1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارش اختتامیه و اسامی برگزیدگان جشنواره عکس ایران شناسی

گزارش اختتامیه و اسامی برگزیدگان جشنواره عکس ایران شناسی

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره عکس ایران‌شناسی، چندی پیش در محل " تالار محتشم " بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد.

به گزارش " پایگاه عکس چیلیک " به نقل از روابط عمومی بنیاد ایران‌شناسی، در این مراسم پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام خدای بزرگ، دکتر احمد دانیالی، مدیر جشنواره و معاون بنیاد ایران‌شناسی، ضمن حضور در جایگاه به ایراد سخنانی پرداختند.
ایشان سابقه فکری ایجاد نخستین « جشنواره عکس ایران‌شناسی » در بنیاد ایران‌شناسی را مربوط به سال اول تأسیس بنیاد ایران‌شناسی خواندند و این بنیاد را بر حسب اهدافش دارای توجه خاص به هنر و فن عکاسی معرفی کرند.
بر این اساس، در گام نخست این توجه، انتشار کتاب ایران در قالب کتاب عکس به صورت نفیس به همت رئیس و بنیانگذار بنیاد ایران‌شناسی در سال ۱۳۸۰ انجام گرفت.
سپس با برنامه‌ریزی مدون و زمان‌بندی شده در طول سالهای بعد، با خرید آثار عکاسی مرتبط با ایران‌شناسی ابتدا شالوده پایگاه اطلاعات تصویری خود را از میان عکس های موجود ایجاد کرد و مطابق با برنامه، سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰ را برای برپایی چنین جشنواره‌ای با مشارکت ملی همه مردم در نظر گرفت.
چارچوب و موضوع جشنواره تقریباً با همین کمیت و کیفیت که در راهنمای شرکت در جشنواره آمده است در بنیاد ایران‌شناسی و توسط کارشناسان ایران‌شناس طرح‌ریزی و تدوین شد.

گزارش اختتامیه نخستین جشنواره عکس ایران‌شناسی

چراغ راه در این مسیر نیز مقاله « مقدمه‌ای بر ایران‌شناسی نظام‌یافته » اثر ارزنده و ماندگار دکتر حسن حبیبی بود و شاید بتوان گفت که « جشنواره عکس ایران‌شناسی » نمونه کوچک و نسبتاً موفقی است که در چارچوب ایران‌شناسی نظام‌یافته انجام گرفته است. (این مقاله هم در تارنمای بنیاد ایران‌شناسی و هم در تارنمای نخستین « جشنواره عکس ایران‌شناسی » قرار دارد و از جمله منابع مورد مطالعه برای شرکت‌کنندگان در این جشنواره می‌تواند باشد) همچنین قابل بیان است که بنیاد ایران‌شناسی یکی از اهداف مهم خود را از برگزاری چنین جشنواره‌ای معطوف به ایجاد پایگاه جامع اطلاعات عکاسی ایران کرده است و سعی دارد یک فهرست تصویری شناسنامه‌دار از عکاسان و عکس‌های آنان به صورت سالانه ایجاد کند که این فهرست تصویری منبعی قابل اطمینان برای عکاسان و تمام محققان به ویژه ایران‌شناسان سراسر دنیا خواهد بود. در این روند حق امتیاز و مالکیت هنری عکس و نحوه ارسال و درخواست آن نیز پیش‌بینی شده است.

دبیرخانه دائمی نخستین « جشنواره عکس ایران‌شناسی » به زودی اخبار و گردش کار این مرحله از کار را به اطلاع عموم و به ویژه شرکت‌کنندگان نخستین جشنواره عکس خواهد رساند و به زودی فهرست تصویری و مشخصات کلی تمام عکس‌های ارسالی به همراه مشخصات کلی صاحبان عکس‌ها یا به صورت دیجیتال و یا به صورت چاپی انتشار خواهد یافت. این فهرست، معرف عکاسان و عکس های آنان به کسانی است که خواهان استفاده از عکس ها هستند.
همچنین در این مراسم، کاووس صادق‌لو، دبیر اجرایی نخستین « جشنواره عکس ایران‌شناسی »، درخصوص چگونگی برپایی نخستین « جشنواره عکس ایران‌شناسی » و دکتر محمدحسن گنجی درخصوص اقداماتی که در طول چند سال گذشته از سوی بنیاد در زمینه شناخت ایران و راه‌اندازی مجموعه‌های نمایشگاهی « ایران‌خیال‌انگیز » صورت پذیرفته است، به ایراد سخنانی پرداخت.
در ادامه این مراسم بیانیه هیئت داوران توسط محمداسعد نقش‌بندی، به نمایندگی از سوی هیئت داوران خوانده شد.
همچنین در این مراسم از کتاب مجموعه عکس‌های نخستین « جشنواره عکس ایران‌شناسی » رونمایی به عمل آمد.
پایان بخش این مراسم، معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره، به ترتیب حروف الفبا، معرفی بود که با حضور و دریافت لوح و تندیس و جوایز خود مورد تقدیر و تشویق قرار گرفتند.
اسامی تقدیرشدگان در این مراسم به این ترتیب معرفی می شود:
عکس منتخب از نگاه مردم: حمیدرضا محزون
عکس های برگزیده گروه فرهنگ و مردم به ترتیب حروف الفبا:
صالح اصغری‌کلیبر، محمدامین نادی، جعفر بزازپور، علیرضا جلیلی‌فر، آزاده دهقانی، منصوره رضوی، جمشید فرجوندفردا، جواد عسگراوغلی، ابراهیم کوچکی و داوود کهن‌ترابی.
همچنین اسامی عکاسان برگزیده گروه طبیعت به ترتیب حروف الفبا به این شکل معرفی و تقدیر شدند:
محمدرضا باغبانی، اصغر بشارتی، آذین حقیقی، پوریا خلجی، اصغر عالیشاه، حجت‌ا.. عطایی، حیدر کردونی، سیروس لطفیان، ناصر محمدی، سیدامیرحسین معزی
عکاسان برگزیده گروه معماری نیز به این ترتیب معرفی شدند:
فرزاد آریان‌نژاد، همایون امیریگانه، بابک ایمان‌پور، سیامک ایمان‌پور، محمدرضا بهارناز، فاطمه بیگ‌مرادی، فرید ثانی، سعیدحسن عباسی، محمدجواد رنجبر، حمید سبحانی.

در انتهای این مراسم، برگزیدگان برای ثبت عکس یادگاری، در جایگاه حاضر شدند و همراه با برگزارکنندگان این جشنواره، برگ نهایی دفترِ نخستین « جشنواره عکس ایران‌شناسی » را ورق زدند و به کار آن پایان دادند.
———————————————————————————————————————————————————————————-
جهت مشاهده اسامی راه یافتگان به این جشنواره " اینجا " کلیک کنید.
جهت مشاهده مصاحبه انجام گرفته با دبیر این جشنواره " اینجا " کلیک کنید.
جهت مشاهده متن بیانیه هیات داوران این جشنواره " اینجا " کلیک کنید.
جهت مشاهده گزارش تصویری مراسم اختتامیه این جشنواره " اینجا " کلیک کنید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست