1. خانه
  2. اخبار
  3. عکاسان و خبرنگاران چشمهای بیدار جامعه‌اند

عکاسان و خبرنگاران چشمهای بیدار جامعه‌اند

امروز عکاسان و خبرنگاران به عنوان چشم مردم محسوب می‌شوند و وجدان بیدار جهانند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رونمایی کتاب "انقلاب به روایت اکبر ناظمی" حاوی عکسهای منتشر نشده از وقایع سال ۱۳۵۷ امروز  در حوزه هنری برگزار شد.

ناظمی با ذکر نمونه‌هایی از تاثیر گذاری کار عکاسان خبری در دنیا از قبیل پایان دادن به جنگ ویتنام یا کمک به گرسنگان آفریقا توضیح داد: یکی از ویژگیهای عکسهای خبری آزاد بودن و آزاد اندیشی مستتر در آنهاست که همین امر برای حکومتهایی که سعی می‌کنند مسائلی را از چشم دنیا پوشیده نگاه دارند گران تمام می‌شود.

وی با یادآوری دشواریهایی که هنگام عکسبرداری از وقایع انقلاب داشت تاکید کرد:  هنگام عکاسی از وقایع انقلاب از هر دو سو دچار مشکل می‌شدم .از یک سو مورد هجوم گاردیها و ماموران دولت بودم و حتی گاه جانم در خطر قرار می‌گرفت و از سوی دیگر مردم هم گمان می‌کردند که از ماموران ساواک هستم و برای شناسایی مردم به این کار می‌پردازم؛ برای همین مدت زیادی طول می‌کشید تا اعتماد مردم را جلب کنم.

ناظمی در پاسخ به این سئوال که چرا پس از گذشت ۳۰ سل مبادرت به چاپ آثار خود گرفته‌است گفت: متاسفانه مدت زیادی طول کشید که این باور پذیرفته شود که چون تمام اقشار جامعه در انقلاب شرکت کرده‌اند باید عکسها به عنوان سندهای تاریخی تمام این گروه‌ها را پوشش دهد. از آنجا که من حاضر به حذف بخشی از عکسها نبودم این کار تا کنون صورت نگرفته بود تا اینکه اخیراً با سعه صدر حوزه هنری به دنبال نمایشگاه‌هایی که در داخل و خارج از ایران گذاشتم پذیرفتند که از میان ۴۰۰۰ عکسی که از انقلاب گرفته‌اند تعدادی که در این کتاب مشاهده می‌کنید در یک مجموعه گردهم بیاید.

ناظمی در تقدیم‌نامه کتاب نوشته‌است: من این کتاب را متعلق به ملت ایران می‌دانم ملتی که از قیام مشروطه به بعد نشان داد هر زمان دست‌ به دست هم دادند به آنچه خواستند رسیدند و به رزمندگان دفاع مقدس برای هشت سال جانبازی و ایثار.

کتاب "انقلاب به روایت اکبر ناظمی" با ۱۰۱ عکس به قیمت ۹۹۰۰ تومان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده‌است.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست