1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارش فارس از شانزدهمین سالگرد تأسیس خانه عکاسان

گزارش فارس از شانزدهمین سالگرد تأسیس خانه عکاسان

بزرگداشت علی رئیس شقاقی پیشکسوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در مراسم گرامی‌داشت شانزدهمین سالگرد تأسیس خانه عکاسان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، شانزدهمین سالگرد تأسیس خانه عکاسان ایران به بزرگداشت «علی رئیس شقاقی» اختصاص داشت که با حضور جمعی از عکاسان و علاقه‌مندان در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
رئیس شقاقی متولد ۱۳۲۶ است که در رشته گرافیک تبلیغاتی در اتریش تحصیل کرده و مؤسس نگارخانه خارک است که بیش از ۳۰ سال در زمینه عکاسی صنعتی و تبلیغاتی فعالیت کرده است.
در این مراسم لوح تقدیر و تندیس خانه عکاسان با حضور فخرالدین فخرالدینی، رسول اولیازاده، مسعود زنده‌روح کرمانی، محمد خادمیان و سعید دستوری به علی رئیس شقاقی اهدا شد و هیئت مدیره انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی نیز لوح تقدیری را به این عکاس پیشکسوت اهدا کردند.
شقاقی نیز خود را عکاس و دوستدار هنر معرفی کرد و گفت: من از سال ۱۳۵۶ به عکاسی تبلیغاتی و معماری پرداخته‌ام و عکاسی را با آزمون و خطا آموختم و موفق هم بودم چون گرایشی در زمینه گرافیک تبلیغاتی داشتم.
شقاقی در مورد عکاسی هم گفت: عکاسی زمانی خود را می‌شناساند که بیانی خوب از موضوعش داشته باشد اما همه تلاشها در عکاسی زمانی به ثمر می‌رسد که نور را بشناسیم.
وی همچنین خود را در زمینه عکاسی معماری نیز موفق دانست وگفت: با درک مکان در موضوعیت انسان که معرف آن است توانستم در عکاسی معماری هم موفق عمل کنم.
شقاقی خطاب به جوانانی که سوژه‌های نامناسبی را به عنوان سوژه‌های مستنداجتماعی انتخاب می‌کنند، توصیه کرد که دوربین را وسیله‌ای قرار ندهند که انسان‌ها از مقابل آن فرار کنند.
در ادامه این مراسم از هادی زنوزی مدیر روابط عمومی صنایع پتروشیمی با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.
علیرضا کریمی صارمی عکاس ومجری این مراسم درباره زنوزی گفت: در کارخانه‌هایی که خیلی مواقع جلوی دوربین شما را برای عکاسی می‌گیرند و اجازه عکاسی نمی‌دهند، ناگهان در سیستم صنعتی با کسی برخورد می‌کنید که شما را دعوت می‌کند تا با یک نگاه صادقانه و اندیشمندانه عکاسی کنید، این برخورد باعث می‌شود شما جا بخورید اما متوجه می‌شوید که هنوز هستید کسانی که دوست دارند بخش اعظمی از صنایع کشور در قاب عکس به یادگار بماند.
لوح تقدیر هادی زنوزی نیز با حضور فخرالدین فخرالدینی و رسول اولیازاده اهدا شد.
زنوزی بعد از دریافت لوح تقدیر خود گفت: حضور عکاسان در پتروشیمی برای ما یک برد بود چرا که عکس یکی از کمبودهای تاریخی این صنعت بود که مطمئنم با عکسهایی که از صنعت پتروشیمی گرفته شده است، تا سه چهار سال آینده این صنعت بهتر از پیش معرفی می‌شود.
ادامه این مراسم به گشایش نمایشگاه «در جست و جوی فرم» اختصاص داشت که محمد مهدی رحیمیان، دبیر این جشنواره پیش از افتتاح این نمایشگاه، درباره آثار ارسالی به این جشنواره گفت: آثار خوبی به دبیرخانه ارسال شد که از میان این آثار حدود ۸۰ اثر به نمایشگاه راه پیدا کرد و به دلیل محدودیت فضای نمایشگاهی نتوانستیم آثار بیشتری را به نمایش بگذاریم.
در ادامه برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند و جوایز خود را دریافت کردند که جواد عسگری با یک میلیون تومان، مهدی فلاخویی با ۷۰۰ هزار تومان و زهرا ناظری با ۳۰۰هزار تومان به عنوان نفرات اول تا سوم این جشنواره معرفی شدند.
گرفتن عکس یادگاری با حضور تمامی شرکت‌کنندگان و افتتاح نمایشگاه «در جست‌وجوی فرم» بخش پایانی این مراسم بود.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست