1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارش نشست عکاسی «حرف و صناعات عهد قاجار»

گزارش نشست عکاسی «حرف و صناعات عهد قاجار»

نشست تخصصی " حرف و صناعات فراموش شده در عصر قاجار " روز گذشته در محل موزه عکسخانه شهر همزمان با نمایش کارت پستال هایی با همین مضمون در محل این موزه برگزار شد.
به گزارش "پایگاه عکس چیلیک "(Chiilick.com)  در این نشست که عصر یکشنبه ۴ خردادماه جاری برگزار شد، اساتید و کارشناسان پیرامون موضوع بحث به ارایه دانش و اطلاعات خود پرداختند.
متن زیر گزارش روند این جلسه است که در ادامه می آید:
برنامه راس ساعت ۳۰و۱۵ با صحبت مژگان طریقی رییس موزه عکسخانه شهر آغاز گردید.
ایشان ضمن خیر مقدم به حضار شهادت امام موسی کاظم را تسلیت گفتند. ایشان اضافه کردند که این پنجمین نشست مشترک کار گروه میراث تصویری ایران و موزه عکسخانه شهر و اولین نشست تخصصی سال ۱۳۹۳ موزه عکسخانه شهر است. ایشان از معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان زیبا سازی شهرداری تهران تشکر کردند.
پس از آن مهرداد اسکویی به حضار خوشامد گفتند .

گزارش نشست عکاسی «حرف و صناعات عهد قاجار»

سپس دکتر طلوعی درباره نمایش گران و نمایش پیشگان در دوره قاجار شروع به صحبت کردند. ایشان گفتند تکیه دولت الگوی دیده شده ای برای ساخته شدن ندارد . در واقع تکیه دولت محصول یک نوع معماری کارت پستالی است که بر اساس کارت پستال هایی که از فرنگ می آمده ساخته شده است . مفهوم امروزینی که ما امروز از تئاتر داریم بسیار متفاوت است و بیشتر شبیه نمایش های یونانی است . بعد از تعزیه در تکیه دولت نمایش در محیط دانشگاهی شکل گرفت در دارالفنون که به نمایش های امروزی نزدیکتر است .
دومین سخنران آقای دکتر بهزادی بودند.
خلاصه صحبت های دکتر محمد رضا بهزادی :
  با مدد انقلاب صنعتی به عرصه بین الملل و به خصوص خاورمیانه ، پرداختن به محصولات و مواد وارداتی خارج از عناصر بومی شدت بیشتری گرفت . صنایع بسیاری همچون زرکشی ، کلیچه دوزی ، کلاه دوزی ، کلیچه دوزی ، ترمه بافی و شعر و زری بافی کم کم جای خود را به صنایع وارداتی و البسه و پارچه ها و دیگر محصولات خارجی سپردند . ازین مصاف یک به یک این صنایع از رونق افتاده و جای خود را به موارد خارجی دادند.
یکی از این صنایع مهم در این موارد را می توان تولید کاغذ های دستی برشمرد که به مرور جای خود را از دست داده و از میان رفته و متاسفانه جایی برای باز آفرینی نقش آن حداقل تا یک سده بعد پیش نیامد .
دکتر محیط طباباطبایی :

گزارش نشست عکاسی «حرف و صناعات عهد قاجار»

ابتدا تشکر از دو دهه فعالیت مستمر فعالیت موزه عکسخانه شهر ، سپس تشکر از آقای اسکویی برای تغییر جهت انجمن مجموعه داران از سمت و سوی مادی به سمت فعالیت های فرهنگی ، سپس درباره تکیه دولت که سالن های تئاتر هم اکنون در بهترین حالت هزار تماشاگر داشته اما در آن زمان تکیه دولت ۲۰ هزار تماشاچی در آن زمان تهران داشته اند . ایشان گفتند کمتر پیش آمده که پادشاهی کاخ خود را تبدیل به کارگاه هنری کند ، کاخ گلستان محل تولید آثار هنری بوده که اگر پادشاه نمیشد و در حوزه سیاست به او نقد وارد بود اما بی شک تاثیر گزار ترین فرد بر رشته های مختلف هنری ( خوشنویسی ، نگار گری ، نقاشی ) و به خصوص عکاسی بود .
به وجود آمدن تماشاخانه ها ، عکاسخانه ها برای اولین بار در سطح شهر .
موسیقی تغییر شکل پیدا می کند ، از شکل مطربی به شکل هنرمندانه . ( ؟)
به طبع عکاسی دوره ناصرالدین شاه مجموعه غنی و مهمی از تصاویر و معماری به وجود می آورد که معرف زمان خود است ( در تهران بعد ها شیراز ) سپس به وجود آمدن تمبر از وقایع مختلف تاریخی که خود سند است و عکس مثل تمبر سند است . فقط عکس نیست با خود گنجینه ای از مسائل فرهنگی هنری تاریخی را به همراه دارد.
در آخر از آقای لطفی رییس انجمن مجموعه داران و دکتر بابک روح الامینی تقدیر بعمل آمد.

 عکس ها: شبنم ولی پور گودرزی

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست