1. خانه
  2. اخبار
  3. گفت وگو با احمد دانیالی مدیر جشنواره عکس ایران شناسی

گفت وگو با احمد دانیالی مدیر جشنواره عکس ایران شناسی

دبیرخانه جشنواره عکس ایران شناسی در راستای برگزاری نخستین دوره این جشنواره در سال گذشته و در مواجهه با دیدگاه ها و پرسش های گوناگون مطرح از سوی عکاسان و علاقه مندان، گفت و گویی را با مدیر این جشنواره ترتیب داده است تا زوایای مورد نظر دبیرخانه برای عکاسان و شرکت کنندگان شفاف تر از قبل تعریف شود.
به گزارش " پایگاه عکس چیلیک " به نقل از دبیرخانه این جشنواره، این نشست با احمد دانیالی معاون بنیاد ایران شناسی و مدیر این جشنواره برگزار شد تا پرسش های لازم در خصوص ابعاد موضوعی و حرفه ای متن فراخوان دومین دوره جشنواره عکس ایران شناسی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.
متن گفت وگوی انجام گرفته با مدیر این جشنواره پیرامون بررسی اهداف کلی برنامه های بنیاد ایران‌شناسی در خصوص جشنواره عکس به این شرح است:


 * آقای دانیالی به عنوان نخستین پرسش بفرمایید با توجه به برگزاری جشنواره عکس ایران شناسی در سال ۱۳۹۰، چه تفاوتهایی میان جشنواره نخست و دوم وجود دارد؟

  مهمترین تفاوت میان این دو دوره جشنواره در تخصصی بودن موضوع است.
بدین معنا که در فراخوان دومین دوره، تنها به موضوع معماری پرداخته شده است. در حالی که متن فراخوان جشنواره اول تمامی موضوعات مرتبط با حوزه ی ایران‌شناسی را در بر می گرفت.

*مبنای انتخاب موضوع معماری و همچنین ضرورت ورود به این مبحث بر چه اساسی بوده است؟
ایران کشوری با سوابق درخشان در حوزه فرهنگ و معماری است.
کشف قدیمی ترین طاق گهواره ای در هفت تپه خوزستان، استفاده از سقف گنبدی جهت پوشش فضاهای مربع و مستطیل از دوران اشکانیان، به کاربردن عنصر معماری «گوشواره» در سقف های گنبدی جهت نزدیک کردن قاعده مربع به دایره و دیگر عناصر سازه ای و تزیینی که در معماری سنتی ایران به کار رفته است همگی گویای بلند‌نظری ایرانیان در این عرصه است.
علیرغم وجود این پشتوانه فرهنگی غنی، عدم شناخت و شناساندن مناسب این عرصه به قول مرحوم پیرنیا به نحوی است که « بسیاری از صاحبنظران خودی نیز سبک های معماری ایران را به اشتباه با نام های بیگانه معرفی کرده اند» و یا به نحوه شایسته بدان پرداخته نشده است.
در این راستا بنیاد ایران شناسی با درک این ضرورت به برگزاری جشنواره عکس با موضوع معماری ایران (قبل و بعداز ظهور اسلام) همت گماشته است.

*در بخشی از فراخوان دومین دوره از متقاضیان خواسته شده تا اطلاعات هرعکس را به صورت کامل در فرم شرکت، قید نمایند. کیفیت متن و شرح اطلاعات پیوست شده در مسیر ارزیابی و داوری عکس ها تا چه اندازه تأثیرگذار خواهد بود؟
در جشنواره نخست حدود ۷۰۰ عکاس تعداد ۱۰۴۱۴ قطعه فایل عکس را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کرده بودند. طبعاً تخصصی بودن موضوع جشنواره دوم بر تعداد عکس های دریافتی تاثیرگذار خواهد بود. نکته قابل ذکر این است که بنیاد ایران شناسی به عنوان یک نهاد فرهنگی در حد توان، سعی در ترویج فرهنگ کتابخوانی و فرهنگ سازی در این عرصه دارد. لذا درخواست این اطلاعات از این منظر بوده و وجود و یا عدم وجود این اطلاعات به همراه عکس های ارسالی در داوری آثار – به هیچ وجه – تأثیرگذار نخواهد بود و یا به عبارتی دیگر عکس ها به شکل مستقل از شرح و متن، وارد جلسه داوری خواهند شد.

* یکی از مباحث وارد شده در خصوص جشنواره نخست، موضوع " رعایت حق تألیف عکاسان " است. دلیل عدم اختصاص مبلغی به عنوان حق التصویر در این جشنواره چیست؟
در جشنواره نخست، موضوع " رعایت حق تألیف " در متن فراخوان قید نشده بود؛ خاطر نشان می کنم، بنیاد ایران‌شناسی از ابتدا به این موضوع توجه داشته و همواره خود را ملزم به رعایت حق و حقوق هنرمندان و عکاسان می داند. لذا در روز اختتامیه جشنواره نخست، تمام عکاسان حاضر در نمایشگاه حق التألیف خود را به صورت نقدی دریافت کردندو با توجه به سابقه برگزاری جشنواره های گوناگون در کشور بدون تردید و بنا برتایید نگاه صاحبنظران می توان گفت: بنیاد ایران شناسی در این عرصه عملکرد موفقی داشته است.
در جشنواره دوم این موضوع در متن فرخوان ذکر شده و به طور قطع بنیاد ایران شناسی به تعهدات خود پایبند است.

* برای نفرات برگزیده این جشنواره چه جوایزی در نظر گرفته شده است ؟
در دومین دوره این جشنواره بنابر نظر و رای گروه محترم داوران به ۱۰ نفر عکاس برگزیده مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال(دومیلیون تومان) جایزه نقدی پرداخت خواهد شد.

*آیا بنیاد ایران شناسی پس از برگزاری دومین دوره جشنواره در زمینه عکاسی برنامه ای هم برای عکس ها و یا عکاسان درنظر دارد؟ در این مورد هم نکاتی را بفرمایید تا بیشتر با رویکرد و نگاه مجریان و دست اندرکاران این جشنواره آشنا شویم.
بنیاد ایران شناسی کماکان با نگاه تخصصی به موضوعات ایران شناسی خواهد پرداخت و از دیگر برنامه های سال ۱۳۹۱ در زمینه عکاسی برگزاری جشنواره عکس " گیاهان و جانوران خلیج فارس " و " گیاهان و جانوران دریای خزر " خواهد بود که در زمان لازم شرح لازم در این خصوص را از دبیرخانه متمرکز با عنوان جشنواره دریافت خواهید کرد.
—————————————————————————————————————————————————————–
جهت مشاهده فراخوان دومین جشنواره عکس ایران شناسی و دریافت فرم شرکت در جشنواره " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده عکس های راه یافته به نخستین دوره جشنواره عکس ایران شناسی " ایـنجـا " کلیک کنید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست