1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. ملانوروزی: آخرین بی ینال عکاسی، تخصصی ترین بی ینال بوده

ملانوروزی: آخرین بی ینال عکاسی، تخصصی ترین بی ینال بوده

نمایشگاه عکس «آهنگ آفتاب» عصر روز گذشته با انجام تشریفات و سخنرانی های کارشناسان در سالن موزه هنرهای معاصر گشایش یافت.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، در ابتدای این مراسم که با ساعتی تاخیر آغاز شد، مجید ملانوروزی به عنوان نخستین سخنران این مراسم ضمن خیرمقدم، در باب سیزدهمین دوسالانه عکس ایران هم به اشاره ای داشت.
آهنگ آفتاب - محمدرضا جوادی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان گفته هایش به انعکاس اخبار منتشر شده از ایشان در نشست خبری نمایشگاه «آهنگ آفتاب» اشاره کرد و گفت: سخنان من در نشست خبری نمایشگاه «آهنگ آفتاب» درباره این دوسالانه موجب سوءتفاهم شد. همین جا می گویم که به نظرم سیزدهمین بی ینال عکاسی که کمتر از دو سال پیش در موزه برگزار شد، یکی از تخصصی ترین بی ینال های عکاسی بود که تا به حال برگزار شده و خوشحالم که در دورۀ مدیریت بنده در مرکز هنرهای تجسمی این دوسالانه برگزار شده است اما معتقدم جای برگزاری بی ینال ها در موزه هنرهای معاصر نیست.

سرپرست موزه هنرهای معاصر در ادامه تاکید کرد: موزه کارکردش پژوهشی است. امیدوارم سال آینده با همکاری انجمن عکاسان ایران بتوانیم چهاردهمین بی ینال عکاسی را با قدرت برگزار کنیم.
ملانوروزی روز یکشنبه در نشست خبری نمایشگاه عکس محمدرضا جوادی با عنوان «آهنگ آفتاب» در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه که پرسیده بود: نمایشگاه انفرادی عکس در موزه هنرهای معاصر چه توجیهی دارد؟ نمایشگاه را بیش از یک ارایه عکاسانه دانست و با عنوان یک پرفورمنس از آن یاد کرد و با گریزی که به سیزدهمین بی ینال عکاسی داشت پاسخ داد: ما در حدود یک سال قبل بی ینال عکاسی را در موزه هنرهای معاصر برپا کردیم که برآیند تمام عکاسی در کشور است و با وجود کیفیتی که انتظار داشتیم و دیدیم امروز اعلام می کنم بی ینال عکاسی کشور در شان موزه نبود و از این اتفاق پشیمان هستم ولی شخصا مسئولیت نمایشگاه عکس محمدرضا جوادی را می پذیرم.

این در حالی است که اسامی دست اندرکار در سیزدهمین بی ینال عکس ایران متشکل از افرادی است که اعتبار و آبروی عکاسی کشور می باشند و بیان این کلام بی هیچ گونه ارتباط با نمایشگاه عکس برپا شده در موزه و پرسش مطرح شده، از سوی مجید ملانوروزی در جلسه ای که در محضر اهالی رسانه است و بدون حضور هیچ یک از دست اندرکاران بی ینال سیزدهم، شبه هایی را در اذهان عموم عکاسان و علاقمندان ایجاد کرده بود که با توضیح ارایه شده در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس «آهنگ آفتاب» محمدرضا جوادی ، تا حدی ابهام در آنچه بیان شده بود مرتفع شد.
آهنگ آفتاب - محمدرضا جوادی
لازم به یادآوری است دبیری سیزدهمین دوسالانه عکس ایران را اسماعیل عباسی عهده دار بود و نادر داوودی، محمدمهدی رحیمیان، مسعود زنده‌روح کرمانی، اسماعیل عباسی، مجید مسچی، سید مهدی مقیم‌نژاد، سیدعباس میرهاشمی و ساعد نیک‌ذات از سوی انجمن عکاسان ایران و عبدالرحیم سیاهکارزاده (رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر) و حسین نوروزی (نماینده مرکز هنرهای تجسمی) اعضای شورای برنامه‌ریزی این دوسالانه را تشکیل می‌دادند.
در روند جاری سخنرانی ها محمدرضا اصلانی فیلمساز و پژوهشگر با دعوت اکبر عالمی پیشکسوت عکاسی و نمایشگر و مجری برنامه در جایگاه حضور پیدا کرد و گفت: سوژه در عکس های جوادی پویاست. در واقع عکاس، خیال عکاسی را عکاسی کرده است. کویر در این عکس ها ساکن نیست و روان است و مرا یاد نقاشی های «هوکوسایی» ژاپنی می اندازد و کاش کنار این عکس ها نقاشی های این هنرمند نمایش داده می شد.
در ادامه مراسم مهدی مجابی معمار و پژوهشگر نیز به بیان نکاتی درباره معماری کویر و تعمیم این نگاه معمارانه به عکس های محمد رضا جوادی پرداخت. وی گفت: کویر مکان عرفان است و نه حتی فلسفه. ما از طریق علم و فلسفه نمی توانیم به محصولات کویر دسترسی پیدا کنیم.

آهنگ آفتاب - محمدرضا جوادیدر انتهای مراسم نیز محمدرضا جوادی با تشکر از پدیدآورندگان اصلی این عکس ها گفت: باد اصلی ترین پدید آورنده این عکس ها بود که اگر نمی وزید و این شکل ها را به من نمی داد این عکس ها هم ثبت نمی شد. دومین پدید آورنده شجاعت آقای ملانوروزی بود که بعد از ۴۰ سال همت کردند تا این عکس ها دیده شود و سومین همیاران تهیه این عکس ها کسانی بودند که مرا در این کویر تنها گذاشتند تا بتوانم این عکس ها را ثبت کنم.

وی با ذکر این عبارت که: «من عاشق بداهه هستم و تمام آنچه دیدید بداهه بود» یادی از زنده یاد عباس کیارستمی کرد و از حاضران خواست به احترام این هنرمند یک دقیقه سکوت کنند.
این تشریفات که پایان یافت شرایط دیدار از عکس های محمدرضا جوادی برای عموم منتظرین ممکن شد.
بروشور این نمایشگاه هم با عنوان : « آهنگ آفتاب (کویر ایران ، کانون تمدن) » در قطع خشتی و در تعداد ۸۸ صفحه با کاغذ گلاسه حاوی عکس و متن و اطلاعات و نوشتارهارهای کارشناسانی چون: محمدحسین حلیمی، محمدرضا درویشی، سیدمحمد بهشتی، محمدرضا اصلانی، محمدرضا جوادی، مهدی مجابی، ژاله آموزگار، محمد شمخانی، حمیدرضا اردلان، ویدا نوروز برازجانی و… در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

در طی دیدار از عکس های این نمایشگاه چهره هایی چون: سعید محمودی ازناوه، ناصر میزبانی، مهدی منعم، منصور محمدی، محسن راستانی و محمد فرنود دیده شدند .
عکس های محمدرضا جوادی با عنوان «آهنگ آفتاب» عصر روز سه شنبه ۹ شهریور ماه جاری در موزه هنرهای معاصر گشایش یافته و علاقمندان می توانند تا ۶ آبان ماه همه روزه از عکس های ارایه شده ایشان در کنار دیگر آثار گنجینه از سهراب سپهری و مارکو گریگوریان و… از این نمایشگاه دیدن کنند.
علاقه‌مندان می‌توانند تا روز  ۶ آبان ماه، روزهای یکشنبه تا پنجشنبه هر هفته از ساعت ۱۰ تا ۱۹، جمعه ها از ساعت ۱۵ تا ۱۹ به جز شنبه ها و تعطیلات رسمی از عکس های « آهنگ آفتاب » و دیگر اثار گنجینه که به نمایش گذاشته شده در محل موزه هنرهای معاصر دیدن کنند.
موزه هنرهای معاصر در تهران، خیابان کارگر شمالی، ضلع غربی بوستان لاله واقع شده است.
جهت مشاهده گزارش تصویری افتتاح نمایشگاه عکس «آهنگ آفتاب»(کویر ایران، کانون تمدن) « ایـنجـا » کلیک کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
فراخوان دومین مسابقه عکس خانه روستایی
پسین
نمایشگاه عکس «در میان دو سکوت» در بجنورد

به تازگي منتشر شده

۱ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • نمایشگاه انفرادی عکس با عنوان «آهنگ آفتاب» در موزه هنرهای معاصر روز سه شنبه ۹ شهریور ماه در حضور جمعی خالی از اهالی هنر عکاسی گشایش یافت.
    پیشتر بارها از موزه دیدن کرده بودم و آثار فاخر نخبگان هنرهای تجسمی ایران و جهان و پیشروان هنر معاصر را دیده بودم قطعا کارکرد موزه همین است، ولی اکنون شاهد برگزاری نمایشگاه انفرادی عکس در موزه هستیم آن هم با تهیه بلیط. بلیط تهیه شد و دیدار از نمایشگاهی با موضوع کویر را آغاز کردم.
    در برخی از عکس ها که کویر را در پهنه وسیعش به تصویر کشیده بود در ترکیب و ریتم یکسان و در نور و رنگ و شاید فصلی متفاوت، و بسیاری از عکس ها فرم هایی از طبیعت کویر به نمایش گذاشته شده بود،با توجه به آنکه برخی از عکس ها داری ارزش تصویری و قابل تاملی بودند ولی ردی از نگاهی نو و خلاق در هیچ یک از عکس ها دیده نمیشد، ولی آنچه ذهن من مخاطب را درگیر میکرد این بود که بارها در نمایشگاه های مختلفی از کویر شاهد آثار فاخری از طبیعت کویر بوده ایم، عکاسان به نام و گم نام در این عرصه عکس های ارزشمندی به تصویر کشیده اند و مجالی برای عرضه و دیده شدن نداشته اند. ویا مجموعه های همچون انتهای زمین که با حضور بیش از صد عکاس برگزار شد این چنین حمایت نشد.
    تفاوت این مجموعه و این کار با این همه هزینه و حمایت سازمان های غیر از آنچه به عکاسی مرتبط است با سایرین در چیست؟
    چرا موزه هنرهای معاصر تغییر کارکرد داده است؟
    من شاهد حضور بازدیدکننده های خارجی فراوانی بودم که از موزه دیدن می کردند آیا این آثار ، فاخرترین آثار ایران در حوزه کویر است که به نمایش بین المللی گذاشته شده است؟ یا نه اگر هدف پژوهشی و به بهانه ثبت کویر ما در سازمان ملل است چرا فراخوان عمومی داده نشده تا بهترین ها جمع آوری گردد.
    هر آنچه درحمایت و پشتیبانی این رویداد است قطعا حمایت از عکاس و جامعه عکاسی نیست و جامعه عکاسی ما و انجمن عکاسان ایران نیز چون همیشه سکوت را ترجیح داده اند.
    کاش این مجموعه جای دیگری به نمایش گذاشته می شد تا عکاسانه تر و با حضور اصحاب هنر عکاسی افتتاح و نقد می شد.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست