1. خانه
  2. اخبار
  3. گفت وگو با جوادیان، داور سوگواره عکس نینوا

گفت وگو با جوادیان، داور سوگواره عکس نینوا

دبیرخانه سومین سوگواره عکس نینوا در آخرین روزهای مهلت پذیرش عکس از سوی برگزارکننده است و در این میان دبیرخانه گفت وگویی را با یکی از عکاسان عضو گروه داوری داشته است.
گفت و گوی انجام شده با امرعلی جوادیان به یقیین می تواند برای شرکت کنندگان در این سوگواره راهگشا و مفید باشد.

 

گفت وگو با جوادیان، داور سوگواره عکس نینوا

*به نظر شما عمده تفاوت در داوری عکس هایی بامضامین عاشورایی باسایر عکس ها چیست؟
ملاک ارزشیابی در عکس هایی بامضامین عاشورایی با عکس هایی دیگر به این دلیل متفاوت است که در عکس های عاشورایی ما یک پیام الهی و یک پیام آزادگی را بیان می کنیم ویک محتوای پشت صحنه است.
عکاس عاشورایی باید این پیام ها را درک کند وعکس بگیرد. رنگ ها در عکس های عاشورایی بیان محتوایی دارند. رنگ قرمز و رنگ سبز دو جبهه مقابل هم هستند برای جنگیدن و برای استقرار عدالت یا ظلم در نتیجه وقتی ما این ها را می بینیم و شخصی که عکاس عاشورایی است قبل از عکاسی باید درباره واقعه عاشورا واتفاقاتی که در عاشورا رخ داده است مطالعه داشته باشد یعنی پیام حسین وسیر تکاملی که امام حسین سپری کرد وحادثه کربلا را بداند وقتی اینها را دانسته باشد میتواند عکس های عاشورایی بگیرد.
در عکس های غیر عاشورایی ملاک ارزش یابی صرفا ترکیب بندی ومسائل زیبایی وهنری است درحالی که در عکس های عاشورایی به لحاظ پشتوانه فرهنگی وفرهنگ عاشورایی حتما باید شرایط خاصی وجود داشته باشد.

*به نظر شما باتوجه به فراگیر بودن مسابقاتی از این دست در کل کشور اسیبی که به اغلبب این سوگواره ها وارد است چیست؟
به نظر من آسیبی وارد نیست. اگر یک برگزار کننده یا هر شخصی که جشنواره ای را با مضامین فرهنگی دنبال می کند باید آسیب هارا مشخص کند. یعنی این که منظور ما از این هدف ما از این سوگواره چیست؟ صرفا پر کردن بیلان کاری یک موسسه یا نهاد فرهنگی است یا این که می خواهند یک موضوع فرهنگی را دنبال کنند! هر چه قدر جشنواره ها بیشتر بشوند وعکاسان هدفمند عکاسی بکنند وبه طرف محتوای عکسها بروند بهتر است.

* رسالت یک عکاس هنرمند به تصویر کشیدن زیبایی های عاشوراست یا مستند کردن آن؟
در حقیقت وقتی عکاس فرهنگ عاشورا را در ذهن تصورمی کند و به حادثه کربلا واتفاقاتی که در عاشورا رخداد فکر می کند دوست دارد به بهترین شکل آن را بیان کند. این زیبایی شکل عکس ها وقتی با هدف اولیه که مفهوم عاشورایی است با هم جمع می شود می تواند در خلق آثار فاخر نقش داشته باشد.

با توجه به انحرافاتی که در شکل سوگواری ها وجود داردنقش ووظیفه مسئولین وسازمان ها راچگونه میدانید؟
انحرافاتی در مسائل عاشورایی وجود دارد ولی ما نباید به این سمت برویم که تمام افرادی که درعزاداری هستند در فرهنگ خودشان به بهترین شکل عزای حسین را بر پا می کنند. شاید مراسم خاصی برای افرادی با فرهنگ های متفاوت معنای متفاوت داشته باشد. شاید همین گریه کردن مردم برای امام حسین در یک جغرافیایی با فرهنگ های متفاوت معنی ومفهوم نداشته باشد واین گریه را یک ضعف تلقی کنند درحالی که در فرهنگ عاشورایی این گریه، گریه ضعف نیست! شوق و دوست داشتن است. این ها را وقتی انسان در نظر بگیرد می تواند به مفاهیم این عزاداری ها پی ببرد. در جایی انحراف تلقی شود در جایی دیگر یک ارزش تلقی شود.
در آخر از تمام کسانی که در عرصه های مسائل فرهنگی و عاشورایی تلاش و فعالیت می کنند خسته نباشید عرض می کنم و آرزوی موفقیت برایشان دارم.
————————————————————————————————————————–
جهت مشاهده متن فراخوان سومین سوگواره استانی عکس نینوا " ایـنجـا " کلیک کنید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست