1. خانه
  2. اخبار
  3. گفت وگو با احمد خطیری داور سوگواره « نگاه سرخ »

گفت وگو با احمد خطیری داور سوگواره « نگاه سرخ »

دومین سوگواره سراسری عکس های عاشورایی با عنوان " نگاه سرخ " در استان گلستان به روزهای پایانی خود و برگزاری آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان نزدیک می شود.
این در حالی است که دبیرخانه این سوگواره با توجه به برخورداری از بیشترین تعداد فایل عکس رسیده از سراسر کشور توانست به شکل کمی و کیفی در سال جاری در میان سایر رقابت هایی که با نام عاشورایی شناخته شده و می شوند، موثرترین نظام اطلاع رسانی را از سوی ۷۶۰ شرکت کننده داخلی و پذیرش ۵۰۸۲ قطعه فایل عکس داشته باشد.
احمد خطیری از جمله کسانی است که به عنوان داور بومی منطقه استانی گلستان نقش عضویت در گروه داوری این سوگواره را نیز بر عهده داشته است.
گفت وگویی را که دبیرخانه سوگواره با این عکاس داشته است حاوی نکات ارزشمند و کلیدی است. متن این گفت وگو را مرور می کنیم:

گفت وگو با احمد خطیری داور سوگواره « نگاه سرخ »

* سطح آثار ارسالی را نسبت به سال گذشته چطور ارزیابی می کنید؟ آیا انتظار و دغدغه شما برآورده شد؟
بنام خدا. با توجه به دومین سال برگزاری این مسابقه و برنامه ریزی دقیق تر اطلاع رسانی از طریق ابزارهای مختلف تبلیغاتی استقبال بسیار گسترده تر بود و با توجه به تداوم برگزاری اطمینان خاطر هنرمندان عکاس نسبت به هویت و نام نگاه سرخ با محوریت محرم بیشتر نمایان شده بود و تقریبا انتظارات ما از لحاظ تعداد هنرمندان شرکت کننده برآورده شده بود ولی از لحاظ کیفیتی جای کار بسیار بیشتری را نیاز دارد و توجه کافی به فلسفه و ریشه این مسابقه نشده بود.

* برگزاری چنین مسابقاتی تا چه اندازه می تواند در ثبت فرهنگ بومی هر منطقه موثر باشد؟
مطمنن آداب و سنن اگر ثبت نشود و اگر بخواهد سینه به سینه منتقل گردد به مرور زمان دستخوش تغییرات و انحرافات خواهد شد در حالی که با برگزاری مسابقات این چنینی هنرمندان با انرژی و هدفمندی بیشتری دست به ثبت و خلق آثار هنری می زنند که مهم ترین آن ثبت فرهنگ و ریشه آن منطقه که از نگاه دیگر مردمان کشور مان و حتی دنیا خواهد بود.

* آثار ارسالی در بخش جنبی مسابقه (موضوع مسجد) را چطور ارزیابی می کنید؟
یکی از راههای شناخت و حتی مهم تر از آن هویت بصری فضای اسلامی هر شهر و روستایی، مسجد است. آثار این بخش در مجموع خوب و ارزشمند بودند و نگاههای متفاوتی را هم در آثار داشتیم البته به هدف ما که نشان دادن جایگاه مسجد بود هنرمندان کمتر نزدیک شده بودند با این حال پرداختن به این موضوع برای گروه داوری هم قابل ارزش بودند.
مسئله بعدی این بخش که در نوع خود برای اولین بار در جشنواره ای به آن پرداخت شده بود، توجه عزیزان هنرمند به بقعه های متبرکه امام زاده ها به عنوان مسجد در نظر گرفته و آثاری خوبی را ارسال نمودند که در آیین نامه نمی گنجید و در مسابقه ورود پیدا نکردند. امیدواریم برای سال آینده دقت بیشتری داشته به هویت واقعی مسجد و برای فلسفه وجودی آن بیشتر مطاله کرده تا بتوانند آثار فاخری را به ثبت برسانند.

* نقش هنر و هنرمند را در نشان دادن واقعیت هویت مکتب عاشورایی چطور ارزیابی می کنید؟
در نشان دادن هر برهه تاریخی این هنرمندان هستند که با ابزارهای مختلف از جمله شعر، موسیقی، نقاشی، گرافیک، لباس، المانهای مذهبی، عکس، فیلم مستند و داستانی و چاپ کتاب و روحانیون که هنرمندان سخنوری هستند، پرچم دار بیان این وقایع برای مردمند ، باعث زنده نگهداشتن این واقعه عظیم تاریخی می شوند. در این بین وظیفه هنرمندان بصری بسیار سنگین و ارزشمندتر است زیرا آنها باید به جز مستند سازی واقعیت فعلی و گوشزد کردن و از انحراف به دور نگهداشتن مراسمات حال با توجه به وجود آرشیوهای قدیمی بر آن باشند که زوایای پنهان و ناگفته این واقعه را به شیوه ای به ظهور برسانند که برای همه قابل فهم بوده و مخاطب امروزی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به خصوص از با مطالعه بیشتر در پی ارائه بازخورد این واقعه عظیم باشند و ترجیجا از سطحی نگری بپرهیزند.

* به نظر شما عکاسی امروز بیشتر به کدام سو می رود؟ آیا می توان گفت طبیعت گرایی در عصر کنونی پیشرو سایر گرایش ها است؟
عکاس امروز با توجه به گستردگی ابزارهای تخصصی عکاسی و بروز شدن علم هنرمندان و آموختن لحظه به لحظه از منابع مختلف + دیدن آثار مختلف هنرمندان عکاس دیگر و بررسی و تحلیل و هر کدام از آثار یکدیگر بواسطه فضای مجازی دستخوش تحولات متعددی گردیده است. اکثر دوستانی که در زمینه خاصی از عکاسی همچون طبیعت، مستند اجتماعی، پرتره، تبلیغاتی و … تجربه و هدفی را دنبال می کنند به همان شیوه و اصول خود پایبندند ( البته امکان دارد در ژانرهای دیگر نیز کاری انجام داده و با بدهند) ولی دغدغه اصلی آنها فضای تخصصی خودشان است.
و دلیل احتمالی طبیعت گرایی که شما فرمودید چیزی نیست جز در دسترس بودن فضای بکر و طبیعت کشورمان برای همه علاقمندان هنر عکاسی به خصوص دوستانی که تازه قدم به راه پر مخاطره و پر هزینه عکاسی نهادند جذابیت بیشتری داشته و برای ابتدا نظر بیشتری از مردم را به آثارشان جلب می کند.
در مجموع هم ایرادی بر کسی نمی توان گرفت زیرا مهم گرفتن عکس و آشنایی با ابزار و تکنیک ها است. در این بین خیلی ها هدف های بعدی عکاسی خود را می یابند و به دنبال خواسته های واقعی خود می روند.

* شما به عنوان یکی از فعالین این عرصه هنری چه راهکارهایی را برای رشد و پیشرفت آن پیشنهاد می کنید ؟
مهمترین آن آموزش اصولی از طریق نهادها و دفترهای مجاز آموزش عکاسی از جمله انجمن های سینمای جوانان است که در همه شهرهای ایران در حال فعالیت هستند. خواندن کتب آموزشی در این باره. دیدن عکس و مهمتر از همه جسارت گرفتن عکس و در صورت امکان ارتباط با سوژه و دنبال کردن آن برای کارهای مجموعه است. از مهترین راههای پیشرفت در این عرصه است.

* فعالیت های کانون گلشن را به عنوان نهاد متولی این برنامه چطور ارزیابی می کنید؟
کانون گلشن در مجموع هدفهای ارزشمند و فرهنگی خوبی را در رشته های مختلف دنبال می کند و در این دو دوره فعالیت این مسابقه عکس نگاه سرخ و جشنواره شعر خطبه های نور نشان داده است که هدفی بزرگ و با ارزش را دنبال می کند و آن هم ثبت و مستندسازی وقایع محرم و عاشورا از نگاه هنری است.
با توجه به شرایط حال حاضر هزینه های برنامه ریزی و برگزاری این دست مسابقات در سطح ملی واقعا جای بسی تامل و قدردانی و سپاس از مدیریت این مجموعه و مدیریت کلان آن که توسط دفتر مقام معظم رهبری استان گلستان حمایت می شود دارد و امیدوارم که این برنامه هاتداوم داشته باشد.
———————————————————————————————————————————————————————-
جهت مشاهده متن گفت وگو با ابوالقاسم قاسمی، عضو بومی گروه داوری سوگواره " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده متن گفت وگو با محمدرضا چایفروش، عضو گروه داوری این سوگواره " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده فهرست اسامی عکاسان راه یافته به بخش نمایشگاه این سوگواره " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده فهرست کامل اسامی شرکت کنندگان در این سوگواره " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده متن گفت وگو با امیرعلی جوادیان عضو گروه داوری این سوگواره " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده متن گفت وگو با دبیر سوگواره نگاه سرخ، داود عامری  " ایـنجـا " کلیک کنید.
مشاهده فراخوان سوگواره سراسری عکس نگاه سرخ " ایـنجـا " کلیک کنید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست