1. خانه
  2. اخبار
  3. نشست ایسنا با عکاسان دفاع مقدس خاطرات تلخ و شیرین ورود آزادگان به میهن از زبان تصویرگران

نشست ایسنا با عکاسان دفاع مقدس خاطرات تلخ و شیرین ورود آزادگان به میهن از زبان تصویرگران

نشست ایسنا با عکاسان دفاع مقدس
خاطرات تلخ و شیرین ورود آزادگان به میهن از زبان تصویرگران

سرویس: فرهنگ و حماسه
۱۳۹۰/۰۵/۲۶
۰۸-۱۷-۲۰۱۱
۰۹:۳۰:۳۱
۹۰۰۵-۱۷۱۰۹: کد خبر

خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران
سرویس: فرهنگ و حماسه

همزمان با ۲۶ مردادماه، سالروز ورود آزادگان به وطن در نشستی که در انجمن عکاسان انقلاب اسلامی با حضور خبرنگاران و عکاسان ایسنا برگزار شد، ‌پنج تن از تصویرگران دوران دفاع مقدس به ذکر خاطراتشان از ورود آزادگان به ایران پرداختند.

محمد حسین حیدری، علی فریدونی، سامان مؤیدی، اسماعیل داوری و فرهاد سلیمانی عکاسانی هستند که در نشست بخش فرهنگ حماسه‌ی ایسنا، به روایت خاطرات تلخ و شیرین آن روزها پرداختند.

حکایت محمدحسین حیدری از شبی که عکس پسرعمه‌اش را در میان مجروحان علمیات خیبر دید تا روایت دیگر عکاسان حاضر از تبادل اسرای ایرانی و عراقی و سجده‌ی آزادگان و اشک شوق منتظران، همه و همه تصویرهایی است که به قول این عکاسان، دوربین و کلام از انتقال کامل حس آنها عاجز بوده است.

به گزارش خبرنگار بخش فرهنگ حماسه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدحسین حیدری که عکاسی را به طور حرفه‌یی از سال ۱۳۵۸ از حوزه اندیشه و هنر اسلامی شروع کرده است درباره ی ورود آزادگان به میهن می گوید: قرار بود در پروسه‌ای، کل آزادگان با اسرای عراق مبادله شوند که این فرصت خوبی بود برای عکاسی؛ هرچند من در آن موقعیت در هیچ مجموعه‌ای شاغل نبودم و جزو عکاسان آزاد محسوب می‌شدم، اما تصمیم گرفتم پس از هماهنگی با چند تن از دوستان به منطقه قصرشیرین بروم.

او ادامه می‌دهد: زمانی که ما به آنجا رسیدیم قرار بود صبح فردای آن روز اولین گروه آزادگان وارد کشور شوند، آن شب، استثنایی بود و منطقه‌ای که ما در آن جا مستقر بودیم دشواری‌های زیادی داشت. سرانجام حدود پنج صبح به سمت مرز حرکت کردیم که هنوز هیچ امکانی فراهم نشده بود؛ چرا که مانند جاهای دیگر، عکاسان زودتر به محل مورد نظر رسیده بودند.

اولین گروه حدود ۱۰ صبح از نقطه صفر مرزی وارد شد و من توانستم وارد خاک عراق شوم و از محلی که از اسرای ایرانی آمار می‌گرفتند عکاسی کنم که حدود ظهر به این طرف مرز برگشتم و چند روزی به همین روال ‌گذشت …

به گزارش ایسنا، نقطه صـــفر مـــرزی و حکایت اتوبوس‌های عراقی و اسرای ایرانی، لحظات تلخ و شیرین پیاده کردن آزادگان و سینه‌خیز آمدن آنها، تصویری است که در روایت عکاسان جنگ در نشست با خبرنگاران ایسنا مطرح شد.

آنها می‌گویند: اگر به سابقه‌ی عکاسی هر کدام از دوستان مراجعه شود مشخص است که آن لحظه‌ها آنقدر انسان را منقلب می‌کند که حتی ممکن است لحظه‌هایی که در آن حضور داشتند، فراموش شود.

در این نشست عکاسان عنوان می‌کنند: در زمان جنگ و ورود آزادگان، گاهی اوقات در شرایطی قرار می‌گیریم که ثانیه‌ها و لحظه‌ها را از یاد می‌بریم.

خاطره‌ی عملیات خیبر از زبان یکی از عکاسان حاضر در نشست ایسنا گواهی بر این ادعا می‌شود: رزمنده روی زمین افتاده و دو پایش قطع شده؛ از لحظه مجروح شدنش تا شهادت ۴۵ دقیقه زمان بود. احساس کردم عکس در این جا پاسخگو نیست. ثبت چنین صحنه‌ای تنها در تصویر بی صدا نمی گنجد…

در بحث آزادگان هم‌چنین مسائلی وجود داشت، گاهی اوقات حس می‌شد که یا دوربین توان ثبت آن لحظه‌ را نداریم و یا توان عکاس برای این که عکس جاودانه شود، نیست و یا حتی گاهی اوقات لحظه‌هایی بود که به ثبت صدا نیاز داشت و عکاس در آن فضا ضعیف بود.

 

علی فریدونی از عکاسان حاضر در نشست هم، خاطراتی از اولین گروه آزادگان که از طریق‌ ترکیه در تاریخ ۱۱ تیر ماه ۱۳۶۴ مبادله شدند، روایت کرد.

او می گوید: به فرودگاه نظامی ‌ترکیه رفتیم که یک گروه ۳۰ تا ۴۰ نفره آن جا بودند. افراد زیادی که از ناحیه‌های مختلف بدن مجروح بودند در سنین مختلف از ۱۷ تا ۶۰ ساله؛ آنها اغلب یا دچار قطع پا یا قطع دست و یا از چشم نابینا بودند.

دکتر گروه هم که برای هلال احمر بود با آن‌ها اسیر شده بود، وقتی آنها پس از مدت‌ها یکدیگر را دیدند به قدری تحت تاثیر جو قرار گرفتند که یکدیگر را در آغوش کشیدند، ما هم در آنجا حضور داشتیم و تحت تاثیر آن جو قرار گرفتیم.

اولین کاری که این گروه انجام داد این بود که با یکی از بچه‌های سپاه شروع به خواندن نماز جماعت کرد که این مساله برای هیات‌های خارجی خیلی چشمگیر بود.

به گزارش ایسنا، نماز شکر، سجده اسرای ایرانی و حکایت اولین گروه آزادگان که با نقاشی عکس امام خمینی (ره) روی پارچه چلوار به میهن بازگشتند روایت‌های دیگر عکاسان دفاع مقدس در نشست ایسناست.

مشروح این میزگرد در روزهای آتی در سرویس فرهنگ و حماسه ایسنا منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر: ۹۰۰۵-۱۷۱۰۹

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست