1. خانه
  2. اخبار
  3. گشایش نمایشگاه دوسالانه عکس فرش، تاکید مشاور هنری وزیر ارشاد بر استفاده از ظرفیت عکس در معرفی فرش

گشایش نمایشگاه دوسالانه عکس فرش، تاکید مشاور هنری وزیر ارشاد بر استفاده از ظرفیت عکس در معرفی فرش

» سرویس: فرهنگی و هنری – تجسمی و موسیقی

نمایشگاه عکس‌های برگزیده سومین دوسالانه عکس فرش دستباف ایران همراه با معرفی برگزیدگان این دوسالانه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مراسم اختتامیه سومین دوسالانه عکس فرش دستباف ایران همراه با گشایش نمایشگاه این دوسالانه با حضور حمید شاه آبادی؛ مشاور هنری وزیر و رئیس مراکز آموزش عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس مرکز ملی فرش ایران و هیات داوران این دوسالانه در موزه فرش ایران برگزار شد.

‫مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه فرش ایران، نماد و سفیر فرهنگ و هنر ایران در اقصی نقاط جهان است گفت: کسانی که از ابتدا در حوزه فرش سرمایه‌گذاری فکری کرده‌اند به جایگاه هنری این اثر توجه ویژه داشته‌اند.

شاه‌آبادی بر تقدم وجه هنری فرش دستباف نسبت به جنبه صنعتی تکید کرد و اظهار داشت: صاحبان این حرفه به نیکی و درستی این مسیر را می‌شناسند و بر قابلیت‌ها و توانایی‌های این هنر-صنعت واقفند.

 

وی در ادامه بیان کرد: اگر فرش تنها وسیله‌ای برای رفع نیازهای مادی انسان و عایقی در برابرسرما و گرما و پوششی برای منازل است، مؤلفه هنری در کنار آن از کجا آمده است؟! جسم انسان یک نیاز و روح انسان نیاز دیگری دارد. از ابتدا هم قرا نبوده که این هنر-صنعت فقط نیاز جسم را برطرف کند؛ بلکه نیاز روح را به مراتب با اولویت بالا‌تر تأمین کرده است.

مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حوزه صنعتی و تجاری برآمده از این صنعت به پشتوانه جنبه هنری آن توانسته است بسیاری از مرز‌ها را درنوردد.

شاه‌آبادی با بیان اینکه رشته‌های هنری زنجیره‌ای از زیبایی‌ها هستند که می‌توانند در کنار هم همنشینی زیبایی داشته باشند، تصریح کرد: هنر در کنار فرش دستباف زنجیره‌ای از زیبایی‌ها هستند که در کنار هم برای انسان مدرن امروزی که گرفتار در زندگی توأم با تکنولوژی است، نیاز جدیدی را رقم می‌زنند و پاسخ جدی به این نیاز واقعی می‌دهد.

وی با تاکید از بهره گرفتن از رفیت‌های هنر عکاسی در معرفی فرش دستباف ایران از کسانی که در عرصه فرش دستباف به موضوع عکس پرداختند و از کنار هم قرار دادن این دو ظرفیت‌ فضای جدیدی در حوزه فرهنگ و هنر و صنعت و تعامل این چرخه به وجود آوردند، تشکر کرد.

همچنین در این مراسم رییس مرکز ملی فرش ایران نیز درباره تشکیل دبیرخانه دائمی دوسالانه عکس فرش دستباف ایران بیان کرد: با هدف‌گذاری جدید می‌توانیم دبیرخانه دائمی دوسالانه عکس فرش دستباف را تشکیل دهیم؛ چون سه دوره از این دوسالانه را پشت سر گذاشته‌ایم و کاستی‌های آن استخراج شده است.

محمدباقر آقاعلیخانی با تأکید بر استفاده از هنرهای دیگر در معرفی فرش دستباف گفت: نیاز داریم هنرمندان به ویژه عکاسان که با جامعه جوان و نسل جدید کشور ارتباط بیشتری دارند، در معرفی این هنر-صنعت به جامعه کمک کنند و با این کار به بافندگان انگیزه بیشتری دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه فرش کالای سرمایه‌بر و تکنولوژی‌بر نیست، یادآور شد: این کالا با نیروی انسانی تولید می‌شود و اگر می‌خواهیم هنر-صنعت فرش در جامعه ماندگار شود، باید به بدنه و نیروی انسانی آن انگیزه دهیم.

در حاشیه این مراسم از کتاب آثار برگزیده سومین دوسالانه عکس فرش دستباف ایران داوران و لوح فشرده چند رسانه‌ای رونمایی شد.

همچنین در ادامه این مراسم نمایشگاه آثار سومین دوسالانه عکس فرش ایران با حضور مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز ملی فرش ایران گشایش یافت. این نمایشگاه تا ۱۲ بهمن در موزه فرش ایران دایر است.

در پایان این مراسم برگزیدگان سومین دوسالانه عکس فرش دستباف ایران معرفی و از آن‌ها تقدیر شد. جوایزی اهدا شد.

انتهای پیام

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست