1. خانه
  2. اخبار
  3. غفاری: لغو برنامه‌ی «۱۰ روز با عکاسان» ضرر معنوی به جامعه عکاسی وارد کرد

غفاری: لغو برنامه‌ی «۱۰ روز با عکاسان» ضرر معنوی به جامعه عکاسی وارد کرد

» سرویس: فرهنگی و هنری – تجسمی و موسیقی

بازرس انجمن عکاسان ایران با اشاره به توان مالی انجمن برای اجرای برنامه «10 روز با عکاسان» و لغو این برنامه گفت: در واقع این تغییر در برنامه ، ضرر معنوی و فرهنگی بزرگی به جامعه عکاسی وارد کرد و عکاسان فرصت مناسبی را برای گفتمان ، دور هم جمع شدن و تبادل نظر و بسیاری از امور آموزشی از دست دادند.

به گزارش بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن غفاری با اشاره به برنامه بزرگ «10 روز با عکاسان» به عنوان یکی از بزرگترین برنامه‌های این انجمن برای جامعه عکاسی ، تصریح کرد: کارگروه‌ها و هماهنگی‌ها و قول‌های زیادی برای برگزاری این برنامه بزرگ انجام شد تا این گردهمآیی هر چه بهتر برگزار شود اما چند روز مانده به برگزار با کنار رفتن اسپانسرها این برنامه کنسل شد و همه فرصت عکاسان برای دور هم جمع شدنشان به یک برنامه آن هم در آذرماه موکول شد.

این عضو ارشد انجمن عکاسان با بیان اینکه متاسفانه توقف در برنامه‌ها به دلیل مسائل اقتصادی بین گروه‌ها و سایت‌های تازه نفس نظیر سایت «دوربین دات نت» و یا «انجمن عکاسان» که در سطحی ملی است، فرقی نمی‌گذارد، گفت: برنامه در هر دو این گروه‌ها متوقف می‌شوند و آنها با حضور یا عدم حضور اسپانسر متضرر خواهند شد و این بدترین آسیب است.

غفاری با تاکید بر اینکه این تغییر ضرر معنوی و فرهنگی مهمی را به جامعه عکاسی وارد کرد، گفت: عکاسان فرصت مناسبی را برای گفتمان ، دور هم جمع شدن و تبادل نظر و بسیاری از امور آموزشی از دست دادند و حالا انها تنها در آذر ماه امسال فرصت برای این امور را دارند.

وی با اشاره به تحولات انقلاب دیجیتال و تاثیرات آن در زندگی امروز، تصریح کرد: دوربین و عکاسی، شرایط و فضای نسبتا باز برای کار، گروه‌ها و انجمن‌هایی را با سلیقه‌های یکسان یا متفاوت پرورش داده که با همکاری و رفاقت با یکدیگر کارهای مشترک زیاد ، متنوع و موثری را انجام می دهند.

این عکاس با بیان اینکه گروه‌ها و انجمن‌ها مستقل و جهت‌دار در عکاسی برای آموزش ، تولید و ایجاد سوژه ، به روز کردن اطلاعات در مورد عکاسی و ابزار آلات عکاسی برنامه‌های متفاوتی دارند، گفت: در این میان برخی گروه‌ها که در پایتخت قرار گرفته‌اند از بخت و اقبال بیشتری برخوردارند و توانسته‌اند با تبادل وهمراه کردن عکاسان به خصوص جوانترها در تهران و شهرستان‌ها برنامه‌های خوبی را در جهت کلاس های اموزشی، کارگاه‌ها ، نشریات و منابع اطلاع‌رسانی و… اجرا کنند و از پتانسیل عکاسان و فضاهای عکاسی در شهرستان استفاده کنند و در همه این موارد انجمن عکاسان در خط مقدم انها قرار دارد و هر اتفاقی که برای ان بیافتد در روحیه و روند فعالیت مابقی گروه‌ها اثر می گذارد.

وی با اشاره به تعدادی از گروه‌های فعال در این حوزه که تاکنون بدون حمایت‌های دولتی و تنها با همکاری برخی اسپانسرهای خصوصی جای خوبی بین جامعه عکاسی باز کرده‌اند، گفت: این گروه‌ها و سایت‌ها در کنار مجموعه‌ای چون انجمن عکاسان ایران قرار دارند اما در شرایط بد اقتصادی بین این دو هیچ فرقی وجود ندارد و هر دو با نبود منابع مالی، متوقف می‌شوند.

این عکاس گفت: واقعیت این است که شرایط سیاسی و اقتصادی در شیر خوردنی روزانه مردم تا جریان‌ها و مسائل فرهنگی آنها پیشروی کرده و پا پس کشیدن اسپانسرها برای حمایت از برنامه انجمن عکاسان و سایر برنامه ها در این شرایط کاملا قابل پیش بینی و قابل درک است. چرا که بیشتر شعارها ، حرف‌ها و قول‌ها در مورد حمایت از گروه‌های هنری و حرکت‌های قابل تقدیر آنها بسیار کند و در بسیاری موارد متوقف کننده است.

غفاری با تاکید بر اینکه عکس و عکاسی و بسیاری از فعالان امروز جامعه عکاسی در چند دهه گذشته اثر بسیار عمیق و سازنده‌ای در تحولات بزرگ کشور داشته‌اند،گفت: نباید گذاشت به دلخواه یا تغییر خواسته یک اسپانسر چنین حرکت مهمی متوقف شود و امیدورایم مسئولان فرهنگی با حمایت بیشتر از تشکل‌ها و گروه‌های فعال و موثر امکان فعالیت بیشتر را فرام کنند.

این عکاس مستند اجتماعی با اشاره به تلاش‌های اعضای هیات امنای انجمن عکاسان و تلاشی که برای برگزاری برنامه «10 روز با عکاسان » داشتند، گفت: این افراد منتخب جامعه عکاسی بوده و همه عکاسان به تلاش و دلسوزی انها کاملا واقف و شاهد هستند و من نیز به عنوان بازرس شاهد تلاش و نگرانی آنها تا لحظات آخر اعلام کنسل شدن برنامه بودم و دیدم که برخلاف میل و خواسته‌شان مجبور به این تغییر شدند.

انتهای پیام

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست