1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. محمدرضا چای فروش: هوش مصنوعی ابزاری است که به عکاس کمک می‌کند

محمدرضا چای فروش: هوش مصنوعی ابزاری است که به عکاس کمک می‌کند

در عرصه‌ی رهاورد تکنولوژی‌ هرازچندگاهی شاهد تحولات چشمگیری هستیم که با خبر حضور یک اتفاق علمی با نظراتی مواجه می شویم که به تامل‌مان وا می‌دارد.
محمدرضا چایفروش عکاس ایرانیمحمدرضا چایفروش از جمله فعالان عرصه عکس و عکاسی است که در حوزه استان های خراسان، تاثیرات آموزشی و تربیتی فراوانی از خود بجای گذاشته است و چندی پیش برای نمایشگاه عکس «مسیر» متنی نگاشت که به رغم تمایل او به رسانه، از رصد رسانه دور نماند!

متن نگارش شده‌ی این عکاس خراسانی حاوی نکات ارزشمندی بوده که با درج و نشر آن سعی داریم به این محتوای ارزشمند بپردازیم و در نهایت باور کنیم محتوایی چون عکاسی اگر توان آن را داشته باشد تا با قالب‌های روزآمد علمی تطبیق یابد، توان بهره‌گیری از هر کدام از این رهاوردهای روزبروز را خواهد داشت و در جایگاه حرفه‌ای و هنری خود _همچنان_ ایفای نقش خواهد کرد
متن تحریر شده به قلم این عکاس برای هنرجویان آموزشی مرتضی امین الرعایایی در شهرستان نیشابور نوشته شد که او نیز سالها است از عکاسی خدمات شایان توجه‌ای را به مفاخر منطقه و مشاهیر اصیل اقلیم خود داشته است، ولی آنچه از منظر اندیشه این عکاس نگارش شده، قابلیت آن را دارد در سطحی وسیع تر مرور شود تا مورد ارزیابی عمیق‌تری قرار گیرد تا عرصه های بروز و ظهور تکنولوژی با دوری از بیم‌ها و هیجان، موجبات مهجوریت فن و حرفه و صنعتی مستند و تصویری چون عکاسی نشده و چه بسا! هم‌سایه با انواع خدمات اجتماعی و گونه‌های کارآمدی‌ها پیش برود.
—————————–

به نام خالق زیبایی ها

سرعت پیشرفت تکنولوژی، در عصر حاضر، آن‌قدر زیاد شده، که بسیاری را به هراس وا‌داشته‌است. قسمتی از این هراس به هوش مصنوعی بر‌می‌گردد. عکاسان و آن‌هایی که بیشتر با تصویر سر وکار دارند، احساس می‌کنند که هوش مصنوعی لذت عکاسی با دوربین را از آنان سلب خواهد کرد یا در خیلی موارد از ایشان پیشی می‌گیرد، که البته شاید همین‌طور باشد.

در جهان عکاسی شاخه‌ها و ژانرهای متفاوتی داریم ولی همگی در یک چیز با هم مشترک‌اند و آن خلاقیت است. خلاقیت عکاس و دید درست نسبت به ژانر انتخابی، دو بازویی خواهد بود که عکاس را توانمند خواهد کرد. هوش مصنوعی ابزاری است که به عکاس کمک می‌کند در این زمینه به روزتر و ساده‌تر به مقصود برسد؛ اما هوش مصنوعی شاید به تنهایی، توانایی ارائه نداشته‌باشد.
پوستر نمایشگاه عکس مسیر در نیشابور
با این درک از جهان، نمایشگاه گروهی عکس «مسیر»‍ با شرکت آثار دانشجویان آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران نیشابور (مقطع کاردانی رشته فتوگرافیک) در ابتدای مسیر دو ژانری هستند که خلاقیت در آن حرف اول را می‌زند؛ عکاسی ورزشی و عکاسی تبلیغاتی.

شاید در نگاه اول، عکاسی ورزشی ثبت لحظات یک رشته ورزشی باشد یا گزارشی از یک رویداد، ولی عکاس می‌تواند لحظه‌هایی را ببیند که ناب، زیبا و خاص باشد، پس عکاس باید منتظر، مجهز و آماده باشد تا با این همه، آن‌گونه ببیند که دیگران نمی‌بینند.
سوژه‌ها در عکاسی تبلیغاتی اکثراً ثابت هستند و منتظرند تا زیبا و دلربا دیده‌شوند، عکاسی تبلیغاتی کاری به جز بهتر دیده‌شدن نمی‌تواند داشته‌باشد، چون مُبلّغ خواهد بود.
دانشجویان این دوره به آموزه‌های مدرس خوب دوره جناب مرتضی امین‌الرعایایی خوب گوش فرا‌داده‌اند و می‌توان این را در آثار زیبای آن‌ها دید.
شما را به دیدن و لذت بردن ازآثار دانشجویان عزیز دعوت می‌کنم.
با آرزوی موفقیت‌های بیشتر در خلق آثار بی‌بدیل…

بهار ۱۴۰۲
محمدرضا چایفروش

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه عکس «در گذر زمان» در گالری کاما
پسین
نمایشگاه نقش نگاره های سعید محمودی ازناوه در گالری آواد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست