1. خانه
  2. اخبار
  3. نشست «کودک در هنر عکاسی» برگزار ش

نشست «کودک در هنر عکاسی» برگزار ش

خبرگزاری فارس: همزمان با برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده دومین جشنواره عکس کودک، آینه معنویت، نشست جنبی این جشنواره با عنوان کودک در هنر عکاسی، روز گذشته در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دومین جشنواره، در این نشست که با حضور سید عباس میرهاشمی، اسعد نقشبندی و مجید ناگهی سه تن از داوران جنواره و داریوش عسگری دبیر و محسن ربانی به عنوان کارشناس کودک برگزار شد، حاضران به ارائه نظرات و پرسشهای خود درباره جشنواره و جنبههای مختلف آن پرداختند.

در ابتدای جلسه، محسن ربانی نکاتی را درباره تجلی معنویت در کودکان و مقایسه آن با رفتارها و گفتارهای پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص)، از جمله صداقت، زودباوری، حسن نیت، صلح جویی، مهربانی و محبت به حیوانات را بیان کرد. وی ضمن بحث در این باره به گرایش پیامبر اسلام (ص) به زیبایی و توجه به عشق ورزی به انسانها اشاره کرد.

در ادامه اسعد نقش‌بندی در پاسخ به سؤالی درباره گستره معنویت در کودک و محوریت عنوان جشنواره برای عکاسان شرکت کننده گفت: “عکاسی در تلاش است تا دنیای درون بچه‌ها را که با مفهوم صداقت و معنویت همراه است را کشف و ثبت کند.”
او اضافه کرد:”واقعیت این است که کودک خود پدیده‌ای معنوی است و غیر از معنویت چیز دیگری در او وجود ندارد.”

عباس میرهاشمی نیز درباره داوری جشنواره با اشاره به مراحل مختلف حضور داوران در جشنواره‌ها از جمله شورای سیاست‌گذاری، داوری و جلسات پیرامونی دیگر، از جمله نقد و بررسی جشنواره، آن را پدیده‌ای مثبت در عکاسی ارزیابی کرد و درباره کودک و معنویت گفت: “همیشه تصویر کردن معنویت کار سختی بوده‌است. او بین عکس‌برداری و عکاسی تفاوت قائل شد و عکس برداری را ثبت یک واقعه و عکاسی را نگاهی عمیق‌تر به وقایع دانست.
مجید ناگهی از دیگر داوران حاضر در نشست، داوری را کاری گروهی برشمرد و آثار برگزیده را حاصل جمع بندی و برآیند نظرات داوران عنوان کرد. او معنویت را هر آنچه شمرد که از خوی فرشته گونه انسان برخیزد و این لحظات مملو از معنویت است که البته ثبت تصویر این لحظات چه به لحاظ درک و دریافت و چه ثبت کاری دشوار است.

همچنین میرهاشمی در پاسخ یکی از جاضرین در مورد چگونگی کمک جشنواره عکس کودک؛ آینه معنویت به پیشرفت و توسعه عکاسی کودک، گفت: “در جلسه سیاست گذاری و بعدها در مراحل مختلف جشنواره ما خیلی سعی کردیم گستره معنویت را در کودک بیشتر کنیم و در آن جلسات بحث شد که ما باید بیشتر به دنیای درونی کودک فکر کرده و آن را کشف کنیم.”

داریوش عسگری نیز درباره این سوال گفت: “ما کمی تعمد داشتیم تا راجع به موضوع معنویت در کودک کار کنیم و این می طلبد که محققین و اندیشمندان را به مشارکت بخوانیم تا درباره معنویت و کودک کار کنند؛ هر چند که کمی سخت به نظر می آید.”

امیری یکی از عکاسان حاضر در نشست هم گفت: “موضوع جشنواره کلی است و یکی از ویژگی های این جشنواره این بود که به هیچ بخش جشنواره به جز عنوان آن انتقاد نشد. علت آن هم همان کلی بودن عنوان معنویت است.
وی پیشنهاد کرد که برگزار کننده جشنواره دقیقاً موضع خود را مشخص کند که چه عکسی می خواهد تا این همه عکس با موضوعات پراکنده به جشنواره ارسال نشود.

میرهاشمی نیز در پاسخ به این اظهار نظر به تشریح موضوعات مطرح شده در جلسه سیاست گذاری پرداخت و به محدودیت های جامعه عکاسی و عکاسان که اکثراً نمی توانند به علت مشکلات شخصی روی یک موضوع خاص متمرکز شوند، اشاره کرد.

یکی دیگر از عکاسان نیز این جشنواره را جشنواره‌ای دانست که عکاسان را وادار کرد آرشیو خود را فراموش کنند و آنها را وادار به جستجو کرد. این عکاس با تاکید بر کلی بودن عنوان جشنواره، این مسئله را از نقاط قوت جشنواره برشمرد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست