1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. امیر عابدی: بعد از سی‌وپنج سال کار در سینما امروز هیچ گونه امنیت شغلی ندارم

امیر عابدی: بعد از سی‌وپنج سال کار در سینما امروز هیچ گونه امنیت شغلی ندارم

منبع: سینما اعتماد – 

امیر عابدی در گفت وگو با «سینما اعتماد»
این عکاس شناخته شده می گوید: انتخاب عکاس خوب بهترین متر و معیار برای تشخیص یک تهیه کننده با سواد حرفه ای است.

امیر عابدی
امیر عابدی عکاس نام آشنای سینما در گفت وگو با سینما اعتماد می گوید : پیش از کرونا شرایط کاری بهتر بود اما در چند سال اخیر استفاده از افراد حرفه ای و با تجربه در کار های سینمایی کمتر شده است علت هم کاملا واضح است !

عکاس فیلم «چهارشنبه سوری» با بیان اینکه بعد از سی وپنج سال که در سینما کار می کنم امروزهیچ گونه احساس امنیت شغلی ندارم توضیح می دهد: متاسفانه باید اذعان داشت که سینما به پیشکسوت ها اهمیت لازم را نمی دهد شاید در بازیگری این موضوع فرق کند اما برای عوامل پشت دوربین و صحنه و حداقل رشته عکاسی فیلم اینگونه نیست.

عابدی در ادامه به مشکلات حرفه عکاسی اشاره می کند و درباره تجهیزات گران قیمت آن بیان می کند: ابزار کار یک عکاس رقمی معادل چند صد میلیون تومان است ، این سرمایه وقتی تبدیل به دوربین و تجهیزات می شود به مرور زمان دچار یک استهلاک می شود ، خصوصا دوربین های دیجیتال که با هر شاتی از عمر و ارزش آن کاسته و کم می شود ، ما سال ها ازیک دوربین مکانیکی آنالوگ استفاده می کردیم بدون استهلاک چشمگیری. اما دوربین های دیجیتال سیستم ضعیف و متفاوتی دارند و به سرعت کند می شوند اما متاسفانه مکانیزم تهیه کنندگی هیچ توجهی به این مقوله نمی کند و در دستمزد عکاسان تفاوتی قائل نمی شوند، باور کنید با این همه سختی ها فقط عشق باعث می شود که ما دراین حرفه دوام بیاویم و به کارمان ادامه دهیم.

عکاس فیلم «قرمز» به کارگردانی فریدون جیرانی معتقد است: مدیریت کلان سینما باید به گونه ای عمل نماید تا افزایش دستمزد حرفه های مختلف در سینما متناسب با یکدیگر رشد نماید .

عابدی با بیان اینکه اگرهزینه بالای تجهیزات عکاسی را در کاری دیگر سرمایه گذاری کنیم قطعا درآمد بیشتری از آن به دست می آوریم می گوید: امروزه جوان های زیادی وارد این حرفه شدند که باید انها را متوجه شان حرفه ای شان کنیم تا با دستمزدهای پایین در پروژه ها کار نکنند چون این رقابت غیر منصفانه ای را به وجود می آورد و همین نکته باعث می شود تا برخی ها به تخصص اهمیت ندهند و بسیاری از پروژه ها با بحران عکس خوب مواجه باشند.

عکاس فیلم «مزرعه پدری» با اشاره به اهمیت عکس در معرفی و تشخص یک فیلم می گوید: طبق یک نظریه کارشناسی خارجی سالها پیش خواندم اگر فیلمی عکس و عکاس خوبی داشته باشد میتواند ۳۰ تا ۴۰ درصد در فروش فیلم تاثیر داشته باشد ، امروزه مدیا های مختلفی در اختیار داریم که پایه اصلی آن عکس است و در فضا های مجازی بسیار موثر عمل می کند ،ولی تنها و تنها یک تهیه کننده خوب می داند که عکاس چه نقش مهمی در برجسته نشان دادن یک فیلم دارد و تاچه میزان در فروش تاثیر گذار است. اما متاسفانه چون امروزه برخی سود شان در تولید است ! هیچ انگیزه ای برای اکران عمومی فیلمشان ندارند در حالیکه در گذشته مقوله عکس در فیلمها جایگاه و اعتبار خاصی داشت.

عابدی با بیان اینکه انتخاب عکاس خوب بهترین متر برای تشخیص یک تهیه کننده با سواد و حرفه ای است می گوید: تهیه کننده ای که در زمان تولید به تبلیغات اکرانش فکر می کند قطعا هنگام ساخت فیلم از عکاس ماهر و کاربلد استفاده می کند.

او همچنین درباره امنیت شغلی عکاسان توضیح داد: وقتی افراد برای شرکتی کار می کنند چه خصوصی و چه دولتی طبق ساعتی مشخص کار می کنند و طبق آن ساعت مشخص بیمه و مزایا به آنان تعلق می گیرد اما شغل ما به گونه ای ست که بیشتر از دوازده ساعت در شرایط بسیار سخت در پروژه ها مشغول به کار هستیم اما نه بیمه بیکاری داریم و نه حتی سختی کارو باز نشستگی پیش از موعد !

عابدی در پایان می گوید: هنرمندان سینما هم انسان هستند و بدنشان از گوشت و پوست و استخوان شکل گرفته گرما و سرمای بسیار متفاوت و ساعت کار طولانی جسم و روح انها را به سرعت فرسوده می کند. پس باید به وجود آن ها هم اهمیت داد و در قبال کار سخت مزایایی برای آن ها در نظر گرفت. حالا خبر خوش اینکه بزودی مکانیزمی طراحی میشود تا همانگونه که یک پروژه برای یک کابل چند ده هزار تومانی اجاره پرداخت میکند بابت تجهیزات عکاسی هم اجاره در نظر گرفته شود. این باعث می شود تهیه کننده ها به اهمیت شغل عکاسی واقف شوند.

منبع: سینما اعتماد
پیشین
پاسخ سعید صادقی: سخن گفتن از «ما» پژوهش می خواهد، نه هیاهو
پسین
گزارش داوری بخش عکس «تجسمی فجر»؛ مرزهای آماتور و حرفه‌ای تغییر کرده‌است

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست