1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کاش! بهمن جلالی ما را از یاد نبرد

کاش! بهمن جلالی ما را از یاد نبرد

روزهای پایانی دی ماه که می رسد سالروز فقدان یک معلم عکاسی را به جامعه عکاسان ایرانی یادآور می شود. بهمن جلالی
 شوخ طبع و دقیق و اندیشمند بود و گاه! با شیطنت هایی آگاهانه و ملیح، به مخاطب نکته ای را می گفت و پیامی را منتقل می کرد.
بهمن جلالی عکاس، در دنیای ما ۶۵ سال عمر کرد ولی در طی و طول همین هفت دهه زندگی‌اش با درک عکس و دانش عکاسی، بیش از این تعداد عکاس موفق تربیت کرد و نام خود را به گواه و تایید #سایت_کتاب_عکس به عنوان #بانک_تالیفات_عکاسی_ایران در بیش از این تعداد کتاب عکس و عکاسی برجای گذاشت.
سیر زندگی بهمن جلالی با فراز و فرودهای متعددی همراه بود و شاید! حضور در همین فراز و فرودها از این مرد بینا در تاریخ عکاسی ایران نامی وزین باقی گذاشت.
بهمن جلالی عکاس مطبوعات، بهمن جلالی عکاس جنگ و بهمن جلالی مشاور عکاسی و بهمن جلالی عکاس کتاب و بهمن جلالی معلم عکاسی و بهمن جلالی پژوهشگر عکاسی و بهمن جلالی مترجم عکاسی و بهمن جلالی استاد عکاسی و بهمن جلالی دبیر عکاسی و بهمن جلالی داور مسابقه عکس، بهمن جلالی نظریه پرداز، بهمن جلالی لابراتواریست عکاسی، بهمن جلالی سردبیر، بهمن جلالی صاحب امتیاز و بهمن جلالی مدیرمسئول و بهمن جلالی محقق عکاسی، بهمن جلالی نویسنده، بهمن جلالی سخنران، بهمن جلالی عکاس هنری، بهمن جلالی مشاور پروژه، بهمن جلالی عکاس نوگرا و بهمن جلالی عکاس و بهمن جلالی … را شاید بتوان در مجموعه عکس و آثار و گفت‌وگوها و مصاحبه ها و موافقت ها و مخالفت هایش بازتعریف کرد.

عکاس: بهمن جلالی | از کتاب روزهای خون روزهای آتش

برخی آثار استاد فقید عکاسی بهمن جلالی نیز همچون: روزهای خون روزهای آتش، خرمشهر ۴ خرداد ۱۳۶۱، باغ مصور عکاسی، آبادان که می جنگد، پنج نگاه به خاک، مجموعه فصلنامه عکسنامه، مجموعه عکس بوشهر(۱۳۵۳ تا ۱۳۸۵)، بیگانه آشنا، گنج پیدا(مجموعه ای از عکس های آلبوم خانه کاخ موزه گلستان)، کتاب عکس ایران، عکاسان و عکاسی، عکاسی سیاه و سفید، …  و کتاب هایی گروهی چون: جنگ تحمیلی The Imposed War/دفاع در برابر تجاوز/جلد ۱، جنگ تحمیلی The Imposed War/دفاع در برابر تجاوز/جلد۲، تصویر آفتاب، تلاشی در تصویر فرهنگ جبهه، گوشه‌ای از مستندنگاری ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۲، جنگ تحمیلی The Imposed War/دفاع در برابر تجاوز/جلد۳، جنگ تحمیلی The Imposed War/دفاع در برابر تجاوز/جلد۴، سلطان خراسان، جنگ تحمیلی The Imposed War/دفاع در برابر تجاوز/خرمشهر/جلد۸، صدسال عکاسی مناظر شهری در تهران، حماسه مقاومت، تهران تا انتها حضور، رویشی در سپیده، خرمشهر حماسه مقاومت،و کتاب مسابقه عکس‌هایی چون: پنجره های نقره ای، دومین جشنواره بین المللی عکس کودک و نوجوان سوره، دوسالانه بین المللی عکس جهان اسلام، چهارمین جشنواره بین المللی عکس کودک و نوجوان سوره، اولین مسابقه بین المللی عکس جهان اسلام، سومین جشنواره عکس رشد، نمایشگاه بین المللی دوسالانه عکس ایران، چهارمین جشنواره سراسری فیلم و عکس اردیبهشت هرمزگان، اولین مسابقه عکس گفتگو، پنجمین نمایشگاه عکس سالانه ایران، سومین جشنواره بین المللی عکس کودک و نوجوان سوره، نهمین ۲سالانه عکس تهران، اولین جشنواره بین المللی عکس کودک و نوجوان سوره، … به سادگی گواه سعی و همت و تاثیر حضور و تلاش سالها زیست عکاسانه او در عرصه عکاسی ایران است.
بهمن جلالی که از جمله عکاسان انقلاب۵۷ شناخته شده و به شمار می‌آید پیرامون چرایی و چگونگی عکاسی از روزهای انقلاب گفته بود: « اتفاقی جلوی چشمان می افتاد که فقط در کتاب‌ها در مورد آن خوانده بودیم؛ چیزهایی مثل انقلاب اکتبر (انقلاب روسیه) یا انقلاب کوبا. انقلاب به قدری عجیب و جذاب بود که می‌خواستیم هر تکه آن را بخوریم. برای ما که در دوره خود هیچ اتفاقی را ندیده بودیم خیلی تازه بود. عکاسی از این اتفاقات هم لذت داشت. حتی از خطری هم که وجود داشت لذت می‌بردیم. دوست داشتیم جلوتر از همه باشیم و همیشه فکر می‌کردیم که ممکن است همه افراد تیر بخورند ولی چون ما عکاسی می‌کردیم تیر نمی‌خوریم. همه عکاس‌ها این جوری فکر می‌کردند.”

عکاس: بهمن جلالی | از کتاب روزهای خون روزهای آتش

گذر از سیزدهمین سالروز سفر ناگزیر این معلم پیشکسوت عکاسی بهانه‌ای شد تا در کنار بسیاری از اسامی عکاسان و اساتید ذی‌حق از ایشان نیز یادی کنیم و امیدوار باشیم که در دنیای موازی زیست خوبان در جوار رحمت پروردگار «کاش! بهمن جلالی هم ما را از یاد نبرد» و همچنان دوربین عکاسی به دوش و لبخند به لب از پشت همان عینک فریم سنگینش به ما نگاهی عکاسانه داشته باشد.
مهدی سروری
دی ماه ۱۴۰۱

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
سعید فلاح فر: مجروحیت سرمایه اجتماعی رسانه ها ناشی از محدودیت ها است
پسین
یادداشت: تاریخ معاصر از بی‌توجهی به اهمیت نام عکاس خسارت‌ها دیده‌

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست