1. خانه
  2. اخبار
  3. گفت وگو با منصوره معتمدی، دبیر جشنواره عکس شمیم بهار

گفت وگو با منصوره معتمدی، دبیر جشنواره عکس شمیم بهار

فراخوان نخستین دوره جشنواره سراسری عکس شمیم بهار چندی به دفتر " پایگاه عکس چیلیک " رسید و با موضوعی سرشار از طراوت و شاداب همچون بهار و مدت زمانی کوتاه در بخش اخبار این رسانه قرار گرفت.
دبیری این جشنواره را " منصوره معتمدی " عهده دار است که از جمله عکاسان موفقی است که در حوزه عکاسی مستند و خبری، سالها است که در اذهان، تجربه موفقی را از خود برجای گذاشته است.
فاطمه جلائیان به بهانه تشریح ابعاد گسترده تری از این جشنواره که در دو بخش حرفه ای و آماتور منتشر شده است گفت وگویی را با این بانوی عکاس داشته است که متن این گفت وگو زوایای جالبی از نگاه برگزارکننده را در اختیار شرکت کنندگان می گذارد.

 

منصوره معتمدی دبیر جشنواره سراسری عکس شمیم بهار در این خصوص گفت: فراخوان نخستین جشنواره عکس شمیم بهار از ۲۷ فروردین ماه جاری اطلاع رسانی شده و ۱۵ اردی بهشت ماه سال جاری، آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره تعیین شده است و مراسم اختتامیه و اعلام نتایج نیز اواخر اردی بهشت ماه خواهد بود.

وی با بیان اینکه داوری عکسها در دو سطح مجزای حرفه ای و آماتور انجام خواهد شد گفت: جشنواره ها می توانند در رشد و ارتقا عکاسی کشور نقش بسزایی داشته باشند، از یک حالت صرف برگزاری، نمایشگاه و بازدید فراتر رفته و در خصوص مسائل آموزشی نیز گام بردارد، جلسات نقد و بررسی آثار و کارگاه های آموزشی عمومی و تخصصی (ورک شاپ ها) عکاسی در کنار جشنواره ها می تواند نقش مهمی در آموزش عکاسی کشور داشته باشد.

معتمدی بیان کرد: از طریق جشنواره ها هنوز نتوانستیم سبک خاصی را معرفی یا حتی به احیا آن کمک کنیم به دلیل اینکه به صورت تخصصی به آن نگاه نمی کنیم.
وی ادامه داد: جشنواره ها تعهدی در شکل گیری عکس ها ندارند، مسئولیت جشنواره از زمان شکل گیری تا زمان ارائه آثار است اما در این میان کسی نمی داند که چرا عکسی ضعیف و یا قوی معرفی می شود.
دبیر جشنواره سراسری عکس شمیم بهار با بیان اینکه جلسات بررسی آثار و کلاس های آموزشی در کنار جشنواره ها می تواند فرصتی را برای ارتقا سطح عکاسی ایجاد کند، گفت: جشنواره ها در مجموع می توانند زمینه ای موفق در شناخت و اصلاح رفتارهای اجتماعی ما باشند بخصوص در زمینه مستند اجتماعی این پیامد بسیار قوی عمل می کند.
معتمدی بیان کرد: در انتخاب عکس ها به ظرفیت زبان عکاسی در بیان حقیقت توجه می شود در واقع آن چیزی که یک عکس را از عکسی دیگر متفاوت می کند، زاویه دید عکاس ، داشتن ترکیب منسجم و قدرتمند و قوت گرافیکی نافذ در مبانی بصری عکس است.

وی با بیان اینکه رویت شفاف موضوع و لحظه قطعی در نمایش یک رویداد از معیارهای قضاوت در عکس است اظهارداشت: به عکس هایی بیشتر امتیاز داده می شود که بتواند نگاه متفاوتی در خصوص موضوعات برای مخاطب عرضه کند.
  این عکاس جوان در ادامه صحبت های خود اضافه کرد: از عکاسان انتظار می رود با توجه به زمان محدود در ارسال عکس ها، تا آنجا که امکان دارد ارسال عکس ها را به روزهای آخر موکول نکنند.

منصوره معتمدی همچنین درباره جایگاه عکاسی ایران در سطح بین المللی گفت: تمام عکاسان ایران تلاش می کنند تا جامعه عکاسی جایگاهی عالی در سطح بین المللی پیدا کند اما متأسفانه انسجام و برنامه مدونی در سطح کلان از سوی مسئولان فرهنگی اتخاذ نشده است البته تلاش هایی انجام شده اما به صورت مدون و جریانی علمی نبوده است. وی اظهارداشت: باید تلاش شود در کنار این تعداد جشنواره که کار ارائه و عرضه عکس ها را بر عهده دارند جایگاهی وجود داشته باشد که سطح علمی و تولید را در عکاسی بالا ببرد، به آن میزانی که مرکز ارائه عکس در کشور وجود دارد مرکز تولید عکس خوب وجود ندارد.
دبیر نخستین جشنواره سراسری عکس شمیم بهار درباره جوایز جشنواره گفت: جوایز جشنواره در دو سطح حرفه ای وآماتور اهدا می شود، در سطح حرفه ای به ۵ نفر و در سطح اماتور به ۳ نفر و همچنین در بخش ویژه به دو نفر از برگزیدگان جوایز ارزنده ای اهدا خواهد شد.
—————————————————————————————————————————————————————–
جهت مشاهده متن کامل فراخوان نخستین جشنواره سراسری عکس شمیم بهار " ایـنجـا " کلیک کنید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست