1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارش احمد دانیالی، مدیر دومین جشنواره ایران شناسی

گزارش احمد دانیالی، مدیر دومین جشنواره ایران شناسی

«سرزمین دیرین‌سال ایران، سهم زیادی در هنر معماری اسلام و جهان داشته است. اگر بخواهیم به سابقه معماری آن اشاره کنیم، بنابر گواه تاریخ باید به حدود هفت هزار سال تاریخ معماری پرداخته شود و اگر بخواهیم سخن از هنر و فناوری آن به میان آوریم، با چنان تنوعی روبرو خواهیم شد که هر چه گوییم، یک از صد هم نگفته‌ایم اما با همه این دشواری و فزونی گفتار، میل و علاقه فرزندان این مرز و بوم، چنان است که هیچگاه در معرفی زیبایی‌ها و ویژگی‌های سرزمینشان، هر اندازه هم که دشوار و پیچیده باشد، درنگ نورزیده و در این راه از هیچ کوششی مذایقه نمی‌کنند.
عاشقانی که تمام فکر، اندیشه و توان خود را صرف سازندگی این سرزمین همیشه جاوید می‌کنند و در برابر مشکلات دل‌خسته نمی‌شوند. اینجانب به عنوان مدیر دومین جشنواره عکس ایران‌شناسی اعلام می‌دارم؛ دومین جشنواره عکس ایران‌شناسی به خواست پروردگار و لطف این عزیزان برگزار شد.
این جشنواره با موضوع معماری ایران‌زمین، نمونه و گواهی صادق بر وجود ایران دوستانی است که از جان و دل به موضوع‌های ایران‌شناسی می‌پردازند. بسیاری از عکس‌های این جشنواره در دشوارترین موقعیت و یا دورترین نقطه و یا سخت‌ترین زمان گرفته شده‌ است. با دیدن این عکس‌ها هر فرد منصف، ولو با ذوقی اندک، درخواهد یافت که هیچ جایزه مادی نمی‌تواند انگیزه‌ای باشد تا چنین اثر هنری خلق شود. در اینجا به رسم ادب و قدردانی از تمام شرکت کنندگان این جشنواره تشکر ویژه خود را اعلام می‌دارم. از آنجا که قصد اینجانب به عنوان مدیر جشنواره ارائه گزارشی اجمالی از کمّ و کیّف جشنواره است، وقت را مغتنم شمرده و گزارش خود را بدین شرح اعلام می‌دارم:
اولین اعلان این جشنواره در تیرماه سال جاری و دومین اعلان در مردادماه منتشر شد و علی‌رغم زمان کوتاه اطلاع‌رسانی و نیز همزمانی با ماه مبارک رمضان و تعطیلی دانشگاه‌ها، تصور شورای علمی جشنواره بر آن بود که به دلایل مذکور و نیز درخواست ارائه اطلاعات پژوهشی مربوط به هر عکس از سوی عکاسان، از این دوره جشنواره استقبال نشود؛ اما برخلاف تصور، استقبال از دورِ دوم جشنواره بسیار خوب و کمی بیش از دو برابر دورِ نخست بود.
بر این اساس، به این دوره از جشنواره ۴۲۱ عکاس از سراسر کشور ۵۸۲۹ اثر را ارسال کردند، از این تعداد عکاسان، ۱۴۹ نفر خانم و ۲۷۲ نفر مرد بودند. همچنین بیشترین تعداد عکس‌ها‌ی ارائه شده به دبیرخانه جشنواره از سوی ۱۶۳ عکاس از استان تهران و کمترین تعداد با حضور یک عکاس از استان لرستان بود.

بررسی اولیه عکس‌های ارسالی نیز نشانگر و مؤید این نکته بود که کیفیت آثار ارسالی ارتقا یافته و شرکت‌کنندگان درک صحیح و یکسانی از مطالب کتابچه راهنما و اعلان جشنواره داشته‌اند. این دو نکته بیانگر آن بود که اطلاع‌رسانی و مخاطب‌شناسی دومین جشنواره بهتر از جشنواره نخست بوده است و مخاطبان نیز با دقت بیشتری مطالب اعلان‌ها را مطالعه کرده‌اند.

همچنین گزینش آثار و داوری یکی از سخت‌ترین امور هر جشنواره‌ای است. این سختی در این جشنواره آنچنان بود که هیئت گزینش آثار و هیئت داوران را برآن داشت تا با صرف وقت بیشتر و شکیبایی بیش‌از حد معمول به مرور عکس‌ها بپردازند.

جذابیت‌های معماری ایران‌زمین، بکر بودن موضوع، نگاه خلاقانه عکاسان و به کارگیری فنون مهارتی عکاسی برای ایجاد جلوه‌های بصری تازه، از جمله عواملی بود که در بیشتر عکس‌ها دیده می‌شد و به تبع آن کار داوری را بیش از پیش دشوار می‌کرد.

بسیاری از عکس‌های این جشنواره آنچنان فضاهای معماری ایرانی را در برابر چشم قرار داده‌اند که بیننده حس حضور در آن فضا را حتی در زمان گذشته می‌یابد، تماشای حوض و حیات خانه‌ای ایرانی از پشت شیشه‌های رنگی پنجره و القای حس کودکی در خانه پدربزرگ، تجسم مدفن عارفی وارسته در کویری پرگرد و غبار با تنهایی شکوهمندی که خاص سرزمین عارف‌پرور ایران است، دژی سهمگین و دست‌نیافتنی در دل کوه که نومیدی دست یازیدن بر آن را در دل دشمنانش می‌نشاند و گل شمعدانی با وقاری که زندگی را در طاقچه‌ای ایرانی به نمایش گذاشته فقط نمونه‌هایی از هزاران عکسی بود که وصف ناپذیر در این جشنواره دیده می‌شدند. همه زیبایند و دلنشین، بر همین اساس و با هدف تشویق عزیزانی که در این جشنواره شرکت داشتند، بنیاد ایران شناسی تصمیم گرفت علاوه بر برگزیدگان هیئت داوران، صاحبان پنج عکس منتخب ایران‌شناسی را مورد تقدیر قراردهد
بر این اساس از میان ۱۵ نفر برگزیده این دوره از جشنواره ۱۰ نفر از سوی هیئت داوران، به عنوان برترین‌های جشنواره انتخاب شده‌اند و پنج نفر نیز با گزینش و داوری بنیاد ایران‌شناسی به عنوان شایسته تقدیر انتخاب و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. همچنین چهار نفر از برگزیدگان از استان تهران و مابقی برندگان از استان‌های هرمزگان، خوزستان، فارس، مرکزی، مازندران و قزوین هستند. اینجانب ضمن تشکر از اعضای محترم هیئت گزینش آثار و هیئت داوران و حاضران در جلسه، اعلام می‌دارم نتایج این جشنواره همچون جشنواره گذشته در قالب کتاب، پس از تکمیل اطلاعات پژوهشی هر اثر، منتشر و به تمام شرکت‌کنندگان در جشنواره، یک جلد، اهدا خواهد شد. امیدوارم در آینده نیز توفیق خدمت به ایران عزیز را داشته باشیم.»
به گزارش " پایگاه عکس چیلیک به نقل از روابط عمومی دومین جشنواره عکس ایران شناسی احمد دانیالی پس از قرائت گزارش، ادامه دادند:
همانگونه‌ که جناب آقای دکتر حبیبی در مراسم گشایش جشنواره نیز اعلام کردند، استقبال خوب هنرمندان عکاس از جشنواره اول، بنیاد ایران‌شناسی را بر آن داشت که تجربه مربوط به جشنواره عکس را با برنامه‌ریزی متفاوتی پی گیرد. بدین معنا که جشنواره‌ها را به صورت تخصصی برگزار نماید. در این راستا، برنامه سومین جشنواره عکس با موضوع تخصصی گیاهان و جانوران خلیج فارس به طور رسمی اعلام شده و از کلیه علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران در این حوزه دعوت می‌شود، در برپایی این جشنواره که با اهدافی ملی برگزار خواهد شد، بنیاد ایران‌شناسی را یاری رسانند.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست