1. خانه
  2. اخبار
  3. گفت وگو با کارشناس و مشاور معاون وزیر کار، تعاون ورفاه اجتماعی

گفت وگو با کارشناس و مشاور معاون وزیر کار، تعاون ورفاه اجتماعی

داوری جشنواره های عکس و عکاسی در کشور چنانچه همگان دیده اند بر پایه اصل مسلم حضور شخص داور بر گستره عکس های رسیده بوده است و این پرسش به ذهن متبادر می شود که آیا تنها علم و تجربه داوری می تواند به تنهایی ملاک ارزیابی موضوع آثاری باشد که شاید! دور بودن تخصصی عکاس کارشناس از بطن و لایه های تخصصی موضوع، زمینه ساز آسیبی در مرحله قضاوت باشد!آسیبی که از همراهی کارشناسان و متخصصین امر با گروه داوران و طرح بحث و گفت وگو، ناکام مانده و در نهایت با عنایت به رای و بینش داوران و کارشناسان فهیم به صحیح ترین شکل علمی و تجربی منجر به انتخابی مبتنی بر منطق عقلایی و دانش تجربی شود.
" خانی " یکی از مشاورین حاضر در جلسه داوری و ارزیابی عکس های رسیده به دبیرخانه نخستین جشنواره عکس کار، تعاون، اشتغال بود که در کمال فروتنی هرگاه داوران با سوالی پیرامون موضوع مواجه می شدند وی با بیان و پاسخ شیوا راهگشای ادامه روند کار آنان بود.
" مسلم خانی " مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت دولتی دریافت نموده است و در حال حاضر دانشجوی مقطع دکتری در رشته مدیریت کارآفرینی است وی تاکنون عضو گروه های مختلف کارشناسی و داوری متعددی در زمینه های کار و کارآفرینی، اشتغال و کسب و کار بوده است، خانی در حال حاضر در مقام مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال خدمت می باشد.
فروتنی، ادب و نظریه های کارشناسانه ی خانی، ستاد خبری جشنواره را بر آن داشت تا گفتگوی زیر را با این کارشناس که به عنوان مشاور معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در جلسه داوری این جشنواره حضور داشت، فراهم نماید تا از دیدگاه ایشان هم مروری بر کیفیت این شیوه ارزیابی و داوری عکس داشته باشیم.

گفت وگو با کارشناس و مشاور معاون وزیر کار، تعاون ورفاه اجتماعی • جناب آقای خانی انگیزه وزارتخانه از برگزاری یک جشنواره عکس آن هم با رویکرد مستند چه نکاتی می تواند باشد؟
ترویج فرهنگ کار و شناخت بازار کار ایران و به تصویرکشیدن جذابیت های بصری کار و کارآفرینی و همچنین آشناسازی مردم با اهداف و رسالت های این وزارتخانه از مهمترین انگیزه های برگزاری جشنواره عکس است. به یقین این جشنواره کمک خواهد کرد که شناخت و تحلیل واقعی تری از بازار کار کنونی ایران و نقاط قوت و ضعف این بازار برای مدیران، کارشناسان و صاحب نظران شاغل در این وزارتخانه ایجاد شود. اطمینان دارم هیچ زبانی نمی تواند رساتر و گویاتر و ظریف تر از زبان هنر برای انتقال پیام های مورد نظر این وزارتخانه به جامعه وجود داشته باشد و برگزاری جشنواره عکس در راستای تجلی بخشیدن به این دیدگاه است.

• به نظر شما دلیل اصلی اینکه برخی اهداف به واسطه گرایش موضوع می توانند با کمک هنر تحقق یابند، چیست؟
هنر زبان مشترک تمام ملت ها با عقاید، زبان ها و نژادهای گوناگون است. هنر و هنرمندان در عصر کنونی، رسالت هایی بسیار سنگین تر از گذشته بردوش دارند.
امروزه هنرمندان در کنار پیشرفت های صنعتی و تکنولوژیکی و همزمان با دگرگونی های اجتماعی و فرهنگی و حتی اعتقادی که در جوامع مختلف روی داده است، وظیفه دارند پارادایم توسعه و پیشرفت انسان معاصر را با ظرافت ها و لطافت های هنری همراه و همساز کنند و زهر خشونت ها و مصائب مدرنیته را با بهره گیری از ابزار هنر بگیرند وآنها را برای بشر امروز قابل تحمل نمایند.حقیقت موضوع آن است توسعه و پیشرفت بشر در قرن حاضر در کنار همه آسایش هایی که ایجادکرده است هرگز نتوانسته است آرامش و اطمینان را برای انسان امروز به ارمغان بیاورد.هنر و هنرمندان وظیفه دارند با بهره گیری اشکال و انواع مختلف هنر به داد انسان مسحور صنعت و تکنولوژی شده امروز برسند و با نوازش روح زخمی او، اندکی آرامش برایش فراهم نمایند.وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با وجود همه تلاش ها و پیگیری هایی که انجام می دهد هنوز هم نتوانسته است در پاسخگویی به مطالبات راستین مردم در حوزه اشتغال، روابط کارگر و کار فرما، حقوق بنیادین کار، تامین اجتماعی کارگران و آحاد مختلف مردم و سایر موارد مرتبط با این وزارتخانه به موفقیت کامل دست یابد. زبان هنر و به صورت مشخص جشنواره عکس کار می تواند در همزبان سازی مردم با این وزارتخانه موثر باشد. این گونه فعالیت ها موجب ایجاد درک صحیح تری از واقعیت های بازار کار نامتناسب و ناموزون کنونی کشور به مردم می شود و سطح خواسته ها و توقعات آنان از این وزارتخانه و در مجموع از دستگاه حاکمیتی کشور را تعدیل خواهد کرد.

• با توجه به شناختی که وزارت تعاون، کار، رفاه اجتماعی از فواید هزینه و سرمایه گذاری در بخش هنر دارند، عمده دلیل عدم اختصاص این رویکرد را در سایر سازمانها و نهادها را چه می دانید؟
به نظر می رسد هنوز زبان مشترکی بین جامعه هنرمندان کشور و جامعه مدیران اجرایی، به ویژه در بخش دولتی ایجاد نشده است. معمولا مدیران دولتی هنرمندان را چشمان تیزبین و منتقد ناظر خود می دانند که هر لحظه ممکن است آنها را به چالش بکشاند اما واقعیت آن است که اگر این دو گروه تاثیرگذار در جامعه کنونی ایران اسلامی به تفاهم و درک مشترکی از شرایط واقعی جامعه دست پیدا کنند و بجای تقابل به تعامل و همکاری و همراهی و همیاری روی آورند در آن صورت می توان شاهد شرایط بسیار قابل قبول تری در جامعه بود.

• یعنی با طرح این نظریه شما پیشنهاد خاصی برای این دست مدیران دولتی و مسئولین اجرایی دارید؟
پیشنهاد من به این دو جامعه آن است که خواسته ها و مطالباتشان از یکدیگر را در نشست های مشترکی با هم در میان بگذارند و هر دو گروه از توان و تخصص همدیگر بهره مند شوند. یادمان باشد اگر اشعار حافظ، امروز به تمام زبان های زنده دنیا ترجمه می شود و جهانیان با آراء و اندیشه های این شاعر عارف مانوس هستند، جدا از جذابیت های بی نظیر هنری شعرهای حیرت انگیز این شاعر بزرگ، همکاری و همراهی پادشاه وقت (مدیرعالی دوره حیات یک هنرمند) با ایشان در مستندسازی و ثبت و ضبط آثار این شاعر بزرگ بی تاثیر نبوده است. معنای این سخن آن نیست که هنرمندان ابزار قدرت امراء و مدیران شوند بلکه درک این نکته است که این دو گروه(مدیران و هنرمندان) چونان دو بال قدرتمند یک پرنده اند و هر یک از آنها بدون دیگری نمی تواند پرنده ملک و مملکت را به پرواز درآورد.امیدوارم به زودی شاهد تعاون و همکاری نزدیک تر این دو گروه در همه وزارتخانه ها و سازمان ها و به ویژه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشیم.

• شخص شما به عنوان مشاور معاون وزیر تا کجا به تاثیر عکس در باور اجتماع ایمان دارید؟
من اطمینان دارم این جشنواره عکس با اندکی تقویت و سازماندهی و با حمایت و هدایت بیشتر و بهتر و نهادینه تر و نظام مند تر می تواند آثار بسیار بابرکتی در همراه سازی مردم با اهداف و برنامه ها و رسالت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال داشته باشد.امیدوارم این جشنواره بسیار با ارزش در سال های آتی با رویکرد چندرسانه ای بودن و با در نظرگرفتن یک دبیرخانه دائمی برای آن نقش برجسته تری ایفا نماید. ان شالله

• مهمترین نقطه قوت و همچنین موقعیت بهبود را در نخستین دوره از جشنواره چه می دانید؟
مهمترین نقطه قوت این جشنواره آن است که صرفا با یک فراخوان ساده در یک مدت به نسبت کوتاه توانسته است بیش از ۵۰۰۰ عکس از جامعه عکاسان کشور از همه جای ایران اسلامی دریافت نماید. به نظر من اعتماد عکاسان عزیز به این جشنواره و ارسال آثار ارزشمندشان، نشانه تمایل آنان برای ادامه دادن این راه است.
پیشنهاد می کنم در سال های آتی با طراحی ساز و کارهای عملیاتی تر و با بهره گیری از توان و تخصص واحدهای اجرایی این وزارتخانه، امکان دریافت عکس های بیشتر و متنوع تر و موضوعی تری فراهم شود.

• آیا در نخستین جشنواره انتظار دریافت بیش از ۵۰۰۰ قطعه فایل عکس را از هنرمندان داشتید؟
با توجه به شناختی که جامعه هنرمندان عکاس کشورمان از اعضای محترم دبیرخانه و همچنین هیات محترم داوران این جشنوراره دارند و با عنایت به تنوع و گستردگی وظایف و رسالت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با نظر به جایگاه و پایگاه موضوعات مورد نظر این جشنواره در میان مردم، دریافت بیش از ۵۰۰۰ عکس از عکاسان عزیز در این فاصله زمانی کوتاه در حقیقت تحسین برانگیز است. اطمینان دارم با طراحی و اجرای صحیح تر این جشنواره در سال های آتی و با ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای آن می توانیم شاهد رقابت بیش از صدهزار عکس در جشنواره های آینده این وزارتخانه باشیم.

• همکاری رسانه های مرتبط را در پشتیبانی های خلاقانه امور فرهنگی از این دست تا چه میزان موثر می دانید؟
در این جشنواره، هماهنگی و همراهی و همیاری مناسبی بین اصحاب رسانه و مسئولین جشنواره وجود داشت و این موضوع حاکی از شان و جایگاه مقبول جشنواره و متولیان محترم آن است.

• با توجه به حضور نماینده و کارشناسان وزارتخانه و ایجاد محیطی صمیمی با داوران در جلسه ارزیابی و داوری، دقت نظر گروه داوران را تا چه حد منطبق با شناخت و تعریف اهداف وزارتخانه یافتید؟
خوشبختانه هیات محترم داوران این جشنواره از افراد متخصص و متعهد و شناخته شده ای تشکیل شده بود که با دقت و وسواس ستایش برانگیزی در مورد تک تک عکس های ارسال شده به جشنواره اظهار نظر می کردند. وجود کارشناسان مشاور در کنار داوران عزیز، این امکان را فراهم نمود که علاوه بر توجه به شاخص های مهم هنری وفنی عکس ها، محتوا و پیام عکس ها هم مورد توجه بیشتری قرار گیرد. تعامل و تعاون هیات محترم داوران با گروه کارشناسان مشاور موجب شده که انتخاب عکس های برتر با رویکرد چند جانبه نگری انجام شود.

• در جهت بهبود و کیفیت برگزاری این جشنواره در دوره های آتی چه نظری دارید؟
ایجاد دبیرخانه دائمی برای جشنواره چندرسانه ای کار، تعاون و اشتغال و طراحی ساختار و سازمان مناسب برای این دبیرخانه و تعریف شورای هم اندیشی و کارگروه های تخصصی و موضوعی برای این جشنواره در ستاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تعریف کمیته های اجرایی متناظر آنها در ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین استفاده همزمان از عکس هایی که توسط عکاسان اعزام شده به بنگاه های کسب و کار مختلف در همه نقاط کشور گرفته شده و عکس هایی که از طریق عکاسان آزاد گرفته شده است، می تواند به غنای بیش از پیش این جشنواره بیانجامد.
من اطمینان دارم در جشنواره های آتی می توان شاهد حضور همه مشاغل و حرف موجود در بازار کار ایران بود و از زوایای گوناگون به این بازار چند وجهی نگریست. امیدوارم جشنواره امسال حسن آغازی برای جشنواره های بزرگتر بعدی باشد. ان شالله

——————————————————————————————————————————————————————
جهت مشاهده متن گفت وگوی انجام شده با کریم متقی پس از داوری " اینجا " کلیک کنید.
جهت مشاهده متن گفت وگوی انجام شده با حسن غفاری پس از داوری " اینجا " کلیک کنید.
جهت مشاهده گزارش تصویری جلسه داوری این جشنواره " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده متن گفت وگوی انجام شده با " حسن غفاری " عضو گروه داوری این جشنواره " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده متن گفت وگو با یکی از اعضای گروه داوری این جشنواره، کریم متقی " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده متن اطلاعیه دبیر جشنواره ملی عکس کار، تعاون، اشتغال " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده فراخوان نخستین جشنواره ملی کار، تعاون، اشتغال و دریافت فرم شرکت در جشنواره " ایـنجـا " کلیک کنید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست