1. خانه
  2. اخبار
  3. گفت وگو با مدیر جشنواره عکس « معلولان »

گفت وگو با مدیر جشنواره عکس « معلولان »

برای نخستین بار در کشور، جشنواره سراسری عکس با عنوان " نگاه نو " نگاهی تازه به چالش های پیش روی معلولان، برگزار می شود.
به گزارش " پایگاه عکس چیلیک " به نقل از دبیرخانه این مسابقه، جشنواره عکس" نگاه نو" نخستین جشنواره ای است که با موضوع معلولان و به صورت کشوری برگزار می شود.

مدیر جشنواره عکس نگاه نو با اعلام این خبر گفت: «کانون معلولین توانا با سابقه ای ۱۷ ساله در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی، اقدام به برگزاری نخستین جشنواره سراسری عکس با موضوع معلولان کرده است

"سید اکبر حسینی" با اشاره به اینکه این جشنواره با عنوان "نگاه نو" نخستین جشنواره ای است که با پرداختن به سوژه های مربوط به معلولان برگزار می شود گفت: «در کشور ما جشنواره های زیادی با موضوعات مختلف برگزار شده، اما جشنواره ای که محوریت کار خود را معلولان و چالش های موجود قرار دهد تاکنون برگزار نشده و کانون توانا با برگزاری این جشنواره، علاوه بر دایر کردن نمایشگاهی با آثار شرکت کنندگان در جشنواره و بررسی چالش های معلولان، قصد آشنا کردن عکاسان، هنرمندان و رسانه با چالش ها و سوژه های معلولان را دارد.»
حسینی در پاسخ به این سوال که هدف اصلی کانون توانا از برگزاری این جشنواره عکس چیست؟ گفت: «ما براین باور هستیم که افرادی که دارای تفکر هستند، معلول نیستند و معلولیت جسمی فقط کمی محدودیت برای انسان می آورد اما در کل این نگاه های نادرستِ جامعه و کم توجهی ها است که به محدودیت افراد معلول و حتی افراد تندرست دامن می زند.»

مدیر برگزاری جشنواره عکس "نگاه نو" با تاکید بر اینکه با وجود گستره رشته های هنری ما گزینه عکس و عکاسی را برای رسیدن به اهداف فرهنگی خود انتخاب کردیم خاطر نشان کرد: «عکس و تصویر مواردی هستند که فضا، صحنه، فرد و اتفاق را ثبت می کنند و سوژه ها را تا مدت ها در ذهن بیننده ثبت می کنند، همچنین بیننده با عکس ارتباط بهتری برقرار می کنند و هر کسی استنباط خاص خودش را از تصویر دارد اما متاسفانه در بحث عکاسی از سوژه های معلولان کمتر نهاد و ارگانی اقدامی کرده و ما به جرات می توانیم بگوییم در این رابطه دچار فقر هستیم.

کانون توانا با این اقدام قصد رفع این مسائل و ایجاد نگاه های هوشمندانه به معلولان را دارد. هرچند که این نگاه شاید در بیشتر عکسها نشان دهنده محرومیتها و تاریکی های زندگی معلولان باشد»

حسینی با توصیه به عکاسان و شرکت کنندگان در جشنواره عکس گفت: «من فقط می توانم بگویم به معلولان دقیق تر نگاه کنند. این جشنواره نمی خواهد یک بُعدی و آن هم پرداختن به توانمندی های فردی معلولان کار کند، یعنی تنها کاری که متاسفانه تاکنون در مورد معلولان از طریق رسانه های گروهی انجام شده، بلکه ما در این اقدام از شرکت کننده ها می خواهیم بیشتر معضلات و مشکلات اجتماعی معلولان را مورد توجه قرار بدهند. یعنی آنچه که شهروند معلول در تحقق آن سهمی ندارد بلکه در واقع دولتمردان و متولیان امر را سوژه قرار می دهد

مدیر جشنواره در مورد ضرورت نمود و نمایش معلولیت در عکس ها گفت: «این موارد بستگی به نظر عکاس دارد، سلیقه ها متفاوت است و هر کسی در مورد معلولیت دیدگاه خودش را دارد.»
حسینی حضور سازمان ها و نهادها را در این موضوع لازم و ضروری خواند و ادامه داد: «بدیهی است که حضور و همکاری تمام سازمان ها اول بنا به وظایف انسانی که دارند و دوم بنا به این دلیل که همه ما در برابر معلولان وظایفی داریم که باید آنها را انجام بدهیم، در برگزاری این جشنواره لازم و ضروری است. وقتی با دبیرخانه تماس گرفته می شود و سخن از عدم همکاری فلان مرکز بهزیستی با عکاس به میان می آید، خیلی متاسف می شوم. زیرا بهزیستی باید خود اولین داوطلب همکاری در این کار فرهنگی باشد. مگر آنکه وضعیت نگهداری معلولان در مراکز تحت نظارت آن، تاریکتر از آن باشد که ما فکرش را می کنیم. که امیدوارم اینگونه نباشد»
وی با اشاره به عدم تمایل معلولان به همکاری با عکاسان در برخی شهرها اشاره کرد و گفت: «گوشه گیری معلولان که خوشبختانه! امروز این مسئله را کمتر می بینیم دلایل مختلفی دارد که یک بخش آن به خانواده و فقر فرهنگی و اقتصای خانواده برمی گردد و بخش دیگر آن به جامعه و نگرش های ناصحیح مردم و مسئولان که ابزار انزوا و گوشه گیری معلولان را از راه هایی مثل عدم اجرای قوانین و نادیده گرفتن حقوق معلولان، عدم فرصت آفرینی برای حضور معلول در بستر اجتماع و… فراهم می کنند.»

نخستین جشنواره عکس معلولان در پاییز سال جاری به دبیری " کاوس صادقلو " اطلاع رسانی شده و علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع رسانی معلولان ایران به نشانی اینترنتی www.irantavana.ir مراجعه نمایند.
————————————————————————————————————————————————————————————
جهت مشاهده متن کامل فراخوان شرکت در جشنواره سراسری معلولان با عنوان " نگاه نو " " ایـنجـا " کلیک " کنید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست