاست‌گذار، دبیر، داور، استاد، عکاس، کارشناس، منتقد، مدیر و مسئول به موضع بی‌اخلاق خود مصّر و پایبندند و «گذر زمان» را تا لحظه‌ی پایان و سوتِ داورِ عمر و فرصتِ ناممکنِ طلب حلالیت، درک نمی‌کنند.
مدیریت و همکاران دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک در رصد شرایط کشوری عکاسی، بسیار مجروح از این قضاوت‌ها بوده و هست؛ و بجا می‌داند این حرکت شایسته و زیبا از شخص مهران چراغچی بازار را -هر چند با تاخیر- ستوده و برای جامعه عکاسی ایران، نمادی از یک آغاز مبارک تلقی کند.
مهران قصه‌ی ما پایان متن خود را اینگونه به سرانجامی عالی رسانده: «زمان می‌گذرد! انسانیت و عکس هایمان باقی خواهند ماند» و کیارنگ داستان ما پیش‌تر نوشته بود: مشکل جایی است که ما اشتباه مان را قبول نکنیم!(+) این عبارات عمیق، نیازمند تامل بسیار است و چه بسا! شخصیت عکاس را همین تعابیر و اعتذارها بتواند به سمت و سوی تعالی هنر رهنمون کند.
امید که این تولد، آغازگر تلنگری باشد بر تقویت سلامت روابط عکاسان و در ادامه این شروع، شاهد شجاعت‌ها، دلجویی‌ها و سلام‌های دیگر باشیم که فقیر این سلام‌ها هستیم و نیازمند تکرارشان که عمر آدم، کوتاه است و دوام و عمق و حلاوت این سلام‌ها، عمیق و پایدار و اثربخش.
برای مهران چراغچی بازار و کیارنگ علایی آرزوی سلامت و سعادت و رضایت داریم که حال ناخوش این روزهای جامعه عکاسی ایران را با این سلام‌شان خوش کردند.
——————————————————————————————————————-
 یک عذرخواهی از آقای کیارنگ علایی و یک پیام برای جامعه عکاسی ایران
در این هجده سال فعالیت حرفه اى عکاسى، همیشه کسانى بودند که به هر دلیلی درباره دیگر عکاسانِ دور یا نزدیک حرف و حدیث هایی به میان می آوردند و باعث ایجاد کدورت خاطر و ذهنیت منفى می شدند تا به خیال خودشان از آب گل آلود، ماهى بگیرند.

متاسفانه! من هم تحت تاثیر مطالب خلاف واقع افرادی در داخل و خارج از کشور درباره فعالیت‌های عکاسی، علمى و دانشگاهى کیارنگ علایی، مدتى طولانى در فیسبوک و اینستاگرام متن‌هایی منتشر کردم که گذر زمان، تعقل و تحقیق شخصى خودم درباره واقعیت اتفاقات و ماهیت ذهنی افراد، مرا به کذب بودن، توهین‌آمیز بودن و افترا بودن آن مطالب منتشره آگاه ساخت.

در هفته های اخیر نیز به واسطه صحبت مستقیم با کیارنگ علایی، مانند هر زمان دیگرى با کلام منطقی و دقیق خود در این‌باره، باعث شرمندگی ام شد.
اکنون وظیفه اخلاقى، انسانی و قلبی خود می‌دانم تا با این متن از “کیارنگ علایی” عزیز به دلیل توهین ها و افتراهایى که به او زده‌ام عذرخواهی کنم و از تک تک اعضای جامعه عکاسی ایران خواستارم تا پیش از هر گونه قضاوت عجولانه ای درباره هر انسان، پرسش های ذهنی خود را با طرف مقابل و بدون هیچ واسطه‌ای طرح کنید تا به نتایجی عالی دست یابید.
زمان می گذرد! انسانیت و عکس هایمان باقی خواهند ماند.
مهران چراغچى بازار
@kiarang_alaei

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه عکس حیات وحش «عباس علیزاده» در رشت
پسین
تسلیت به محضر عکاس«احمد معینی جم»+زمان و مکان مراسم

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست