1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه گروهی عکس «قرنیه هشتم» در گالری شَلمان

نمایشگاه گروهی عکس «قرنیه هشتم» در گالری شَلمان

نمایشگاه گروهی عکس دانشجویان واحد تهران غرب رشته معماری دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان « قرنیه هشتم » عصر روز جمعه ۲۷ دی ماه در گالری شلمان به نمایش درمی آید.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک آثار این نمایشگاه که با هماهنگی انجام گرفته با دکتر باقری مدیریت گروه طراحی صنعتی دانشگاه مهیای نمایش شده، به هنربانی پویا سلطانیان برگزار و توسط علی مزارعی مورد ارزیابی و انتخاب قرار گرفته است.

پویا سلطانیان در متن قاب نخست این نمایشگاه عکس به عنوان استیتمنت آورده است:
ماینور وایت، از عکاسان دهه ۵۰ میلادی آمریکا از آلفرد اِستیگلیتس نقل‌قول می‌کند که «اِستیگلیتس چیزی درباره عکاسی گفته است که نادیدنی را قابل‌دیدن می‌سازد. سخن او فی‌نفسه نوعی قرنیه [equivalent] بود. وایت در اینجا برای رساندن منظورش واژه «قرنیه» را بکار می‌برد که اشاره به اصطلاحی است که آلفرد اِستیگلیتس برای بیان نظریه خاص خودش به کار می‌برد: بدین مضمون که در هنر، عناصر ناب و عینی مانند خط، شکل یا رنگ می‌توانند تعابیر دقیقی از تفکر انتزاعی و جلوه‌هایی از احساسات را بیان کنند. اعتقاد به وجود رابطه تمام‌عیار میان شکل‌ها در طبیعت ازیک‌طرف و تصورات ذهنی یا حالات عاطفی از طرف دیگر، اندیشه جدید را همواره به خود مشغول داشته است. «من عکس نمی‌گیرم… بلکه بینشی نسبت به زندگی دارم و گاه می‌کوشم قرنیه‌هایی به شکل عکس برای آن بیابم.» آلفرد اِستیگلیتس
با این ایده، هفت تن از دانشجویان معماری داخلی از بین مسائل همگانی دنیای پیرامونشان، که بیشتر از هرچیز فکر و احساسشان را درگیر خود کرده بود، یکی را برگزیده و با «قدرت دگردیسی دوربین» وصف کرده؛ آن‌گونه که قرنیه‌های دوربینشان درگیر دغدغه‌های روزمره زندگیشان است. این نمایشگاه حاصل کار نهایی درس عکاسی دیجیتال است که به کوشش و انتخاب علی مزارعی به نمایش درآمد.
علی مزارعی نیز در متنی مستقل و در بخش دیگری خطاب به بیننده آثار آورده است: دراین نمایشگاه کوشش کردم تا یک تجربه خارج از دانشگاه و گروهی را به دانشجویان خود آموزش دهم. کاری که خود اواخر دوره لیسانس به همت خودمان تجربه کردیم، نه با پشتوانه دانشگاه یا اساتیدمان. بسیار علاقمند بودم هر ۱۰ دانشجوی خود را در این نمایشگاه ببینم ولی ضروریات حاشیه ای فرصت را به این دوستانم نداد تا تلاش خود را بکنند.
در این میان از تلاش های پویا سلطانیان به عنوان نمایشگاه گردان و زینب پوروقار سپاسگزارم و تلاش یکایک دوستان را برای برپایی این نمایشگاه. همچنین یادی می کنیم از بزرگوارانی که با عملکرد و سخنان خود سنگی بر سر راه ما انداختند تا نمایشگاه آنچنان که در ایده آل نمایشگاه گردان و گالری بود، برپا شود.

اسامی صاحبان عکس در نمایشگاه گروهی عکس «قرنیه هشتم» به این ترتیب اعلام و معرفی شده است: بهاره ایمانی، کیانا پوریزدان خواه، ملیکا رمضان زاده، محمدعلی سلگی، نازگل بختیاروندی، زینب پوروقار، پویا سلطانی و علی مزارعی.
همچنین جلسه نقد و بررسی آثار نیز روز دوشنبه ۳۰ دی ماه از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ با حضور دکتر پژمان دادخواه و علی مزارعی برگزار می شود.
نمایشگاه عکس «قرنیه هشتم» ساعت ۱۶ روز جمعه ۲۷ دی ماه جاری گشایش یافته و تا ساعت ۲۰:۳۰ ادامه خواهد داشت.
علاقمندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند تا پایان روز دوم بهمن ماه همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ به گالری شلمان مراجعه کنند.

نگارخانه شلمان در تهران، بلوار میرداماد، خیابان رودبار غربی، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه گروهی عکس «نقطه طلایی» در نگارخانه مارلیک رشت
پسین
آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره عکس پایگاه دوربین برگزار شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست