1. خانه
  2. اخبار
  3. کیانیان: من بازیگر «جادوی ماندگار عکاسی» را دریافته‌ام

کیانیان: من بازیگر «جادوی ماندگار عکاسی» را دریافته‌ام

خبرگزاری فارس: رضا کیانیان در رونمایی کتاب «داستان عکاسی» گفت: من به عنوان بازیگر جادوی ماندگار عکاسی را قبول دارم چون مردم به قدری عکسهای من را دیده‌اند که حالتی رویایی از من دارند.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، اولین جلسه رونمایی کتاب در خانه سینما با معرفی کتاب «داستان عکاسی» برگزار شد.
در ابتدای این جلسه فرهاد توحیدی رئیس کانون فیلنامه‌نویسان سینمای ایران با اشاره به مراسم کتاب سال سینما که امسال اولین دوره آن برگزار می‌شود گفت: تمام آثار سینمایی اعم از فیلمنامه‌، مباحث نظری و…. در این مسابقه مورد بررسی قرار می‌گیرند تا هیئت داوران بتوانند کتاب سال برگزیده سینما را بررسی کنند.
وی افزود: به نظر می‌رسد علاقه‌مندی به سینما سبب شده که انتشار کتب سینمایی از رونق قابل قبولی برخوردار باشد در کنار این اتفاق، هیئت مدیره خانه سینما تصمیم گرفته که جشن‌های رونمایی کتاب را برگزار کند که اولین برنامه‌ به رونمایی «داستان عکاسی» نوشته مایکل لنگفورد و با ترجمه رضا نبوی اختصاص یافته است.
توحیدی در ادامه در مورد دلیل انتخاب این کتاب برای رونمایی گفت: به نظر من سلول بنیادین سینما عکاسی است و عکس آجری است که ۲۴ عدد از آن باید روی هم چیده شود تا یک تصویر شکل بگیرد. این کتاب هم واحد بنیادی سینمای یعنی عکاسی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.
توحیدی در مورد عکس و اهمیت آن افزود: عکس تمایل انسان به جاودانگی را به خوبی بیان می‌کند و بسیار الهام‌بخش است و من خودم دو فیلمنامه براساس عکس نوشته‌ام. عکس تمایل انسان به نمادسازی و تغییر اشیا و ارتقای آنها به مثابه نشانی مذهبی و هنری نشانه می‌گیرد.ما همیشه عکس‌ها را هم مثل تلویزیون در بهترین جای خانه قرار می‌دهیم و این نشانه اهمیت عکس است.
توحیدی تأکید کرد: در هر حال عکس به طوری مهم است که اولین جشن رونمایی کتاب در خانه سینما به آن اختصاص دارد و این کتاب نیز تاریخی تحلیلی در مورد عکاسی است که رضا نبوی ترجمه روان و دقیقی بر آن کرده است و نبوی شخصی است که دانشجویان زیادی تربیت کرده و همه آنها فیلمبرداران و عکاسان بزرگی در عرصه سینما شده‌اند.
در بخش بعدی برنامه رضا کیانیان بر صحنه‌ حاضر شد و ضمن تشکر از خانه سینما برای معرفی این کتاب گفت: من به عنوان بازیگر جادوی ماندگار عکاسی را قبول دارم چون مردم به قدری عکسهای من را دیده‌اند که حالتی رویایی از من دارند و این از جادوی عکاسی می‌آید.
کیانیان افزود: من دوست رضا نبوی هستم و به این دوستی افتخار می‌کنم چون همیشه این دوستی باعث خوشحالی من بوده است و احساس خوبی به من می‌دهد. وقتی در مورد دلیل آن فکر کردم دیدم به این خاطر است که او همیشه به تنهایی به دوستانش احترام می‌گذارد و بیش از آن به این دلیل که رضا همیشه خودش است و علاقه‌ای به رنگ به رنگ شدن تا نقش بازی کردن یا ریاکاری ندارد.
کیانیان در پایان افزود: من بابت این کتاب به رضا نبوی تبریک می‌گویم و آرزوهای خوبی برای او و کتابهای بعدیش دارم.
در ادامه توحیدی دوباره به صحنه آمد و ضمن یاد کردن از دوران دانشجویی خود که در آن با رضا نبوی هم دانشگاهی بوده و دوستانی که در آن دوره داشته‌اند، از حضار دعوت کرد تا بخشی از فیلم پایان‌نامه نبوی با عنوان «سبک باران ساحل‌ها» را نمایش دهند که نمایش این فیلم با استقبال حضار مواجه شد.
سپس شهاب‌الدین عادل بر صحنه حاضر شد و در ابتدا با اشاره به خاطرات قدیمی گفت: حرف زدن راجع به رضا نبوی باعث دلگرمی است چون من او و گروهی از دوستانی که در سال ۵۵ وارد دانشگاه هنرهای دراماتیک شدیم اکثراً افرادی بودیم که اکنون در کارهای هنری کشور سهمیند. او از زمان دانشجویی از ارکان اصلی کلاس بود و در حوزه ابزارشناسی و مسائل تکنولوژیک از بهترین افراد بود.
کار رضا نبوی قبل از دانشگاه هم در زمینه عکاسی خوب بود و دانشگاه محلی برای توسعه استعدادهایش بود.
عادل افزود: نفس کار فرهنگی بسیار مهم است و خانه سینما به عنوان یکی از متولیان کار فرهگنی در کشور در معرفی این کتاب کار پسندیده‌ای کرد چون تصویر و عکاسی زیرساخت سینما است و بخش مهمی از تبلیغات هر فیلم سینمای هم به عکس‌های آن مربوط است.
شهاب‌الدین عادل درباره کتاب «داستان عکاسی» و اهمیت آن گفت: مایکل لنگفورد نویسنده مهمی است که آثار او در ادبیات عکاسی جایگاه مهمی دارد و مطالب تحلیلی بسیار خوبی در زمینه لابراتور، ترکیب‌بندی و تاریخ تحلیل عکاسی دارد و این کتاب نیز به شکلی دقیق و تحلیلی تاریخ عکاسی را از آغاز تا دهه نود مورد بررسی قرار می‌گیرد. این کتاب با رویکردی علمی نوشته شده است و کتابی بسیار خوب برای دانشجویان عکاسی، سینما و هنرهای تجسمی است چون ارتباط عکاسی با همه هنرها را به خوبی تشریح می‌کند.
وی در مورد دیگر موارد مفید کتاب «داستان عکاسی» گفت: دو راهنمایی خوب وجود در این کتاب بیوگرافی بزرگان عکاسی و فهرست واژگان تخصصی عکاسی است که بسیار مفید هستند. نثر و ویرایش کتاب نیز بسیار روان است و برخلاف آثار تخصصی علمی با زبانی ساده مطالب را بیان می‌کند.
عادل در انتها اظهار امیدواری کرد: امیدواریم محیط‌های علمی و آموزشی متولی پخش این کتاب بشوند چون مخاطبان اصلی این کتاب در همین محیط‌ها حضور دارند.
سپس رضا نبوی بر صحنه حاضر شدند و گفت: من کار عکاسی و فیلمبرداری را دوست داشتم و فکر نمی‌کردم در این زمینه‌ها تدریس کنم تا سال ۶۱ که مرحوم محمدرضا شریفی به من گفت که در مدرسه سینمایی باغ فردوس به تدریس بپردازم. وقتی به سر کلاس‌ها رفتم دیدیم اکثر دانشجویان کتاب مرجع خوبی برای یادگیری ندارند و در همان قدم اول با حضور دانشجویان یک جزوه خوب تدوین کردیم منتها این ماجرا هر ترم ادامه داشت.
نبوی افزود: به دلیل کمبود مرجع من از ۸ سال پیش تصمیم گرفتم به دنبال ترجمه کتب مرجع بروم و اولین کتاب هم عکاسی دیجیتال بود. پس از آن سراغ لنگفورد رفتم چون کتابهایش خالی از جانبگرایی بود و برعکس سایر نویسندگان انگلیسی دیگران را جاعل نمی‌دانست. سه کتاب عکاسی پیشرفته، عکاسی پایه و داستان عکاسی را ترجمه کردم که به جز عکاسی پایه هر دو به چاپ رسیده‌اند.
وی در مورد کتاب بعدی خود گفت: کتاب بعدی من که اکنون در نوبت مجوز است راجع به اصول کارگردانی سینما است و به یکی از مکاتب سینمایی آمریکا اشاره دارد. فعلاً قصد ترجمه آثار مرجعی را دارم که همه بتوانند با مراجعه به آنها استفاده خوبی برای کارهای دانشگاهی و تحقیقات انجام دهندو ایرادات کار خود بگیرند.
رضا نبوی، متولد ۱۳۳۷، در مدرسه اندیشه (دُن بسکو کالج) تهران درس خوانده، تحصیل کارشناسی (لیسانس) سینما و تلویزیون و رادیو در دانشکده هنرهای دراماتیک. تحصیل کارشناسی ارشد (فوق‌ لیسانس) عکاسی در دانشگاه هنر است.
وی تدریس واحدهای عکاسی دیجیتال، شیوه‌های پیشرفته تاریکخانه، فیزیک و ابزارشناسی، پرسپکتیو رنگ و نور، شناخت ابزارهای سینمایی، کارگردانی، عکاسی، فیلم‌برداری، نورپردازی، لابراتورا، تروکاژ، کمپوزیسیون (ترکیب‌بندی تصویر)، فیزیک نور و عدسی، تصویربرداری در مراکز زیر از سال ۱۳۶۲ تا به امروز را در سابقه دارد.
وی همچنین ترجمه مجموعه عکاسی دیجیتال (سه کتاب در یک جلد) نوشته گروهی از محققان شرکت کداک، نشر پیکان. (۲) عکاسی پایه، نوشته مایکل لنگفورد، نشر تجربه یا انتشارات دانشگاه هنر. (۳) عکاسی پیشرفته نوشته مایکل لنگفورد، انتشارات دانشگاه هنر. (۴) داستان عکاسی نوشته مایکل لنگفورد، نشر افکار. (۵) اصول کارگردانی سینما نوشته نیکلاس تی. پروفیرز، نشر تجربه. و نگارش جزوات عکاسی، فیلم‌برداری، لابراتوار، تروکاژ، ابزارهای صدابرداری و صداگذاری برای دانشگاه هنر و سوره را انجام داده است.
پس از پایان سخنرانی نبوی با پذیرایی از میهمانان پایان بخش این مراسم بود.

*حاشیه‌ها
– رضا کیانیان به شوخی گفت:‌میدانم دفعه بعدی که کتاب چاپ کردم آن را کجا بیاورم.
– کیانیان چند خاطره از برخورد مردم با او تعریف کرد که باعث خنده همه حضار شد.
– وقتی فرهاد توحیدی از کیانیان خواست که روی صحنه ظاهر شود گفت: فردی خوش‌عکس‌تر و خوش‌صحبت‌تر از من روی صحنه می‌آید.
– نمایش فیلم به دلیل نبودن مسئول نمایش و ناوارد بودن جانشین او چندبار با مشکل روبرو شد و هر وقت فرهاد توحیدی برای حل مشکل می‌رفت، وقتی به وسط سالن می‌رسید مشکل حل می‌شد و وقتی که برمی‌گشت مشکل دوباره به‌وجود می‌آمد.در این وضعیت، عده‌ای از حضار به توحیدی پیشنهاد کردند که در وسط سالن بایستد تا نمایش فیلم به پایان برسد!!

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست