1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. «قربانیان جنگ» سندی ماندگار در تاریخ دفاع مقدس

«قربانیان جنگ» سندی ماندگار در تاریخ دفاع مقدس

 

کتاب “قربانیان جنگ” کاری از “مهدی منعم” که با حمایت کمیته بین المللی صلیب سرخ توسط انتشارات تصویر ایران منتشر شده است، شامل عکس هایی است از قربانیان غیرنظامی جنگ عراق و ایران، که چهارشنبه شب با حضور تنی چند از عکاسان کشور و نمایندگان کمیته بین المللی صلیب سرخ، سازمان ها و نهادها و انجمن های حقوق بشر و همچنین مقام های فرهنگی، هنری داخلی و خارجی رونمایی شد.

این کتاب شامل عکس هایی است که طی سالیان پس از جنگ، عکاس با حضور در پنج استان مرزی غرب کشور، ثبت و بالاخره با صرف دقت و ظرافت و کیفیتی در خور توجه به عنوان سندی معتبر در تالیف های تصویری سال های دفاع مقدس، منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار “پایگاه عکس چیلیک” اولین سخنران این مراسم “پیترجی شتوکر” رئیس سابق کمیته بین المللی صلیب سرخ بود که وی ضمن تشکر از همکاری مسئولین و صاحب نظران مذهبی در ایران، اظهار داشت:
در این نمایشگاه مهدی منعم توانسته است تاثیر جنگ و عواقب آن را به خوبی در مردم یادآوری نماید.

در ادامه دکتر ادیب مسئول امور بین الملل جمعیت هلال احمر ایران نیز، در بیان سخنانی ضمن تقدیر از مهدی منعم از همکاری کمیته بین الملل صلیب سرخ تشکر و قدردانی کرد.

سخنران بعدی آقای ابوالحسنی از مسئولین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود و در ادامه “پیر ریتر” رئیس نمایندگی صلیب سرخ در ایران در طی سخنرانی خود گفت:
اولین ماموریت من، بازدید از اسرای ایرانی در اردوگاه های عراقی بود که کاملا به خاطر دارم این اسرای ایرانی بودند که به من آموختند چگونه بایستی به وظیفه خود عمل کنم. امروز من پس از سال ها به وطن این اسرا بازگشتم و خاطره آن روزها برای من مرور شد.
ایشان با اشاره به نمایش برخی عکس های کتاب توسط عکاس کتاب در محوطه سالن ادامه دادند:
این عکس ها توجه من را به سختی هایی که ایرانیان در زمان جنگ و پس از آن با آن مواجه بودند، جلب کرد.

سیف ا.. صمدیان هم به عنوان مدیر هنری پروژه کتاب “قربانیان جنگ” با بیان مطالبی در خصوص وضعیت فرهنگی بعد از دوران جنگ گفت:
پس از پایان جنگ تصمیمی گرفته شد تا مورخین بدون هیچ دخل و تصرف و به دور از هر گونه دستکاری تاریخ را آنچنان که گذشت، بنویسند و امروز نمونه بارز این نوع تاریخ نگاری را در عکس های نمایشگاه و کتاب قربانیان جنگ می بینیم که به عنوان یک شاهکار در تاریخ محسوب می شود به طوری که ده تن از عکاسان برجسته ایرانی همچون: بهمن جلالی، امیرعلی جوادیان، مریم زندی، حسن سربخشیان، افشین شاهرودی، اسماعیل عباسی، جاسم غضبانپور، نصرا.. کسراییان، محمود کلاری و سیف ا.. صمدیان با درج امضا و نام خود این نکته را تایید کردند و می کنند.

در انتهای این جلسه هم دقایقی پیش از رونمایی کتاب توسط رئیس نمایندگی صلیب سرخ در ایران، مهدی منعم به عنوان عکاس و مولف کتاب “قربانیان جنگ” ضمن بیان خوش آمد به حاضران در جلسه، گفت:
من بیش از ۳۰ سال است که ماموریت حرف زدن با زبانم را به چشمهایم واگذار کرده ام. عکس های این نمایشگاه و کتاب ” قربانیان جنگ “بخشی ازحرف هایی است که من با چشمان ام گفته ام.

مهدی منعم متولد سال ۱۳۳۹ از خطه ی شمال کشور است و به عنوان عکاس از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران –ایرنا- از چند عملیات جنگ عراق و ایران عکاسی کرد و در همان زمان لطافت روحی نهفته در نگاه عکاس، طعم تلخ جنگ را در قالب دفاع برای غیرنظامیان بی دفاع تجربه کرد. غیر نظامیانی که عمده ی آنان را زنان و کودکانی بی گناه تشکیل می دادند که هیچگونه دخالتی در تصمیم گیری های اتخاذ شده در وقوع جنگ نداشتند.

کتاب “قربانیان جنگ” دومین تالیف تصویری مهدی منعم بعد از کتاب “معجزه امید” محسوب می شود که با عکس‌های سیاه و سفید در ۱۱۲ صفحه در قطع خشتی و تیراژ ۳۰۰۰ جلد منتشر شده است.
کتاب مذکور شامل سه بخش «قربانیان انفجار مین‌های زمینی»، «قربانیان بمباران مناطق مسکونی» و «قربانیان گازهای شیمیایی» است.

مسئولیت نظارت فنی چاپ کتاب را ابراهیم صافی از عکاسان و متخصصین امر چاپ بر عهده داشته است.

اسامی هنرمندان و عکاسان حاضر در این جلسه به این شرح است:
اسماعیل عباسی، جاسم غضبانپور، ابراهیم صافی، ساعد نیک ذات، سیف ا.. صمدیان، محسن شاندیز، مژگان پارسامقام، مرضیه خورسند، محمدرضا بهارناز، محمد صیاد، رضا مراد آبادی، سیدعباس میرهاشمی، یوسف گرامی، کوروش ادیم، محمدحسین حیدری، افشین شاهرودی، مریم کاشفی، علی رضا نیک نژاد، ،مریم زمانپور.

مراسم رونمایی از کتاب ماندگار “قربانیان جنگ” با اهدای یک نسخه از کتاب کمیته بین المللی صلیب سرخ، به عکاسان و هنرمندان و میهمانان حاضر در جلسه پایان پذیرفت.

گزارش: سیده هاله حیدری
عکس ها: جاسم غضبانپور

 

پیشین
در آستانه‌ی رونمایی مجموعه عکس‌های «قربانیان جنگ ایران و عراق» مهدی منعم : امیدواریم این کتاب به اتاق‌های جنگ برود
پسین
نمایشگاه علیرضا چیتایی در خانه هنرمندان ایران

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست