1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارش فارس از نشست خبری نمایشگاه عکس «کاشه‌های قره‌داغ»؛ حشمتی: عکاسی آبستره از طبیعت نیاز به شناخت دقیق از سوژه دارد

گزارش فارس از نشست خبری نمایشگاه عکس «کاشه‌های قره‌داغ»؛ حشمتی: عکاسی آبستره از طبیعت نیاز به شناخت دقیق از سوژه دارد

خبرگزاری فارس: امیرحسین حشمتی عکاس آبستره از طبیعت معتقد است: برای عکاسی آبستره از طبیعت باید شناخت خوب و دقیقی از سوژه داشت و بر همین اساس اعتقادی به اتفاقی عکس گرفتن ندارم.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، امیرحسین حشمتی که به تازگی ششمین نمایشگاه انفرادی عکس‌هایش را در گالری شیرین بر پا کرده است در یک نشست خصوصی درباره آثار این نمایشگاه و ایده اولیه عکاسی از (کاشه‌های قره‌داغ) توضیح داد.

*طبیعت «کنگلان» در ارتفاعات «قره‌داغ» سوژه اصلی عکس‌هایم است

او ابتدا درباره منطقه‌ای که از آن عکاسی کرده است گفت: «کنگلان» جایی در کوه‌های فیروزکوه و در ارتفاعات «قره‌داغ» است که من این مکان را در سال ۷۵ با کاشت درختان تبریزی آباد کردم، این منطقه از زیباترین و جالب‌ترین جاهای دنیاست که گونه‌های زیبای گیاهی و جانوری آن را منحصر به فرد کرده است و اغلب سوژه‌های عکاسی من هم به این منطقه زیبا مربوط می‌شود، مثلاً نمایشگاه قبلی من شامل عکس‌هایی از رقص درختان تبریزی در باد بود که سوژه آن در یکی از روزهای زیبای پاییزی که این درختان را به نظاره نشسته بودم به ذهنم رسید و به دنبال آن درختان تبریزی را در طول ۴ فصل مختلف سال با تکنیک‌های مختلف عکاسی کردم و مجموعه‌ای منتخب از این عکس‌ها را با عنوان «طبیعت در رقص» در گالری آن به نمایش گذاشتم که با استقبال بسیار زیادی هم رو به رو شد و بسیاری از نقاشان و عکاسان قدیمی که به دیدن این نمایشگاه آمده بودند، آن را یکی از زیباترین نمایشگاه‌های عکس توصیف کردند.
وی درباره دو نمایشگاه قبلی خود هم توضیح داد: در منطقه کنگلان دو درخت قدیمی با تنه‌ای به قطر حدود ۴ متر هست که من خیلی به این دو درخت علاقه دارم و با وجود آن که از درون پوک شده اما همچنان سبز است و من نمایشگاهی نیز از اشکال مختلف این دو درخت گرفتم و به نمایش گذاشتم که در این نمایشگاه هم بیشتر به جزئیات هر درخت توجه کردم و سعی کردم احساسم را نسبت به این دو درخت با بیننده قسمت کنم.

*برای عکاسی آبستره باید شناخت خوبی از سوژه داشت

حشمتی که در زمینه عکاسی طبیعت فعالیت دارد و بیشتر به آبستره علاقه‌مند است در این باره توضیح داد: برخی گمان می‌کنند که در سبک آبستره باید چیزی سخت و غیر قابل کشف را به نمایش گذاشت در حالی که به نظر من این طور نیست و هر کس باید از اثر هنری به سبک آبستره دریافت خاص خودش را داشته باشد.
او ادامه داد: برای عکاسی آبستره باید سوژه را خوب شناخت و اگر نه چیز بسیار نامأنوسی از آب درخواهد آمد و بر همین اساس اتفاقی عکس گرفتن را نیز قبول ندارم و هیچ موضوعی را نباید اتفاقی عکاسی کرد.

* «کاشه‌» یخ بسیار نازک و کریستال شکل سطح آب در قاب دوربین

وی درباره عنوان «کاشه‌های قره‌داغ» هم گفت: کاشه کلمه‌ای فارسی است و به یخ بسیار نازکی گفته می‌شود که روی سطح آب تشکیل می‌شود و قره‌داغ هم که اسمی ترکی است و به کوه‌های این منطقه اطلاق می‌شود و جا انداختن همین عنوان نیز در میان مخاطبان خودش کار بسیار سختی بود.
وی درباره چگونگی تشکیل کاشه در کوه‌های قره‌داغ و منطقه کنگلان گفت: بین ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین‌ماه اتفاق بسیار جالبی در این منطقه می‌افتد زمانی که به اصطلاح زمین نفس می‌کشد و قدرت آفتاب نیز اندکی بیشتر می‌شود، در میان دره‌های باریک، آب روانی از ذوب شدن برف‌ها جاری می‌شود که این آب روان بعد از غروب خورشید کریستالیزه می‌شود و یخ بسیار نازک و زیبایی را تشکیل می‌دهد که تنها در ساعات اولیه تشکیل شدنش زمانی بود که از آن‌ها عکاسی می‌کردم و بعد از چند ساعت تبدیل به یخ ضخیمی می‌شد، زیبایی این یخ‌های نازک کریستالی، تمامی احساس من بود که خواستم به مخاطبم منتقل کنم.
حشمتی که عکس‌های این نمایشگاه را با استفاده از لنز ۱۸۵ سانتی‌متری که بلندترین لنز مکرو دنیاست،‌گرفته است در این زمینه گفت: این لنز می‌تواند عکاس را به سوژه بسیار نزدیک کند.
این عکاس با سابقه طبیعت درباره اینستالیشنی که در بخشی دیگری از نمایشگاه به نمایش گذاشته است توضیح داد: این اینستالیشن شامل ۱۰ قطعه عکس است که همه در نور آفتاب گرفته شده است که این نور به سطح یخ خورده و نامش را هم «پگاه» گذاشته‌ام.
او که مدت زمان سه سال را صرف عکاسی از کاشه‌های قره‌داغ کرده است در ادامه گفت: اگر تا ۵ سال دیگر هم هیچ کار دیگری انجام ندهم ، عکس‌های بسیاری از سوژه‌های مختلف برای نمایشگاه گذاشتن دارم.

* سعی نکردم عکس‌هایم به نقاشی نزدیک باشد

حشتمی تابلو عکس‌های بزرگش را در این نمایشگاه در سه ادیشن و تابلو عکس‌های کوچک را در ۷ ادیشن ارائه کرده است که تاکنون فروش خوبی را نیز داشته و ۲۵ اثر را فروخته است.
وی همچنین در پاسخ به سؤال فارس درباره نزدیک شدن عکاس به شیوه نقاشانه در عکس‌هایش گفت: من نمی‌خواهم که عکس‌هایم به نقاشی شبیه باشد و به همین دلیل آن‌ها را روی بوم چاپ نمی‌کنم چون معتقدم مدیای نقاشی متفاوت از عکس است نقاشی باید روی بوم باشد و عکس روی کاغذ‌های مختلف عکاسی.

*رنگ‌های این عکس‌ها واقعی و با استفاده از نور خداست

حشمتی درباره رنگ‌های نقره‌ای، طلایی و قهوه‌ای که در عکس‌ها بیشتر به چشم می‌خورد گفت: این رنگ‌ها کاملاً طبیعی است و معتقدم نوری که در این عکس‌ها استفاده کرده‌ام «نور خدا» ست و رنگ عکس‌ها بستگی به طبیعت خداوند و نوری که آن زمان تابیده است دارد.

*شناخت طبیعت محل زندگی، برای عکاس طبیعت اهمیت بسیار دارد

این عکاس طبیعت در ادامه درباره عکاسی از مناطق صعب‌العبور و تقریباً غیر قابل دسترس همگان گفت: عکاس باید طبیعتی را که در آن هست به خوبی بشناسد و اگر نشناسد خیلی چیزها را از دست می‌دهد.شناخت و فهم عمیق از طبیعت منطقه‌ای که در آن به سر می‌برید بسیار مهم است به طور مثال عکاسان در آمریکا به خوبی از زمان وقوع گردباد «ترنادو» آگاهی دارند و درست در همان زمان به آن منطقه برای عکاسی از ترنادو می‌روند.
وی همچنین استمرار داشتن در کار عکاسی را نیز دارای اهمیت دانست.
حشمتی تأکید کرد که هیچ چیزی را در عکس‌هایش اضافه یا کم نکرده است تا عکس زیباتری را بگیرد و هر چه را به نظرش زیبا بوده عکاسی کرده است.

*اقتصاد عکس نیاز به حمایت، تبلیغ و فرهنگ‌سازی دارد

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره اقتصاد عکس هم گفت: به نظر من عکاسان می‌توانند با مهارت در زمینه‌های مختلف عکاسی از جمله عکاسی تبلیغاتی و صنعتی، عکاسی خبری و حتی عکاسی از عروسی‌ها که هر کدام تخصص‌هایی در زمینه عکاسی محسوب می‌شود، از کار حرفه‌ای خود به درآمد برسند. اما این که چرا عکس همچون نقاشی نتوانسته به جایگاه مناسب خود برسد به این دلیل است که عکس نیاز به سرمایه‌گذار، بازاریاب و فروشنده خوب دارد چون یک اثر هنری هر چقدر هم که خوب باشد به خودی خود فروش نمی‌رود و نیاز به این سه گزینه دارد.
وی با بیان این که مردم عکس را بیشتر می‌خرند گفت: قیمت عکس بسیار پایین‌تر از نقاشی است و همچنین برخلاف نقاشی می‌تواند در چند ادیشن ارائه شود که خلق آن را آسان‌تر می‌کند.
حشتمی معتقد است: برای فروش عکس باید ابتدا فرهنگ‌سازی شود تا مردم به خرید عکس روی بیاورند و همچنین از مدیران فروش آثار هم استفاده کرد و این کار به آن ها سپرده شود.
حشمتی درباره سینماگرانی که به برگزاری نمایشگاه عکس و فروش عکس هم روی آورده‌اند گفت: عکس حتما مدیای بسیار خوبی است که سینماگران را هم به خود مشغول کرده است ضمن این که فروش آثار آن‌ها به واسطه شهرتشان در سینما به اقتصاد عکس و فرهنگ خرید عکس هم کمک می‌کند.
در ششمین نمایشگاه انفرادی امیرحسین حشمتی، ۳۱ عکس سیاه و سفید و یک اینستالیشن با ارائه ۱۰ عکس در یک چیدمان مفهومی ارائه شده است که تاکنون ۲۵ تابلو از عکس‌های مجموعه تازه امیر حسین حشمتی در روز افتتاحیه با مجموع قیمت حدود ۵ میلیون تومان به فروش رفت.
امیر حسین حشمتی متولد ۱۳۴۰ تهران و فوق لیسانس مهندسی برق است. او عکاسی را از ۱۲ سالگی آغاز کرده و از سال ۸۷ به صورت حرفه‌ای نمایشگاه عکس برگزار می‌کند. نمایشگاه‌های او در گالری‌های (والی، آرا، دی و آن) با استقبال و فروش قابل توجه همراه بوده است.
نمایشگاه «کاشه‌های قره داغ» تا اول تیر ۹۰ در گالری شیرین دایر است.
انتهای پیام/ا

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست