1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارش کامل ایسکانیوز همراه با حاشیه نگاری از سومین جشنواره فیلم پلیس

گزارش کامل ایسکانیوز همراه با حاشیه نگاری از سومین جشنواره فیلم پلیس

مراسم اهداء جوایز برترین‎های سومین جشنواره فیلم پلیس عصر دیروز ۱۷ آذرماه با حضور جمع کثیری از هنرمندان، مسئولان فرهنگی هنری کشور و دست‎اندرکاران آثار شرکت‎کننده در جشنواره همراه با حاشیه هایی در تالار وحدت برگزار شد.
 

به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگی هنری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" گفته بودند سر ساعت ۱۷:۳۰ باید وارد تالار وحدت شوید و برنامه راس ساعت ۱۸ آغاز می شود و ساعتم۱۷:۳۰ دقیقه را نشان می دهد و وارد تالار وحدت می شوم خیلی ها آمده اند در حال گفت و گو با هم هستند.
هنگام ورود به سالن تالار وحدت مجسمه ای سفید رنگ را می بینیم از کنارش به سادگی و بی تفاوت می گذرم جلوتر می روم باز هم مجسمه ای به شکل آدم و سفید رنگ که ظاهرا شیشه ای مکعبی شکل به دستش گرفته دیگری هم طنابی در دست دارد.
این مجسمه ها وقتی خیلی نظرم را به خود جلب می کنند که افراد زیادی کنار آن با حیرت نگاه می کنند پی در پی با گوشی موبایل و دوربین های دیجیتال از آنها عکس می گیرند خوب که نگاه می کنم مجسمه کمی می لرزد و انگار حس دارد جلوتر می روم و متوجه می شوم آنها مجسمه نیستند و آدمند، آدم هایی با صبر زیاد شبیه مجسمه هر کدام به نوعی ایستاده اند و آنقدر دقیق و بی حرکت ژست گرفته اند که بهت را در صورت خیلی ها می بینی می پرسم می خواهم با کارگردان و کسی که این آدم های مجسمه ای شکل را طراحی کرده است ، صحبت کنم نشانم می دهند و سراغش می روم پسری جوان لباسی قرمز بر تن کرده و شالی طوسی دور گردنش بسته و نامش مهدی فرج پور است ، از او می خواهم اطلاعاتی درباره این هنر بدهد و می گوید: این هنر «پرفورمنس آرت» نام دارد و با نگاه به آسیب های اجتماعی طراحی کرده ام او می گوید به زودی قرار است در کاخ سعدآباد اساطیر ایرانی را به نمایش بگذارند.
اطرافت را که نگاه می کنی بسیاری از بازیگران و سینماگران را می بینی مثلا فریبرز عرب نیا، عبدالرضا اکبری، سیروس الوند، داوود رشید، رویا تیموریان، رضا رویگری، جهانگیر الماسی، جعفر دهقان و … هر کدام نقطه ای ایستاده اند در حال گپ و گفت با اطرافیانشان هستند حالا این اطرافیان یا همکارانشان در سینما هستند و یا مردم و یا خبرنگارانی که برای گرفتن مصاحبه از آنها درخواست می کنند که وقتی هم به آنها بدهند.
ساعت ۱۸:۳۰است و برنامه با نیم ساعت تاخیر آغاز می شود یک گروه نمایش به اجرای حرکات نمادین می پردازند و توجه مخاطبان را به خوبی جذب خود می کنند.
مردی با لباس نظامی وارد سن تالار وحدت می شود و با نوعی ادای احترام نظامی سلام می کند بعد که کلاه را از سرش بر می دارد و می گوید من علیرضا خسمه ….
آری علیرضا خمسه چهره ی آشنای و خندان تلویزیون و سینما اجرای این برنامه را با لباس نظامی به عهده دارد که این خود یکی از ویژگی های خاص این جشنواره است.
او از کلهر مشاور رییس جمهور می خواهد که پیامش را بخواند او می خواند؛ در ابتدای این پیام آمده است سینمای ایران با پیروزی انقلاب اسلامی تولدی دوباره یافت و توانست در پرتو اندیشه و تفکر آن قدر و ارزش یابد و به سوی ایفای مسوولیت و رسالت خود در بین آرمان ها و افق های بلند سعادت و خوشبختی گام های بردارد سینما به مثابه یک هنر زیبایی را طلب می کند و روح زیبایی در فطرت ها و پاکی ها نهفته است شناخت ناهنجاری ها و پرداخت ناپاکی ها و آسیب های اجتماعی مرز باریکی است که ممکن است هنرمند و اثرش را به بعضی نازیبایی ها بیاراید و پرهیز از این لغزش خود هنرمندی مضاعفی را طلب می کند به همین سان پلیس و نیروی انتظامی نیز در نحوه زدودن پستی ها و ناپاکی ها هر لحظه در کمینگاه خطر قرار دارند.

سجادپور دبیر جشنواره که برای ارایه گزارش به روی سن می آید می گوید از پیام دکتر احمدی نژاد که غافلگیرانه هم بود بسیار خرسندیم و این را یک هدیه از طرف رییس جمهور کشورمان به جشنواره می دانیم.

*** احمدی مقدم: پلیس باید از طریق فرهنگ در رفتار انسان ها رسوخ کند

سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی در این مراسم گفت: دستاورد و تمدن امروز که نگاه آسمانی را منع می کند و نگاه به بعد مادی انسان و زندگی اجتماعی دارد ، مشکلات بسیاری را برای بشر به همراه آورده است.
وی افزود: انسان متحیر و سرگردان به دنبال ناکجا آبادی می دود چه بسا بسیاری از آسیب های اجتماعی جدید ناشی از نوع تفکر عدم توجه به آسمان و به مبدا و معاد است.
فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه انسانی که برای مسیری است به سمت مقصدی دیگر، اینجا را مقصد می پندارد خاطرنشان کرد: آن وقت است که رقابت های سخت و طمع، شهوت پرستی و خودپرستی به جای دیگر پرستی زندگی بشر را تحت الشعاع قرار می دهد.
احمدی مقدم افزود: طبیعتا آن چیزی که انسان را در مسیر رسالت حقیقی زندگی هدایت می کند شناخت رسالت حقیقی زندگی و توجه انسان به فرهنگ یک عامل اساسی است.
وی فرهنگ را خیرمایه رفتار اجتماعی و کنش اجتماعی انسان ها برشمرد و تصریح کرد: معمولا انسان ها در رفتار اجتماعی خود فکر نمی کنند که کاری را باید انجام دهند یا کار دیگری انجام دهند بلکه تحت تاثیر فرهنگ می دانند چه رفتاری از خود بروز دهند مثلا چه لباسی بپوشند.
احمدی مقدم افزود: فرهنگ دستگاه اتوماتیکی است که رفتار انسان را در اجتماعی تنظیم می کند.
وی در ادامه گفت: حقیقتا اگر کار پلیس برقراری نظم و امنیت مطلوب که یک جامعه است باید بتواند از طریق فرهنگ در رفتار اسنان ها رسوخ کند،آن چیزی که امروز در دنیای مدرن روز پلیس تاکید می شود به رخ کشیدن توان و قدرت پلیس است یا اینکه پرهزینه نشان داد جرم و اینکه جرم بسبیار پرهزینه است و هر کس که اقدام به جرمی داشته باشد در چنگال پلیس است.
فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: این مساله خوبی نیست ما اگر پلیس ر ا در درون انسان ها مستقر کنیم انسان ها خود مراقب خود هستند که البته این بخشی است که انسان ها از طریق تنظیم رفتار اجتماعی و فرهنگی خود اساسا دنبال جرم خلاف و ناهنجاری نباشند. اما بخش دیگر هم انسان هایی که قربانیان جرم هستند بایدآگاهی لازم از روش های مقابله با جرم و قربانی شدن در مقابل جرم را بدانند.
فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه مهمترین ابزار فرهنگی زبان تصویر است تصریح کرد: هنر با روح انسان رابطه دارد و بسیار نافذ و اثرگذار است.
نیروی انتظامی در تلاش است به جای مقابله با جرم پیشگیری از جرم را در دستور کار خود قرار دهد و به جای پیشگیری انتظامی پیشگیری اجتماعی را در تقدم و اولویت قرار دهد چرا که در این صورت انسان ها دست به جرمی نخواهند زد که دیگر نیازی به پیگیری از آن وجود داشته باشد اساسا بسترهای جرم هدف قرار می گیرد تا مجرمین
احمدی مقدم در پایان گفت: اینکه نیروی انتظامی توانسته توفیقاتی را به دست بیاورد و اصحاب هنر را در جمع خود وپشتیبان خود ببیند، بارقه ای از موفقیت های ما در عرصه اجتماعی است و تایید بر این رویکرد اجتماعی نیروی انتظامی است.

*** سجادپور:جشنواره فیلم پلیس گامی ماندگار در ارتقای سینمای اجتماعی ایران

سید علیرضا سجادپور دبیر سومین جشنواره فیلم پلیس جشنواره سوم پلیس با نگاهی تحول گرا و عمیق به مفهوم آثار پلیسی و توجه خاصی به سینمای اجتماعی به ناگاه باب تازه ای در سینمای ایران گشود و پنجره ای بزرگ و پر نوز به کوچه باغ رونق آشتی مخاطبین و مردم با سینما باز کرد.
وی افزود: این امر با هدف طرح موضوع و مضمون بسیار حساس آسیب های اجتماعی با رویکرد بررسی بسترهای ایجاد آسیب ها و نیز ارائه راهکارهای پیشگیری با استقبال چشمگیر هنرمندان و سینماگران روبه رو شد این استقبال هم در ارائه گسترده آثار و هم در حمایت معنوی و نظری از این رویکرد تازه خود را نشان داد.
دبیر سومین جشنواره فیلم پلیس ادامه داد : بسیار امیدوار و خوشبین هستم که سومین جشنواره فیلم پلیس گامی جدی مهم تاثیر گذار و ماندگار در ارتقای سینمای اجتماعی ایران عزیز و افزایش رونق محتوایی ، ساختاری و اقتصادی سینمای ملی ما باشد.
وی گفت: بی تردید نیروی انتظامی از این پیشرفت کمی و کیفی در جهت افزایش آگاهی اقشار مختلف جامعه و رشد فرهنگی مخاطبین بیشرین بهره را خواهد برد و این بالاترین دلیل برای برگزاری مهم ترین جشنواره موضوعی کشور یعنی جشنواره فیلم پلیس است.
سجادپور تاکید کرد: ما در هفت شاخصه شاهد با سابقه ای جذاب و پر التهاب بودیم شباهتی دیگری با لیگ برتر، سینما، سریال، تله فیلم داستانی کوتاه، بسیار کوتاه- مستند و فیلمنامه که بخش فیلمنامه خود در بخش کوتاه و بلند برگزار شد و البته بخش دیگری به نام تولیدات ناجا که در تمام این شاخه های هفتگانه جداگانه داوری شدند.
سجادپور در خصوص آمار تولیدات داوری شده در جشنواره فیلم پلیس گفت: ۴۹ اثر سینمایی، ۱۳ سریال تلویزیونی، ۷۲ تله فیلم، ۱۶۳ فیلم داستانی کوتاه، ۷۱ اثر بسیار کوتاه، ۱۵۴ اثر مستند، ۱۲۱ فیلمنامه بلند و ۱۴۹ فیلمنامه کوتاه و البته بیش از ۷۰ اثر از تولیدات مختلف ناجا در بخش ویژه خودش این آثار انبوه و شگفت توسط ۳۸ نفر از هنرمندان سینماگران و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی در بخش های مختلف انتخاب و داوری شدند.
وی گفت: ما امشب تا دقایقی دیگر بزرگترین راز هر جشنواره را که همان اسامی برندگان آن است برای شما بازگشایی و فاش خواهیم کرد که «فاش می گویم و از گفته خود دلشادم »در روزهای آتی نیز در چند سالن سینمای تهران در ۷۵ سانس نمایش و تعدادی سالن فوق العاده مجموعه از آثار برگزیده خواهید دید اعم از سینمایی تله فیلم کوتاه بسیار کوتاه و مستند.
وی گفت : برخی آثار به صورت خصوصی با حضور کارشناس و مدعوین خاص خارج از جدول رسمی به نمایش قرار خواهد گرفت.
دبیر جشنواره گفت : آیا روز جمعه ۲۲ آذر ۸۷ جشنواره پلیس پایان خواهد یافت ظاهرها بلی اما نه، قطعا نه کار اصلی تازه آغاز خواهد شد همه اینها که گفتم و برشمردم مقدمه ایست برای رسیدن به نتیجه و هدفی که می خواستیم آن هدف و نتیجه کدام است آن گوهر ناب که همه در پی آنیم تعامل همفکری و همدلی و همراهی هنرمندان و سینماگران بامردان حافظ امنیت و قانون نیروی انتظامی و تمامی شاخه های آن است. این همدلی و همراهی به سود هنرمندان به سود نیروی انتظامی و پیش از آن به سود مردم و جامعه است ما همه جشنواره را برای همین برگزار کردیم.

*** آواز سالار عقیلی در جشنواره فیلم پلیس طنین می اندارد
سالار عقیلی به همراه گروه راز و نیاز قطعاتی را در دستگاه اصفهان می خواند.

اهداء جوایز برگزیدگان توسط چهره‎های مطرح و صاحب‎نام سینمای ایران در کنار مسئولان فرهنگی کشوری و لشگری صورت پذیرفت و برترین‎ها به شرح زیر تندیس‎ها و جوایز ویژه سومین جشنواره فیلم پلیس را به خود اختصاص دادند.

** بخش فیلمنامه کوتاه:
– جایزه سوم فیلمنامه کوتاه به ناصر روحبخش برای فیلمنامه "احتیاط شرط اول"
– جایزه دوم فیلمنامه به کامبیز عرشی برای فیلمنامه "سیزده"
– جایزه اول فیلمنامه به مهدی محمدی و علی مقصودی برای فیلمنامه "خط سبز"

** بخش فیلمنامه بلند:
• جایزه سوم بهترین فیلمنامه بلند به بیژن و سوسن موسوی کاشانی برای فیلمنامه "بلوتوثو روشن کن"
• جایزه دوم بهترین فیلمنامه بلند به مهدی ملکیان برای فیلمنامه "رادیکال"
• جایزه اول بهترین فیلمنامه بلند به مهدی جبینی برای فیلمنامه "پرتقال سبز"

** بخش فیلم خیلی کوتاه:
• جایزه سوم بهترین فیلم خیلی کوتاه به مرتضی جذاب برای کارگردانی فیلم " میان دو سیاهی"
• جایزه دوم بهترین فیلم خیلی کوتاه به ارد پیکان‎فر برای کارگردانی فیلم "نشان همیار پلیس"
• جایزه اول بهترین فیلم خیلی کوتاه به بنیامین اثباتی برای کارگردانی "زمانی برای زیستن"

** بخش فیلم کوتاه
• جایزه بهترین فیلمنامه بخش فیلم‎های کوتاه به عاطفه‎ خادم‎الرضا برای فیلمنامه "تنگ خالی ماهی"
• جایزه بهترین فیلم بخش فیلم‎های کوتاه به مهدی شهیدی برای تهیه‎کنندگی فیلم " پیش از آنکه بگویم خداحافظ"
• تقدیر ویژه هیأت داوران از بیژن میرباقری برای کارگردانی فیلم "زیر پلک"
• جایزه ویژه بهترین کارگردانی بخش فیلم‎های کوتاه به هومن سیدی برای فیلم "دندان آبی"

*** بخش مستند
• جایزه بهترین تحقیق و پژوهش بخش مستند به میترا خلعتبری برای فیلم "به سردی آهن به گرمی خون"
• جایزه بهترین فیلم بخش مستند به مهرداد اسکویی برای تهیه‎‎کنندگی فیلم "روزهای بی‎تقویم"
• تقدیر ویژه هیأت داوران از علی سلیمانی برای کارگردانی فیلم مستند "سلام آقای نیلوفری"
• جایزه بهترین کارگردانی بخش مستند به شراره عطاری برای فیلم "گاهی اتفاق می‎افتد"

*** بخش فیلم‎های بلند ویدئویی و مجموعه‎های تلویزیونی
• جایزه بهترین فیلمنامه فیلم‎های ویدئویی به علیرضا حسینی و فیاض موسوی برای فیلمنامه فیلم "اروند"
•جایزه بهترین فیلم بخش فیلم‎های بلند ویدئویی به حسین طاهری برای تهیه‎کنندگی فیلم "عملیات مانگرو"
• تقدیر ویژه هیأت داوران از علیرضا امینی برای کارگردانی فیلم "تلخون"
• جایزه بهترین کارگردانی بخش فیلم‎های بلند ویدئویی به مهدی صباغ‎زاده برای فیلم "عملیات مانگرو"
• جایزه بهترین کارگردانی مجموعه‎های تلویزیونی به محمدرضا هنرمند برای کارگردانی مجموعه تلویزیونی "زیرتیغ"

• بخش سینمایی
• جایزه بهترین فیلمنامه بخش سینمایی به پرویز شهبازی برای فیلم "به آهستگی"
• جایزه بهترین فیلم بخش سینمایی به رخشان بنی‎اعتماد و جهانگیر کوثری برای فیلم "خون‎بازی"
• تقدیر ویژه هیأت داوران از رسول صدرعاملی برای کارگردانی "فیلم شب"
• تقدیر ویژه هیأت داوران از استاد عزت‎الله انتظامی برای بازی در فیلم " شب"
• جایزه بهترین کارگردانی بخش سینمایی به ابوالحسن داوودی برای فیلم "تقاطع"

•بخش تولیدات ناجا:

**فیلم‎های کوتاه
•تقدیر ویژه جشنواره از محمدرضا احمدی برای فیلم کوتاه " یکی مثل تو یکی مثل من"
•تندیس و لوح افتخار به حمید نعمت اله برای فیلم کوتاه "گره کور"

** تله فیلم؛
– تقدیر ویژه جشنواره از افشین صادقی برای تله فیلم "شطرنج یک نفره"
– تندیس و لوح افتخار جشنواره به حمیدرضا فتاح برای تله فیلم" آسیب"
**فیلم‎های خیلی کوتاه
– تقدیر ویژه جشنواره از آزاده فردی‎پور برای فیلم " روزی که پلیس شوم"
**فیلم‎های مستند
• تقدیر ویژه جشنواره از حسین رجبی فروتن برای فیلم " مردمان می‎فهمند"
• تقدیر ویژه جشنواره از محسن زمانی برای فیلم " یک اتفاق ساده"
• تقدیر ویژه جشنواره اززینب سلحشور برای فیلم "انتقام بزرگ"
• تقدیر ویژه جشنواره از ماجد نیسی برای فیلم "زندگی شیشه‎ای"
• تقدیر ویژه جشنواره از امیر توده روستا برای فیلم " چاله روباه

*** دیگر حاشیه ها

** در سالن تالار وحدت بساط نسکافه داغ داغ و چایی فراهم است .
** مجسمه های سفید رنگ که نقلشان را در ابتدای گزارش گفتم وارد تالار وحدت می شوند میان برنامه روی سن راه می روند.
**برگزیدگان بخش فیلم خیلی کوتاه با حضور سیدضیاءالدین دری، سیامک شایقی و سیروس الوند جوایز خود را گرفتند و در بخش فیلم کوتاه جشنواره نیز کیومرث پوراحمد، مازیار میری، امین تارخ و حمیدرضا دهقانپور جایزه‌ها را اهدا کردند. با حضور مریلا زارعی، مرتضی رزاق‌کریمی، محمد متوسلانی و شفیع آقامحمدیان برگزیدگان بخش مستند معرفی شدند.
**بخش معرفی تولیدات ناجا با حضور سردار بتولی معاون اجتماعی ناجا، خطیبی مدیر عامل مؤسسه قوامین و سلطانی مدیر عامل مؤسسه ناجی هنر برگزار شد و در ادامه با حضور رسول صدرعاملی، جعفر دهقان، رجبی معمار مدیر شبکه تهران، محمدمهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما و داود رشیدی فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی جایزه گرفتند.
** در بخش سینمایی سومین جشنواره فیلم پلیس با حضور سردار احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی، جواد شمقدری مشاور هنری و کلهر مشاور رسانه‌ای رئیس جمهوری و سجادپور دبیر جشنواره برگزیدگان معرفی شدند.
**عزت‌الله انتظامی برای بازی در فیلم "شب" به صورت ویژه تقدیر شد.
** یکی از برگزیدگان همراه خواهرش که لباس عروس به تن داشت برای گرفتن جایزه اش روی سن تالار وحدت می آید، و خطاب به حضار گفت: این دختر بچه خواهر من است.
** کلیپی در میان برنامه پخش می شد که یک ماهی در آن به عنوان فردی که دچار آسیب اجتماعی شده به نمایش در می آید.
** برگزیدگان هر کدام هر چند کوتاه بعد از گرفتن جایزه صحبت می کنند.
** احمدی نژاد بدون اطلاع قبلی پیامی برای جشنواره ارسال کرده است و دبیر جشنواره آن را یک هدیه از طرف رییس جمهور می داند .

** برای اهدای جوایز به برگزیدگان هر بار تعدادی از سینماگران و مسئولین نیروی انتظامی به روی سن می آیند.
**عبدالرضا اکبری برای اهدای جوایز یک بخش به روی سن می آید و علیرضا خمسه به شوخی می گوید هر چه آقای اکبری نقش های پلیس را بازی کردند من دزد و جیب بر بوده ام.
** دوربین های زیادی از سومین جشنواره فیلم پلیس فیلم و عکس می گیرند.
** سیروس الوند می گوید آدم حس خوبی می گیرد وقتی این همه پلیس را می بیند و می داند جریمه نمی شود.
** یکی از سینماگران خطاب به علیرضا خمسه می گوید این روز ها ما دکتر قلابی زیاد دیده ایم اما سرگرد قلابی نه !
** جایزه بهترین فیلم بخش فیلم‎های کوتاه به مهدی شهیدی برای تهیه‎کنندگی فیلم " پیش از آنکه بگویم خداحافظ" اهدا می شود و او از کارگردان ایبن فیلم قدردانی می کند و می گوید تمام تلاش او باعث ساخت این فیلم شد و من جایزه ام را به او می دهم.
** یکی از برگزیدگان جایزه خود را به دو خدمتگزار نیروی انتظامی که در فیلمش حضور داشته اند تقدیم می کند.
** آواز سالار عقیلی طنین انداز می شود
** خیلی ها بیرون از تالار وحدت برنامه را تماشا می کنند
** رخشان بنی‎اعتماد، عزت‎الله انتظامی، رسول صدرعاملی محمدرضا هنرمند، ابوالحسن داودی، مهدی صباغ‎زاده ،پرویز شهبازی، علیرضا امینی، جمشید گرگین، سیروس الوند، فریبرز عرب نیا، جهانگیر الماسی، علیرضا رئیسیان، مریلا زارعی، رویا تیموریان، جعفر دهقان، داوود رشیدی، داریوش اسدزاده، مازیار میری، جمال شورجه عبدالرضا اکبری و … در این مراسم حضور داشتند.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست