1. خانه
  2. اخبار
  3. گفت وگو با محمدمهدی رحیمیان داور جشنواره ایران شناسی

گفت وگو با محمدمهدی رحیمیان داور جشنواره ایران شناسی

بنیاد ایران شناسی پس از برگزاری نخستین دوره جشنواره عکس ایران شناسی در سال گذشته، فراخوان دومین دوره جشنواره عکس ایران شناسی را اوایل تابستان سال جاری منتشر نمود.
در این فراخوان که چندی پیش در " پایگاه عکس چیلیک " منتشر شد، رویکرد اصلی برگزارکننده بحث تخصصی بودن جشنواره عنوان و موضوع مورد نظر " معماری ایران زمین " اعلام شده است.
البته برخی پرسش ها تاکنون پیرامون محتوای فراخوان مطرح شده که انتشار گفت وگو با احمد دانیالی به عنوان مدیر جشنواره به پاسخ رسید ولی از میان فهرست داوران تنها گفت وگو با محمدمهدی رحیمیان ممکن شد تا برخی پرسش های رایج در ذهن مخاطبین و علاقه مندان به شرکت در این جشنواره را به جواب برساند.
اگرچه این فراخوان با تمدید مهلت ارسال عکس، پایان مهرماه جاری را برای دریافت آثار شرکت کنندگان تعیین کرد ولی در آخرین روزهای باقیمانده، طرح دیدگاه یکی از عکاسان شناخته شده و اساتید دانشگاه به عنوان عضوی از اعضای گروه داوری جشنواره می تواند به هرچه شفاف تر شدن نظام ارزش گذاری داوران این دوره از جشنواره کمک شایانی نماید.
———————————————————————————————————————————————————————-
 * آقای رحیمیان! به عنوان یکی از داوران دومین جشنواره عکس ایران شناسی پرداختن به مسابقه عکس را تا چه حد در آشنایی و معرفی ایران موثر می دانید؟
برگزاری مسابقه عکاسی در کنار سایر فعالیتهای فرهنگی می تواند در آشنایی ایرانیان و سایر ملتها با ایران موثر باشد.

* پیش بینی شما از تمایل و رغبت به حضور عکاسان و علاقه مندان نسبت به متن و موضوع فراخوان دومین جشنواره عکس ایران شناسی چیست؟
این تمایل از یک سو به شیوه اطلاع رسانی و برنامه ریزی تبلیغاتی برگزار کننده وابسته است و از دیگر سو به حسن سابقه و اعتبار برگزار کننده و اعضای هیئت داوران. امیدوارم با عنایت به اعتبار بنیاد ایران شناسی در عرصه فرهنگ ایران، عکاسان ایرانی از این حرکت فرهنگی حمایت و در انجام آن مشارکت نمایند.

* برگزاری یک جشنواره اصولی و حرفه ای چه فاکتورها و شناسه ای دارد؟
۱- هدف از برگزاری باید در اهداف کلان برنامه و یکی از روشهای دستیابی مطلوب در نظر گرفته شود.
۲- انتخاب اعضای شورای سیاست گذاری بخش عکس برای تدوین برنامه پیشبرد اهداف (اعضای شورا می بایست از وضعیت کنونی عکاسی ایران و جهان مطلع باشند و در عرصه داخلی با توانمندی عکاسان آشنا و فعالیتهای منطقه ای را در زمینه عکاسی در دست بررسی و تحلیل داشته باشند.)
۳- تخصیص اعتبار لازم برای برگزاری جشنواره و برپایی نمایشگاه در داخل و خارج کشور در مکان های معتبر و تلاش برای انعکاس اخبار، نقد و بررسی آثار در رسانه های گروهی داخل و خارج کشور.
۴- بررسی و تصویب اعتبارات برای ارجاع پروژه های عکاسی به عکاسان مستعد و برگزیدگان مسابقه برای پیشبرد اهداف اشاعه و رشد عکاسی و دستیابی به آثار برتر .
۵- انجام مشاوره برای ارایه و فروش آثار و دستاوردهای نمایشگاه برای ایجاد گردش مالی مطلوب جهت اشتغال ناشرین و عرضه کنندگان کالاهای فرهنگی و در نهایت رونق بازار عکاسی
۶- انتشار کتاب عکس به همراه درج و نگارش مطالب و مقالات تحلیلی پیرامون ایران و موضوعات مطروحه با سفارش مقالات به موازات انتشار فراخوان سالانه.

* آیا موضوع بندی و هدایت شرکت کننده در جشنواره تاثیری در کیفیت و کمیت عکس های ارسالی دارد؟
در هر دوره می توان از یک سال قبل با تشکیل دبیرخانه دایمی و یک شورای سیاست گذاری فعال و پویا با تدوین فراخوان تخصصی، عکاسان را با اهداف قابل حصول توسط عمل عکاسانه آشنا کرد. زیرا بسیار دیده شده است که دبیرخانه ای عکاسان را تشویق به عکاسی از موضوعاتی می کند که قابلیت عکاسی ندارد و مشخصا این دبیر و دبیرخانه و سیاستگذاران با عکاسی و مبانی نظری آن کمترین آشنایی را دارند و عکاسان و هیئت داوران را دچار مشکلی مضاعف می نمایند.

* با وجود ابزارهای دیجیتال، ارایه عکس در قالب های نرم افزاری و کارشده را تاچه حد مستند و شایسته حضور در نمایشگاه این جشنواره می دانید؟
در حوزه عکاسی مستند توسط هیچ نهاد داخلی و بین المللی دخل و تصرف و دستکاری عکس مجاز نیست. انجام اصلاحات محدود به تنظمات رنگ و نور و کادر بندی می شود.

* توان بالقوه جامعه عکاسی را برای پرداختن به موضوع هایی از این دست که در فرهنگ سازی اقشار جامعه موثر است، تا چه حد مناسب می دانید؟
این مهم در پی تلاشهای مستمر عکاسان ایرانی محقق شده است و می بایست نهادهای مانند بنیاد ایران شناسی با برگزاری دوره ها و کارگاه های تخصصی به صورت مستمر و در سراسر کشور و مناطقی که مراکز عکاسی استان ها تلقی می شود، عکاسان را با مبانی و مظاهر فرهنگی ایران هرچه بیشتر آشنا و درگیر کنند.

* به نظر شما شایسته است چه فعالیت و یا نگاه و حرکتی را در جشنواره عکس ایران شناسی گنجاند؟
برگزاری کارگاه های یک هفته ای عکاسی با عنوان و موضوعی مشخص و با ترکیبی از یک مدرس عکاسی و یک کارشناس خبره ایران شناسی در مناطقی که پتانسیل عکاسی دارند.

* به عنوان یک عکاس، استاد دانشگاه و در نهایت داور جشنواره چه توصیه و رهنمودی برای شرکت کنندگان دارید؟
شرکت کنندگان باید بیش از پیش با ایران و مبانی فرهنگ کهن و نشانه های معماری آن آشنایی عمیق پیدا کنند تا بتوانند بخشی از اسرار بیکران این گنج پنهان را آشنا سازند.
———————————————————————————————————————————————————————————
جهت مشاده خبر تمدید مهلت ارسال عکس به جشنواره " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده متن گفت وگو با مدیر جشنواره ایران شناسی " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده متن فراخوان دومین جشنواره عکس ایران شناسی " ایـنجـا " کلیک کنید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست