1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کتاب «طهران در ورقه های پستی» مجتبی آقایی منتشر شد

کتاب «طهران در ورقه های پستی» مجتبی آقایی منتشر شد

کتاب عکس «طهران در ورقه های پستی» (منتخبی از کارت پستال های تاریخی تهران) به مناسبت پانزدهمین نوسده خورشیدی با سعی مجتبی آقایی سربرزه با همکاری مهرداد اسکویی چاپ و منتشر و جهت معرفی در فهرست #بانک_تالیفات_عکاسی_ایران به #سایت_کتاب_عکس سپرده شد.
مجتبی آقایی در بندی از یادداشت ابتدای کتاب آورده است: «ورقه های پستی از یک سو بستری برای چاپ و نشر آثار عکاسانی بود که در آن دوران با فرآیندهای پیچیده و دست و پاگیر عکاسی می کردند و بجز کارت پستال ها و معدود نشریه هایی مجالی برای انتشار نداشتند. از دیگر سو چاپ و نشر کارت پستال برای برخی ناشران که در این امر جدیت داشتند، کسب و کاری پر رونق تلقی می شد و از حیث اجتماعی نیز صاحب رسانه ای ذی‌نفوذ قلمداد می‌شدند. و طبعا با توجه به کارکردها و تاثیر چند وجهی، این پدیده از سوی مردم و مخاطبان نیز با اقبال روبرو شده به طوری که تا اواخر دوره حکومت پهلوی اول کمتر خانه ای از کارت پستال خالی بود.»

مجتبی آقایی در بخشی دیگر از این یادداشت یادآور می شود: «کارکردها و تاثیر عکس هایی که به صورت کارت پستال منتشر می شدند، بر جریان های اجتماعی آن دوران بر هیچ محققی پوشیده نیست، تا بدانجا که اگر آغاز و نزج جنبش مشروطه در ایران را متاثر از به تصویر کشیدن و انتشار رخدادهای آن از طریق رسانه کارت پستان بدانیم بی‌راه نرفته‌ایم.
بسیاری از تصاویر منتشر شده در قالب کارت پستال های آن دوره برای بیننده های حتی متخصص امروزین حیرت آور و سوال برانگیز بوده و با انگیزه و کارکرد چاپ و انتشار و توجیه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آنها را با سوال های مهمی مواجه می‌سازد».

در بخشی از یادداشت مهندس پیروز حناچی شهردار وقت تهران نیز در ابتدای کتاب عکس «طهران در ورقه های پستی» آمده است: «در نیم قرن اخیر به دلالت کانون انقلاب اسلامی، تهران همچنین به بستری قدرتمند و مهم برای رخدادهای اثربخش بر مراودات و معادلات منطقه‌ای و جهانی نیز مبدّل شده است.
از این رو در کنار همه هیاهوهای شتابان عصر کنونی و زندگی شهری، واکاوی دفینه های هویتی از طریق توجه و سرمایه گذاری در عرصه جستارها، کوشش‌ها، گردآوری و سازماندهی تجربه‌ها، مدارک و اسناد گذشته بیش از هر زمانی ضرورت یافته است. در این میان اما، مدارک و نسخه های تصویری به دلیل برخورداری از وجه پررنگ و اعتبار استنادی، جایگاه بلامنازع و ارجمندی را دارا است. سندهای شاخص و معتبری که برای جمع‌آوری، احیا و ارتقای آنها دست کم در حوزه و محور مضامین شهری و به تبع آن شهر تهران به صورتی درخور و سامان یافته اقدامی صورت نگرفته است. لذا انتشار کتاب حاضر زمینه‌ای برای توجه به این مهم از سوی شهرداری تهران می‌دانم که امید است با همکاری محققین و علاقمندان جامعه عمل بپوشد و زمینه ساختارمندی برای پویایی فرهنگی در گردآوری و احیا و ترویج تجربه‌ها و خاطره‌های جمعی و اسناد مصوّر تهران فراهم آید». 

در فهرست کتاب عکس «طهران در ورقه های پستی» سرفصل هایی با این عنوان آمده است: گردآوری و معرفی بخش ناشناخته‌ای از اسناد تصویری تهران، پرداختن به مستنداتی نویافته/ شهردار تهران، رویکردی برای بازخوانی شاخصه های شکل دهنده شهر/ مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، کارت پستال، یادمان های زیست بوم تاریخی و اجتماعی ما/ مجتبی آقایی، نخستین ورقه های پستی مصوّر تهران/ مهرداد اسکویی، فصل اول: حومه طهران، قصل دوم: دروازه ها و سردرها، فصل سوم: مناظر عمومی شهر، فصل چهارم: میدان های شهر، فصل پنجم: خیابان ها و معابر، فصل ششم: اماکن مذهبی، فصل هفتم: ابنیه و عمارت ها، فصل هشتم: مردم و جامعه، فصل نهم: نهضت مشروطه.

از سعی و تلاش‌های مجتبی آقایی پیش‌تر نیز کتاب هایی با عناوین: ایلام سروی که ایستاد در سال ۱۳۶۹، روستاهای تاریخی ایران(۱) در سال ۱۳۹۱، روستاهای تاریخی ایران(۲) در سال ۱۳۹۵، بام شکسته بم در سال ۱۳۸۳، شاهدان زمان در سال ۱۳۸۶، تهران جلد نخست در سال ۱۳۹۲، تهران جلد دوم در سال ۱۳۹۲، تهران تا انتها حضور در سال ۱۳۹۱، خرمشهر حماسه مقاومت در سال ۱۳۸۶ و … دیده شده است. 

کتاب عکس «طهران در ورقه های پستی» با عنوان اصلی: Postal Service Iran History 2019th Century و عنوان فرعی: تهران در ورقه های پستی:  اثر «مجتبی آقایی»/ Mojtaba Aghaei با همکاری: مهرداد اسکویی/ Mehrdad Oskoei زیر نظر معاونت برنامه ریزی و توسعه و کمیته راهبری یاسر جعفری، اسکندر مختاری، محمدحسن خوشنویس و سجاد مرادی نیا در قالب ۳۷۲صفحه مصوّر(گلاسه/رنگی/عکس‌دار) در قطع خشتی، موضوع: کارت پستال ها/Postcards، ایران/Iran، تهران/Tehran، پست و خدمات پستی/ Postal Service، تاریخ/Histiry به شماره شابک: ۹۷۸۶۲۲۶۹۸۱۷۱۲ در رده‌بندی کنگره: DSR2007 و رده بندی دیویی: ۹۵۵/۱۲ دارای شماره کتابشناسی ملی: ۷۵۱۲۲۵۵ در نوبت نخست چاپ در سال۱۴۰۰ طراحی و گرافیک: موسسه فرهنگ و هنر، ترجمه: مصطفی ساهری، در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت چهارصدوپنجاه هزارتومان/ ۴۵۰۰۰۰ تومان در نشر سازمان زیباسازی شهر تهران چاپ شده و جهت معرفی و ارایه در اختیار « پایگاه تخصصی کتاب عکس » قرار گرفته است.
در صورت تمایل به سفارش و دریافت نسخه ای از کتاب کتاب عکس «طهران در ورقه های پستی» به سایت کتاب عکس به عنوان بانک تالیفات عکاسی ایران مراجعه و یا « ایـنـجـا » کلیک کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه عکس «یک روایت» مریم زندی در گالری دنا
پسین
نمایشگاه عکس موزه و بناهای تاریخی شهرستان مهاباد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست