1. خانه
  2. اخبار
  3. نمایشگاه عکس «در خیال آب» افتتاح شد بهمن نامور مطلق: با عکس به تعامل بیشتری می‌رسم

نمایشگاه عکس «در خیال آب» افتتاح شد بهمن نامور مطلق: با عکس به تعامل بیشتری می‌رسم

» سرویس: فرهنگی و هنری – تجسمی و موسیقی

بهمن نامور مطلق همزمان با افتتاح دومین نمایشگاه عکس‌هایش گفت: عکس مرا به دنیای خودش دعوت می‌کند و اینگونه نیست که فقط با عکس به عنوان یک رسانه در ارتباط باشم بلکه با عکس به تعامل بیشتری می‌رسم و این هنر باعث شده تا با جهان پیرامونم ارتباط برقرار کنم.  

این مدیر فرهنگی که بعد از دو سال‌و نیم وقفه دومین نمایشگاه انفرادی‌ خود را در گالری «نامی» خانه هنرمندان ایران برپا کرده، درباره این مجموعه و دلیل این وقفه چند ساله به خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: در تمام این سال‌ها همواره عکاسی می‌کردم و از این کار فاصله نگرفتم، اما مترصد بودم که در کارهایم چیزی پیدا کنم که قابل نمایش باشد. کم کم در این فاصله زمانی به مضمون و سوژه مورد نظرم رسیدم و به مرور در این مدت روی موضوع «آب» متمرکز شدم. 

او با اشاره به این نکته که سوژه «آب» می‌تواند نیازهای بیانی‌اش را تا حدود زیادی پاسخ دهد‌، گفت: قطعا بعد از آب سراغ خاک‌، آتش‌ و هوا به عنوان عناصر چهارگانه طبیعت می‌روم و حول محور این چهار عنصر می‌چرخم و صحبت می‌کنم تا در نهایت خودم را پیدا کنم تا آنچه را که در گلویم مانده و نمی‌توانم با مباحث علمی بیان کنم در این عکس‌ها به تصویر بکشم. 

بهمن نامور مطلق که در کنار عکاسی به هنرهایی همچون نقاشی و موسیقی نیز علاقه‌ دارد، درباره دلایل انتخاب مدیای عکس برای پاسخ دادن به نیازهای بیانی‌اش گفت: فکر می‌کنم عکس مرا به دنیای خودش دعوت می‌کند و اینگونه نیست که فقط با عکس به عنوان یک رسانه در ارتباط باشم بلکه با عکس به تعامل بیشتری می‌رسم و این هنر باعث شده تا این امکان را پیدا کنم که به جاهای مختلف بروم و آنچه را که نمی‌شناختم در قالب فرم‌های عکاسی به ثبت برسانم. 

مدیر گروه پژوهش خانه هنرمندان ایران اضافه کرد: هر کدام از این فضاها به من اجازه نوع سخن دیگری را می‌دهد. از سوی دیگر تنوع عکاسی در قیاس با سایر رشته‌های هنری خیلی زیاد است و برای آنهایی که حرف‌های زیادی دارند بهترین رسانه خواهد بود. من با عکاسی توانستم نه به عنوان یک رسانه و هنر بلکه با جهان پیرامونم ارتباط بگیرم و با سرزمین خودم حرف بزنم. 

او همچنین درباره پرداختن به عناصر چهارگانه طبیعت و نوع نگاهش از زاویه دوربین به این پدیده گفت: این عناصر باعث شکل‌گیری جهان و انسان می‌شوند که تخیل آدمی را شکل داده‌اند. البته دیگران هم در تمام این سال‌ها به این سوژه‌ها پرداخته‌اند و من هم به نوبه خودم، تلاش می‌کنم زیرا معتقدم این چهار عنصر مدت‌المواد و اول هر چیز هستند، یعنی اول انسان هستند و شاید بیان این عناصر عمیق‌تر از هر عنصر دیگری باشد.  

نمایشگاه عکس «در خیال آب»عکس از لیلا ابراهیمی

نامور مطلق که عنوان این نمایشگاهش را«در خیال آب» گذاشته، سخنانش را اینگونه ادامه داد: این چهار عنصر نشان می‌دهند که چگونه با عمق وجود دیگران سروکار دارند و من هم با چنین شناخت پژوهشی به سراغ آنها رفتم و ارتباط گرفتم. در واقع تجسس در این عناصر به نوعی تجسس در باطن خود انسان است. زیرا هر انسانی یک عنصر دارد که ما همواره در جست وجوی آن هستیم و به بهترین شکل می‌توان یک خود عمیق را در این جست وجو پیدا کرد.

او که خود را عکاس آماتور می‌داند و در این سال‌ها بیشتر در جایگاه یک مدیر فرهنگی در مجموعه‌های بزرگی همچون فرهنگستان هنر حضور داشته‌ ، درباره تاثیر جایگاه مدیریتی و پژوهشی خود برای انتخاب چنین زاویه نگاهی در عکس‌هایش گفت: امیدوارم چنین باشد زیرا بخشی از وجود انسان با مباحث عینی‌، فلسفی بیان نمی‌شود و نیاز به بیان هنری دارد تا تخلیه شود. اگر این تخلیه صورت بگیرد انسان آرامش و تعادل پیدا می‌کند و من هم به نوبه خودم در جست وجوی این تخلیه احساسات انباشته شده هستم تا به یک آرامش درونی برسم چه بسا که همه به طی کردن این روند و مشغول شدن به این بیان هنری نیاز دارند. 

نامور مطلق در پایان سخنانش درباره نمایشگاه بعدی و فاصله آن در قیاس با این مجموعه گفت: برای ما که به شکل آماتور به هنر می‌پردازیم و در جایگاه هنرمندان حرفه‌ای نیستیم‌، عجله کردن چندان معنا ندارد پس می‌توانیم با خیال راحت هر وقت احساس کردیم کاری انجام شده‌، نمایشگاه بعدی را ترتیب دهیم. البته نسبت به هنرمندان حرفه‌ای ضعف‌هایی داریم اما امتیازهای دیگری داریم که یکی از آنها برپایی نمایشگاه در زمانی است که حرفی برای گفتن وجود دارد. 

به گزارش ایسنا، نامور مطلق اولین بار مجموعه‌ای از ۴۰ عکس تجربی خود را با عنوان «پالکانه» از مناظر طبیعی ایران و خارج از کشور در سال ۸۹ درفرهنگسرای بهمن به نمایش گذاشت و دومین نمایشگاه او با عنوان «در خیال آب» در نگارخانه نامی خانه هنرمندان ایران میزبان هنردوستان است.  

نمایشگاه عکس «در خیال آب» عکس از لیلا ابراهیمی

انتهای پیام

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست