1. خانه
  2. اخبار
  3. گفت وگو با « داود عامری » دبیر سوگواره سراسری نگاه سرخ

گفت وگو با « داود عامری » دبیر سوگواره سراسری نگاه سرخ

داود عامری یکی از عکاسان شناخته شده خطه استان گلستان است که دبیری فراخوان " دومین سوگواره سراسری عکس نگاه سرخ " را عهده دار است.
البته در ماه هایی از سال فراگیری این سوگواره ها چنان شایع می شود که به دلیل عدم توجه برگزارکننده و شرکت کنندگان به معیارهای لازم عرصه رقابت و تمرکز صرف بر نشر و پخش فراخوان، متاسفانه! چیزی جز خسارت سابقه برای برگزارکننده و خسران حضور برای شرکت کننده باقی نمی گذارد!
البته عدم انتشار متن اینگونه فراخوان ها در " پایگاه عکس چیلیک " چنانچه به شکل رایج در سایر پایگاه ها مشاهده می شود، لحاظ تنها همین حداقل ها است و بس! حداقل هایی که در ابتدا نفع آن عاید عکاسان است و در نتیجه عاید دبیرخانه ها و جامعه عکاسی کشور.
" دومین سوگواره سراسری عکس نگاه سرخ " با بهره گیری از کادری باتجربه و افراد سرشناس و آگاه، گام نخست را با تفاوتی جدی با دیگر رقابت هایی از این دست برداشته است.
با این وجود " دومین سوگواره سراسری عکس نگاه سرخ " نسبت به این دغدغه ها ساختار صحیحی را انتخاب نموده است و این ساختار بهانه ای شد برای یک گفت وگوی صریح و ساده با دبیر آن " داود عامری".
دغدغه ای که لازم است مسئولین انجمن ها و نمایندگان سیاست گذار و مسئولین رسانه های عکاسی و متولیان امر به دور از دیدگاه های مادی! بر آن اصرار داشته و از مجریان آن حمایت و پشتیبانی کنند تا عرصه این رقابت ها سرو سامانی بیابد و معتمدین جوان در کنار کارشناسان با حسن سابقه بر اریکه کارهای اجرایی به شکل شفاف حضور یابند و فعالیت کنند.
به بهانه این مسئولیت و با توجه به اندک زمان باقیمانده ای که به آخرین روزهای شرکت در این سوگواره باقی است گفت وگویی را با این عکاس و کارشناس عکاسی داشته ایم که مطالعه آن می تواند منشا آگاهی باشد برای آنانکه در پی تفاوت های یک رقابت معتبر هستند با سایر جریان ها!

گفت وگو با « داود عامری » دبیر سوگواره سراسری نگاه سرخ * آقای عامری! هدف ابتدایی از برگزاری این سوگواره چه مواردی است؟
به دور از تعارفات رایج در ابتدا اصرار داریم که در نگاه مردم تعمیق بخشی به نوع و جنس سوگواری های ماه محرم را داشته باشیم و شناساندن حادثه عاشورا را از زاویه هنر تصویری (عکس) برای تمامی انسان ها و آزادگان طرح کنیم. این در حالی است که تقویت و تبادل تجربه های هنری میان هنرمندان فعال به خصوص در عرصه عکاسی را مدنظر داشته و معرفی و توسعه و ترویج فرهنگ صحیح سوگواری مبتنی بر پایه های فقهی و اخلاقی و شناسایی زیبایی های پنهان مانده و زوایای مکتوم سوگواری مسلمانان و دیگر اقشار در ماه های محرم و صفر را از دیگر اهداف این سوگواره می توانم اشاره کنم.

• استقبال عکاسان و علاقه مندان را از سایر استان ها چگونه ارزیابی می کنید؟
با توجه به رعایت برخی نکات لازم در توجیه مخاطب و همچنین رعایت اصول و قواعد ضروری همچون: زمان کافی و مهلت منطقی و توجیه کافی آنچه مورد نظر برگزارکننده بوده است و همچنین انتشار فراخوان از مبادی ذیربط مثل سایت های تخصصی و معتبر عکاسی، خبرگزاری ها، صدا و سیما و … تعداد شرکت کنندگان تا ۲۰ دی ماه جاری در دو بخش اصلی و جنبی مستند بر حضور ۳۳۵ نفر شرکت کننده با ۳۱۴۵ اثر بوده است که این امار تا الان می تواند گواه معتبری بر شکل حرکت دبیرخانه و واحد اطلاع رسانی باشد.
دبیرخانه از سی استان کشور دریافت اثر داشته و مطابق تجربه و سوابق فعالیت در زمان پایانی فراخوان، معمولا آثار بیشتری به دبیرخانه ارسال می شود.
بیشترین حضور عکاسان مربوط به استان تهران و در ادامه به ترتیب استان های گلستان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس جزو فعال ترین ها بوده اند.

• با توجه به تعدد برگزاری سوگواره ها، وجه تمایز این سوگواره را با سایر رقابت هایی با این عنوان در چه نکاتی می بینید؟
جهت زنده نگه داشتن واقعه محرم و عاشورا و انتقال این فرهنگ به نسل آینده تلاشهای زیادی شده و کانون فرهنگی مسجد جامع گلشن به عنوان مقام برگزارکننده این سوگواره به سهم خود طی این دو سال اقدام به برگزاری مسابقه عکس در سطح ملی نموده است. در بخش جنبی این فراخوان، " موضوع مسجد " به عنوان پایگاه انتقال دین و مرکز گردهمایی مسلمانان و مومنین مد نظر قرار داده شده است. مرکزی که در شناخت صحیح و به کارگیری نمادهای مذهبی بیشترین دقت مبتنی بر علم و فقه را داشته و الگویی سلامت برای ترویج شکل و جنس سوگواری برای دیگر هیئات و نهادها باشد.

• آیا در بخش بندی (دوربین عکاسی و تلفن همراه) هدف خاصی را دنبال می کردید؟
با توجه به گسترش ابزار و امکانات عکاسی به خصوص در گوشی های تلفن همراه و در دسترس بودن همیشگی این وسیله – این بخش به شکل مستقل برای سطحی متفاوت از عکاسان حرفه ای هنری در نظر گرفته شد که حضور دیگر اقشار هم در این سوگواره فراهم آید و چه بسا امکانی باشد برای جذب و شناسایی استعداد و هدایت به سمت و سوی آموزش های حرفه ای در عکاسی.

• چه سازمان ها و نهادهایی در برگزاری و حمایت از این جشنواره دخیل بوده اند؟
محوریت کار که بر عهده کانون فرهنگی مسجد جامع گلشن بوده است ولی استانداری، حوزه هنری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازما ن تبلیغات اسلامی، اداره کل اوقاف استان، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، ستاد عالی کانونهای فرهنگی مساجد و نیز سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری گرگان همراه مان بوده اند.

* در مورد گروه داوری و ویژگی های هنری شخصیت و نگاه ایشان و همچنین دلایل انتخاب این گروه توضیحی بفرمایید؟
اولین مسابقه در سال گذشته ۱۳۹۱ با حضور ۳ داور استانی انجام شد که برای سال جاری پیشنهاد ترکیب پنج نفره داوران با حضور ۲ داور از خارج از استان به دبیرخانه رسید که با توجه به وجود دو پایگاه مهم عکاسی ایران در تهران و خراسان درطی سال های گذشته، از وجود دو تن از پیشکسوتان عکاسی که مورد وثوق نیز بوده اند در این مجموعه استفاده گردید. سه داور دیگر از استان گلستان – گرگان هستند که سابقه و بیوگرافی ایشان نیز همانند دبیر و دو داور دیگر در سایت کانون فرهنگی گلشن موجود است و شناخت و سابقه عکاسی و تدریس و حضور در مسابقات داخل و خارج از کشور را در کارنامه خود دارند.

* توصیه ویژه ای خطاب به گروه شرکت کننده اگر دارید بفرمایید؟
در این مسابقه دریافت آثار به سه طریق تعریف شده است.
ارسال توسط پست یا از طریق پست الکترونیکی و افراد ساکن در شهر یا استان گلستان هم که می توانند به صورت حضوری به دبیرخانه مراجعه کنند.
لازم می بینم با توجه به مهلت ذکر شده در فراخوان(۲۸ دی ماه جاری) و حجم بالای ارسال در روزهای آخر و ساعات پایانی، استدعای بنده و تقاضای مسوولین دبیرخانه از شرکت کنندگان ارسال آثار پیش از رسیدن به روزهای آخر و ساعات پایانی ذکر شده است.
در انتها اعلام می کنم که در خصوص دریافت هرگونه اطلاعات و یا طرح هر پرسش می توانند به نشانی پایگاه www.kgolshan.comمراجعه  نمایند.
——————————————————————————————————————————————–
جهت مشاهده فراخوان سوگواره سراسری عکس نگاه سرخ " ایـنجـا " کلیک کنید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست