1. خانه
  2. اخبار
  3. مطبوعات و رسانه ها به یاد بسپارند قانون کپی برداری در مطبوعات عادت شده است

مطبوعات و رسانه ها به یاد بسپارند قانون کپی برداری در مطبوعات عادت شده است

خبرگزاری فارس: جای خالی قانون برن که مدافع حقوق کپی‌رایت در کشور است، خالی است، قانونی که می‌تواند به رسانه‎ها و مطبوعات بفهماند هر اثر هنر خالقی دارد.

خبرگزاری فارس: قانون کپی‌برداری در مطبوعات عادت شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، قانون کپی رایت نوعی حفاظت قانونی آثار علمی و ادبی و هنری است که به صاحب اثر اجازه می‎دهد از حقوق انحصاری که شامل تکثیر و اقتباس در شیوه بیان نو است، استفاده کند.

ایران در سال ۱۳۳۷ برای حمایت از علائم و اختراعات به قرارداد پاریس و در سال ۱۳۸۰ شمسی برای ثبت بین‌المللی علائم به کنوانسیون مادرید ملحق شد، اما برای پیوستن به کنوانسیون "برن" که از کپی‌رایت حمایت می‎کند هنوز هم تردید دارد و در حال حاضر هم برنامه‎ای برای پیوستن به این کنوانسیون در نظر گرفته نشده است.

این قانون تا به اکنون چندین بار مورد بررسی قرار گرفته است، اما هنوز مورد حمایت جدی واقع نشده است و تبعات این امر انتشار غیر قانونی و بدون اذن آثار هنرمندانی است که توسط جاهلان مورد سوءاستفاده و بی‌مهری قرار می‎گیرد.

نکته قابل تأمل این است، مسئولان نسبت به این تخلفات سکوت کرده و در برخورد با متخلفان اظهار ناتوانی می‎کنند، تا جایی که انتشار غیر قانونی آثار هنری تا به حال گریبان‌گیر بسیاری از هنرمندان شده است، حق تکثیر نوعی مالکیت اندیشه است و عدم اجرای این قانون در کشور تبعات جبران ناپذیری را برای هنرمندان در پی دارد.

یکی از شاخه‎های هنر که بیش از سایر شاخه‎ها گریبان‌گیر تخلفات رایانه‎ای است هنر عکاسی است، هنری که در عین حال خطرناک‌ترین شغل دنیا نیز محسوب می‎شود.

چندی پیش یکی از هنرمندان عرصه عکس از انتشار غیر قانونی عکس خود در سایت‎های داخلی خبر داد و گفت: چندی پیش یکی از عکس‎های من با عنوان "احترام نظامی برای شاه خراسان" بدون نام عکاس و هیچ اطلاعات دیگری منتشر شده بود.

مهدی طاهری افزود: طبق برنامه هر روزه چند پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری را باز کردم تا در جریان آخرین اخبار جامعه باشم که متوجه شدم چندین پایگاه اطلاع‌رسانی دیگر هم اقدام به انتشار با عنوان عکس و بی‌نام عکاس کردند.

وی در ادامه گفت: با جست‌وجویی آنی براساس عنوان عکس "احترام نظامی برای شاه خراسان" متوجه شدم این خطا گریبان‌گیر بسیاری از سایت‎ها و وبلاگ‎ها هم شده است.

این هنرمند اضافه کرد: با وجود نمایش این عکس همراه با نام عکاس و عنوان عکس در سایت‎های جشنواره، در هیچ‌کدام از پایگاه‎های منتشر کننده نامی از عکاس برده نشده است و وقتی پاسخ صریح و شفاف مسئولان جشنواره‎ها را گرفتم، نخستین کاری که انجام دادم تماس با مدیر مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی فردا نیوز از جمله نخستین منتشر کنندگان این اقدام شدم تا از وی جریان را جویا باشم که در کمال ناباوری با جملات توهین‌آمیز و بی‌ادبانه این مسئول فرهنگی رأس‌نشین مواجه شدم.

وی عنوان کرد: در طی مسیر این تجربه تلخ، نتایج شیرینی هم برای من در پی خلق پرسش‎هایی ایجاد شد، پرسش‌هایی که نمی‌دانم چرا هیچ پاسخ دهنده‌ای ندارد و من که از این مسئول بابت خطایش درخواست وجه نقد و حقوق مادی نکردم، پس چرا این قدر فشار روانی سنگینی را از وی شاهد بودم.

طاهری در ادامه گفت‌وگوی خود با فارس خواستار پی‌گیری مسئولان نسبت به این تخلف شد و گفت: آیا اکنون من تنها زیان دیده این اتفاق هستم و یا خسارت حقیقی از آن جامعه عکاسی ما است که این‌قدر یتیم است که در این‌گونه موارد هم که مستندات، به شفافی و وضوح حکایت از تضییع حق یک جزء هم‌چون بنده دارد.

وی اظهار کرد: جا دارد در این مجال اظهار تأسف کنم از تریبون‎هایی که همواره خود را مدافع حقوق عکاسان و حتی هنرمندان می‎دانند، اما در چارچوب قوانین حقوقی، عرفی و اخلاقی هم حاضر به انعکاس این رویداد و نقدهای حقیر به جامعه عکاسی و خلأ قانونی در این مورد نشدند و با تلاش فراوان، برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت، بهانه‌تراشی کردند.

به گزارش فارس، هنرمندان عرصه عکاسی بدون هیچ چشم‌داشتی و با کم‌ترین امکانات هنرآفرینی می‎کنند، هنرمندانی که بسیاری از مردم هنوز هنر آنها را یک هنر حاشیه‎ای می‎دانند و ارزش کافی برای آن قائل نیستند، در صورتی که این هنر ارزشمند ثبت کننده تمام خاطره‎ها و ارزش‎ها است که در دوره‎های متعدد و در فراز و نشیب‎هایی که در ایران اسلامی گذشته، همیشه پای ثابت بوده و به خوبی دین خود را به ایران و ایرانی ادا کرده است.

هنرمندانی که با اندک بودجه خود گوشه گوشه افتخارات و ارزش‎های ایران اسلامی و ایرانیان غیور را در دنیا ماندگار می‎کنند و خود اکنون در بی‎توجهی فراوان و در انتظار یک خدا قوت کوچک از مسئولان هستند تا انرژی مضاعفی برای خدمت به کشورشان به دست بیاورند.

حال جای این پرسش است که چرا باید آثار چنین هنرمندانی که با عزم و اراده قوی خود ناب‌ترین لحظات و زیباترین ارزش‎ها را به ثبت می‎رسانند، در بی‎مهری و بی‎توجهی به حراج گذاشته شود، امید است با برقراری قانون این مشکلات و معضلات نیز رفع شده و هنرمندان عرصه عکاسی را برای ادامه راه دل‌گرم کند.

انتهای پیام/ش۱۰/ط۴۰۰۰

 

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست