1. خانه
  2. اخبار
  3. عکاس دوران دفاع مقدس:عکس‌های جان‌بزرگی عمق فاجعه حلبچه را نشان داد

عکاس دوران دفاع مقدس:عکس‌های جان‌بزرگی عمق فاجعه حلبچه را نشان داد


خبرگزاری فارس: عکاس دوران دفاع مقدس با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و حرفه‌ای شهید سعید جان‌بزرگی گفت: عکس‌های شهید جان‌بزرگی عمق فاجعه حلبچه را به دنیا نشان داد.


گزارش تصویری مرتبط

——————————-

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، شامگاه سه‌شنبه امیرعلی جوادیان در مراسم بزرگداشت شهید سعید جان‌بزرگی، عکاس دفاع مقدس در فرهنگسرای ولاء با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شهید جان‌بزرگی گفت: شهید جانبزرگی دارای شخصیتی والا، مخلص و دارای بینش عاشورایی بود.
عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس با تشریح خصوصیات اخلاقی شهید جان‌بزرگی افزود: طی مدت آشنایی بنده با ایشان هیچگونه منیتی در وجود ایشان ندیدم و این شهید بزرگوار حتی بعد از جنگ نیز به عکاسی از تفحص شهدا پرداخت و روایتگر ایثار و شهادت به نسل‌های بعدی بود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این عکس‌های شهید جان‌بزرگی بود که عمق فاجعه حلبچه را به دنیا نشان داد و ما نباید در تجلیل‌های شعارگونه حقیقت مطلب را کتمان کنیم.
جوادیان با اشاره به وظیفه افراد جامعه تاکید کرد: ما باید نسلی را پرورش دهیم که شهید جان‌بزرگی‌ها در آن پرورش یافته و تلاش کنیم صفا، بی‌آلایشی و روحیه ایثار شهدایی همچون جان‌بزرگی را به آنان منتقل کنیم.
مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به تخصص شهید جان‌بزرگی گفت: شهید جانبزرگی عکس‌های بسیارفاخر و اثرگذاری در دفاع مقدس آفرید و کتاب «عکاسی در جنگ» پایان‌نامه کارشناسی ارشد شهید سعید جان‌بزرگی در دو حوزه تئوری و عملی، تنها اثر مکتوب به جا مانده از وی است.
محمدحسین حیدری در تشریح این کتاب بیان کرد: کتاب «عکاسی در جنگ» در دو فصل کلی تئوری و عملی طراحی شده که فصل اول به عکاسی جنگ در جهان، برخی از عکاسان نام‌آور جنگ و تجارب آنها و فصل دوم به تاریخ عکاسی جنگ در ایران، با تأکید بر عکاسی جنگ در دوران جنگ تحمیلی به خصوص تفحص شهدا پرداخته است.
وی در ادامه تصریح کرد: شهید جانبزرگی علاوه بر فعالیت در حوزه عکاسی، در حوزه گرافیک و نقاشی دیواری مناطق عملیاتی نیز آثار ارزنده‌ای برجای نهاده است و دیوار نوشته‌ها و نقاشی‌های دوکوهه از آثار به یاد ماندنی این جانباز شهید است.
مراسم بزرگداشت شهید سعید جانبزرگی،‌ عکاس دفاع مقدس با حضور خانواده معظم شهدا، عکاسان و همرزمان آن شهید بزرگوار در سالن ولی‌عصر (عج) فرهنگسرای ولاء شهرری برگزار شد.
همچنین در حاشیه این مراسم آثار ارزشمند شهید سعید جان‌بزرگی در قالب نمایشگاهی متشکل از ۳۰ اثر مورد بازدید علاقمندان قرار گرفت.
شهید سعید جان‌بزرگی روز ۱۲ اسفند ماه سال ۱۳۴۴ در شهرری به دنیا آمد درس و مدرسه را همانند کودکان همسال خود در سن هفت سالگی آغاز کرد، ۱۵ سال بیشتر نداشت که شوق حضور در میدان جنگ و دفاع از خاک ایران او را به مناطق جنگی کشاند، ابتدا در جرگه بسیجیان لبیک گوی پیام خمینی شد سال ۱۳۶۲ به عضویت سپاه پاسداران درآمد و در واحد تبلیغات به کار پرداخت. سال ۱۳۶۳ و ۱۳۶۶ مجروح شد.
در عملیات بدر بر اثر استنشاق گازهای شیمیایی به بستر بیماری افتاد. در عملیات کربلای ۵ گلوله‌ای از کنار سرش عبور کرد و او به طور معجزه آسایی زنده ماند.
هفت سال مردانه جنگید پس از اتمام جنگ تحصیلات عالیه خود را ادامه داد و تا اخذ مدرک کارشناسی در رشته عکاسی و کسب رتبه دانشجوی نمونه سال ۱۳۷۵ شد.
او در سال ۱۳۷۱ ازدواج کرد و صاحب دو فرزند شد، سعید علاقه خاصی به مقام معظم رهبری داشت و اگر می‌دانست ایشان در مکانی حضور دارند، سعی می‌کرد حتما در آن مجلس حاضر باشد.
سرانجام جان‌بزرگی بعد از چهار مرتبه عمل جراحی به علت استشاق گازهای شیمیایی در هنگام عکسبرداری از قربانیان حلبچه در روز بیست و دوم تیر ماه سال ۱۳۸۱ در حالی که معاونت فرهنگی لشگر ۲۷ محمد رسول (ص) را بر عهده داشت در بیمارستان شهید مصطفی خمینی (ره) بستری و سرانجام در روز بیست و دوم تیر ماه سال ۱۳۸۱ به کاروان شهدا پیوست.
انتهای پیام/آ۱۰

 

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست