1. خانه
  2. اخبار
  3. عکاسان دفاع مقدس در انتظار حمایت های مسوولان دولتی کتاب جنک تحمیلی و قابهای ماندگار رونمایی شد

عکاسان دفاع مقدس در انتظار حمایت های مسوولان دولتی کتاب جنک تحمیلی و قابهای ماندگار رونمایی شد

عکاسان دفاع مقدس در انتظار حمایت های مسوولان دولتی
کتاب جنک تحمیلی و قابهای ماندگار رونمایی شد

خبرگزاری موج – گروه اقتصاد فرهنگ
عکاسان دفاع مقدس بدون چشمداشتی دوربین را همچون سلاحی بر دوش انداخته و همپای دیگر رزمندگان جنگیدند و لحظه به لحظه واقعیت های هشت سال دفاع مقدس را در دفتر تاریخ به ثبت رساندند و اینک در انتظار حمایت های مسوولان دولتی هستند.

به گزارش خبرنگار موج، حال و هوای غروب شلمچه، گرمای مهران، سرمای ماووت، ارتفاعات شاخ شمیران، قلاویزان و… حال و هوای صبحگاه دوکوهه، حال وهوای بعد از هر عملیات، که ساختمان های دوکوهه خلوت می شدند و جای خالی شهدای عملیات در صف های نمازجماعت حسینیه شهید همت، بعض ها را می شکست… تک تک عکس های آویخته بر روی دیوارهای طبقه پایین مجتمع فرهنگی، هنری اسوه، بوی یاس می دهند همچون خود بسیجی ها. شاید دیدن عکس های خرمشهر، سالیان پیش برای کسی که هیچ زمانی در خرمشهر زندگی نکرده تنها به کار مستند کردن حضور تاریخی این شهر کهن پای ایرانی در کرانه اروند بیاید. اما برای آن ها که در این شهر زندگی کردند، وقتش که رسید تا پای جان برای حفظش جنگیدند چیز دیگری است. تجربه ای است که به این راحتی به سخن درنمی آید. دو کتاب جنگ تحمیلی(خرمشهر) و قاب های ماندگار با حضور مسوولان، عکاسان و اصحاب رسانه رونمایی شد.
کتاب «جنگ تحمیلی» ناگفته های جنگ را مطرح می کند
کتاب «جنگ تحملیلی» شامل بخشی از عکس هایی است که تاریخ خرمشهر را حکایت می کند. عکس هایی که ناگفته های بسیاری درگوشه گوشه آن ها منجمد شده و آن را تنها آن ها که روزگاری با شهر مأنوس بوده اند، درمی یابند. دیگر کتاب رونمایی شده مراسم «قاب های ماندگار» گزیده ای از عکس های احسان رجبی عکاس دفاع مقدس بود. احسان رجبی نگاهی از درون جنگ دارد. نگاهش بیشتر به سمت حقیقت جنگ است تا واقعیت جنگ. نگاهش جشنواره ای نیست، نگاهش از سر تفنن و تجربه نیست. درعکس های این هنرمند بسیجی، عکاس خودش را به رخ نمی کشد، فقط سعی می کند خود جنگ را نشان دهد وبه عبارت بهتر، آدم های جنگ را. رزمنده هایی با صورت های آفتاب سوخته و نگاه هایی بی ریا. پهلوانان بی ادعای سپاه خمینی(ره). اگرچه احسان رجبی عکاس لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) بوده است، اما نگاهش در همه جای جبهه سیرکرده و عکس هایش برای همه نسل های این آب و خاک، حال و هوای دیگری دارد.
در ابتدای مراسم رحیم صفوی اظهار داشت: اگر از من این سوال را کنند که بدترین خاطرات جنگ را در چه می بینی پاسخ می دهم که سقوط خرمشهر و بمباران مردم حلبچه و شیمیایی شدن مردم آن شهر.
جنگ تحمیلی نشان دهند مقاومت ملت ایران
وی افزود: این کتاب نشان دهنده مقاومت ملت ایران، مظلومیت و اقتدار ملت بزرگ ایران است.
دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور مرتبط با نیروهای مسلح تصریح کرد: اگر این نمایشگاه که درحاشیه مراسم برگزار شده همچون نمایشگاه عکس کردستان بتواند تأثیرخود را بر مسوولان بگذارد تا بودجه ای برای پاک سازی مین های آن محل انجام دهد، کارنسبتا خوبی است.
وی عنوان کرد: هنر زیباترین عنصر برای انتقال مفاهیم و ارزش ها و ماندگارترین اثر است.
صفوی تأکید کرد: هم شما هنرمندان و هم هنرعکاسی جزئی از افتخارات ماندگار کشور و ملت هستید.
دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور مرتبط با نیروهای مسلح افزود: پیوند حماسه ملی و حمایت دولتمردان از شما هنرمندان و اندیشمندان جامعه می توانند فتح خرمشهر و پیروزی انقلاب رادر تاریخ ایران و جهان ثبت وضبط کند.
مسوولان دولتی حامیان عکاسان دفاع مقدس
صفوی تصریح کرد: امیدوارم مسوولان، سازمان های دولتی ودیگر ارگان ها حمایت های خود را از شما هنرمندان داشته باشند تا از طریق این هنرعکاسی هویت اسلامی و ملی و افتخارات ملت و کشور ماندگار شود.
وی ضمن ارائه چند پیشنهاد عنوان کرد: پیشنهاد می کنم که درچاب کتاب های عکس روند مشخص همچون مظلومیت ها، مقاومت ها، رشادت ها و اقتدارملت ایران را دنبال کنید تا با پایان کار نتیجه ای مشخص از کار گرفته شود.
تشکیل اتحادیه عکاسان مقاومت اسلامی
صفوی تصریح کرد: تشکیل اتحادیه عکاسان مقاومت اسلامی را در جهان اسلام به عکاسان پیشنهاد می کنم تا از طریق تشکیل این اتحادیه بتوانند مظلومیت ملت فلسطین، لبنان،مردم عراق و مردم افغانستان را نشان دهند.
وی افزود: بسیاری از عکس های دفاع مقدس در آرشیوها درحال خاک خوردن است که پیشنهاد می کنم این عکس ها را جمع آوری کرده و به صورت کتاب گردهم آورید.
دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور مرتبط با نیروهای مسلح اظهار داشت: توسعه ارتباطات با نسل جوان به ویژه دانشجویان را فراموش نکنید و توجه ویژه ای به آن داشته باشید چرا که اگر شما قشر جوان را زیربال و پرخود قرار دهید امیدواریم که حقایق جنگ و حقانیت دفاع مقدس و ملت در مقابل ظالمان حفظ خواهد شد.
«قاب های ماندگار» حکایت حال خونین دلان این دیار
احسان رجبی اظهار داشت: کتاب های «قاب های ماندگار» حکایت حال خونین دلان این دیار است. پاک ترین فرزندان این سرزمین، شیران روز و زاهدان شب که به سلحشوری زیستند و به گمنامی رفتند.
وی افزود: همچنین این کتاب حکایت رزمنده ای که دست تقدیر، سلاح از او گرفت و دوربین به دستش داد تا در هنگامه نبرد، شاهد شهادت شهیدان باشد و نه شهیدی خفته در آوردگاه یاران.
این عکاس دفاع مقدس تصریح کرد: چه بسیار دلاوری های مردان رزم که در حوصله تنگ تصاویر نمی گنجد و چه فراوان لحظه های بی بدیل و نامکرر که توفیق ثبت آنها برای ابد پر از حلقه های حماسه.
وی عنوان کرد: با هزاران حکایت ناگفته و هزاران راه نارفته اگر چه این دفتر تا زمان ورود به عرصه چاپ و نشر راه درازی را پیمود.
رجبی تصریح کرد: بسیار خرسندم که گزیده ای از تصاویر آن در سال ۷۶ به رویت رهبر هنرمند و هنرشناس انقلاب اسلامی ایران، آیت الله سید علی حسینی خامنه ای رسید و عکس رزمندگان گردان شهادت درحال شنیدن خبر پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از رادیو ترانزیستوری در عمق چندصد کیلومتری خاک عراق به عنوان سندی منحصر به فرد از لحظات تلخ مواجهه رزمندگان با قبول قطعنامه درسال ۵۸ به حضور ایشان تقدیم شد.
وی عنوان کرد:جملات همراه شده با یکایک عکس های مندرج در آلبوم از مجموعه نوشته های معلم ارجمندم شهید سید مرتضی آوینی انتخاب شده است.
چاپ دوره شش جلدی آثار عکاسان دفاع مقدس در قطع کوچک
حسنی درادامه مراسم اظهار داشت: به همه دوستان این مژده را می دهم که در آینده ای نزدیک بتوانیم دوره شش جلدی آثار را در قطع کوچک به چاپ برسانیم.
وی افزود: همچنین مجموعه قاب های ماندگار که جلد یکم آن به چاپ رسیده تا پایان سالجاری سه جلد آثار سعید جان بزرگی، کاظم اخوان و محمد حسین حیدری را به چاپ خواهیم رساند.
معاون هنری بنیاد حفظ و آثار نشر دفاع مقدس تصریح کرد: پس از تجربه موفق در همه استان ها، دو استان همدان و خراسان رضوی آثار خود را ارائه کرده اند.
کیفیت مهم تر از زمان چاپ کتاب است
عباس میرهاشمی اظهار داشت: زمان گردآوری آثار و چاپ آن به مدت ۳۰ ماه طول کشید و شاید این اقدام مورد نارضایتی معاون هنری بنیاد قرار گرفت اما تصور ما براین بود که کتاب با اطلاعات دقیق و کامل و با کیفیت بالایی به چاپ برسد.
وی افزود: برای جمع آوری عکس ها سناریو و متنی را انتخاب کردیم به همین دلیل از چاپ برخی از عکس ها اجتناب کرده و این اقدام به دلیل بی کیفیت بودن عکس ها نبود بلکه تعریفی از چاپ عکس ها داشتیم.
رییس انجمن انقلاب و دفاع مقدس تأکید کرد: برای کیفیت کتاب از چیزی کم نگذاشته ایم و خوشبختانه کتابی چاپ شد که قسمتی از ناگفته های خرمشهر را مطرح می کند.
وی عنوان کرد: حرف های زیادی از خرمشهر است که امیدواریم این مباحث مکتوب شود.
عکاس بیعت همافران حضرت امام(ره) در انتظار حمایت
میرهاشمی اظهار داشت: متأسفانه حسین پرتوی به دلیل کسالتی که دارند در بیمارستان بستری است و نیاز به حمایت دارد که جای متولیان و مسوولان فرهنگی در این بحث بسیار خالی است.
وی افزود: امیدواریم با ایجاد بستری مناسب بتوانیم شأن هنرمندان را نگه داریم.
دو کتاب قاب های ماندگار گزیده ای از عکس های احسان رجبی و جلد هشتم کتاب جنگ تحمیلی(خرمشهر) توسط عباس میرهاشمی(رییس انجمن انقلاب و دفاع مقدس)، رحیم صفوی، حسنی(معاونت هنری بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس)، سردارخادمی، محمد پناهی رونمایی شد.
همچنین در این مراسم عکاسان پیشکوست دفاع مقدس همچون عباس ملکی، محسن شاندیز، محمد صیاد، منوچهریگانه دوست، رضا محمدی، کمال الدین شاهرخ، احسان رجبی، یوسف گرامی، جمال صالحی، سعید صادقی، علی فریدونی، فرهاد سلیمانی و ده ها عکاس دیگر با حضور خود حال و هوای خاصی را به مراسم بخشیده بودند.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست