1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه عکس «یک روایت» مریم زندی در گالری دنا

نمایشگاه عکس «یک روایت» مریم زندی در گالری دنا

بخش نخست نمایشگاه عکس پروژه انقلاب/یک با عنوان: «یک روایت» از مریم زندی عصر جمعه ۳۰ اردی‌بهشت در گالری دنا به نمایش گذاشته می شود.
 به گزارش پایگاه عکس چیلیک در این نمایشگاه مریم زندی با انتخاب و ارایه ۲۰ فریم عکس از عکس های روزهای انقلاب۵۷ نگاهی متفاوت از فرم و روایت عکسها را با بیننده آثارش درمیان می گذارد.
مریم زندی در متن قاب نخست این نمایشگاه در قالب چندسطر یادداشت از کتاب انقلاب۵۷ آورده است: «آن روزها که در ترس و تهدید از تیراندازی سربازان شاه و دستگیری و پرونده‌سازی و گروه‌های چماقدار و غیره، برای عکاسی به خیابان می‌رفتم، من و دوربینم آزاد و شاد نفس می‌کشیدیم و هوایی پر از امید و غرور و شادی را در سینه می‌بردیم
آن روزها وظیفه‌ی خودم می‌دانستم و فکر می‌کردم باید اسناد این انقلاب را برای فرزندانم و فرزندان این آب و خاک تهیه و حفظ کنم. فکر می‌کردم اگر ما یعنی مردم، پیروز شویم من از این قیام، اضافه بر آزادی، اسنادی دارم که یک روز باعث افتخار من و آنهاست. با این اسناد به فرزندانمان می‌گوییم که ما هم روزی برای آزادی بپاخاستیم و این است اسناد آن. دوربین من شاهدی بود بر آنچه می‌گذشت و ثبت مستند یک ملت بود با انقلابشان. مردمی که به امید آزادی کشته می‌شدند و شاید فراموش می‌شدند؛ ولی امید و خواستشان این بود که خون آنها لااقل ضامن آزادی فردای فرزندانشان باشد و من می‌خواستم با دوربینم به این امید تداوم ببخشم.اما این روزها من و دوربینم غمگین هستیم…»
عکس های این نمایشگاه در اندازه های: ۶۰ در ۹۰سانتیمتر، ۱۰۰ در ۷۰ سانتیمتر و ۱۲۰ در ۸۰ سانتیمتر ارایه می شوند.

مریم زندی متولد سال ۱۳۲۵ در استان گلستان و دانش آموخته کارشناسی رشته حقوق از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است.
این بانوی عکاس ایرانی تاکنون تالیفات ارزشمندی در حوزه عکس و عکاسی داشته اند که از آن جمله می‌توان به: ترکمن و صحرا، ایران گل محبوب من، عکاشّی، آبی با خط قرمز، کتاب معماران ایران، چهره ها(۱) چهره های ادبیات معاصر ایران، چهره ها(۲) چهره های نقاشان ایران، چهره ها(۳) سیمای هنرمندان سینما و تئاتر معاصر ایران، چهره ها(۴) چهره های ادبیات معاصر ایران، چهره ها(۵) چهره های موسیقی معاصر ایران، گیسوانم در باد، انقلاب۵۷ و حکومت۵۸ اشاره کرد.

فرشید پارسی‌کیا نیز در متنی مستقل پیرامون عکس‌های پروژه «یک روایت» مریم زندی آورده است: «انقلاب به معنای عوض شدن ذات و ماهیت هرچیز است. از نگاه جامعه‌شناسان هر جنبش اجتماعی که به دگرگونی اجتماعی – سیاسی بیانجامد، انقلاب گفته می‌شود. انقلاب‌های بزرگ تغییرات بنیادین در حکومت سیاسی و ساختار اجتماعی یک کشور یا یک جامعه به وجود می‌آورند، که می‌توان به انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ اشاره کرد. عکس‌های مریم زندی از روزهای انقلاب و پس از آن جزو مهم‌ترین اسناد تاریخی از انقلاب ایران است. آثار وی در نگاه کلی به لحاظ فرم‌، شناسنامه‌ویژه‌ای در ساختار خود دارد و قرار است طی سه نمایشگاه با عنوان “پروژه‌ انقلاب” در گالری دنا به نمایش در بیاید. پروژه‌ انقلاب/یک (یک روایت) شامل عکس‌هایی‌ست که انبوه جمعیت در آن‌ها دیده می‌شوند و ساختار فرم را در این آثار تشکیل می‌دهند و دختر جوان راوی این تصاویر است».

نمایشگاه عکس پروژه انقلاب/یک با عنوان: «یک روایت» ساعت ۱۶ روز جمعه سی‌ام اردی‌بهشت ماه جاری در گالری دنا گشایش یافته و تا ساعت ۲۲ ادامه خواهد یافت. علاقمندان می توانند تا پایان روز جمعه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۱ همه روزه_به جز شنبه‌‌ها و یک‌شنبه‌‌ها_ از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از بخش نخست پروژه یک این بانوی عکاس با عنوان «یک روایت» در گالری دنا دیدن کنند.
گالری دنا روزهای شنبه و یک‌شنبه تعطیل است.
گالری دنا در تهران، خیابان شهید قرنی، بالاتر از خیابان طالقانی، کوچه سوسن، شماره ۴ واقع شده است. 

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در خلوت عکاسان، تنها «موزه عکسخانه شهر» بیست و هفت ساله شد
پسین
کتاب «طهران در ورقه های پستی» مجتبی آقایی منتشر شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست