1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. نشست آموزشی اسماعیل عباسی برگزار شد

نشست آموزشی اسماعیل عباسی برگزار شد

نشست آموزشی استاد اسماعیل عباسی با ارایه تعاریف مشخص و علمی از عناوینی چون گزارش تصویری و گزاره نویسی در محل سالن آموزش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار شد.
در این نشست که عصر روز یکشنبه ۲۱ آذرماه جاری با حضور عکاسان ، دانشجویان و علاقمندان به شکل رایگان برگزار شد ابتدا در صحبت هایی مقدماتی، ضرورت آموزش و شناخت عکس مطرح شد و با نمایش مجموعه هایی از خطاهای رایج در رسانه های عمومی کشور، مباحثی همچون: گزارش تصویری، داستان تصویری و مقاله تصویری مورد تعریف و بحث و نمایش قرار گرفت.
در این میان استاد عباسی با مثال هایی بسیار ملموس، نمونه های ملموسی از اشتباه های معمول در سرویس عکس خبرگزاری ها و البته شرایط حاکم بر دبیران سرویس عکس را که هر روزه در بخش اخبار و رسانه ها با آن مواجه هستیم تشریح کردند و با نمایش چندین مجموعه از گزارش های تصویری خبرگزاری ها به عنوان منابع اصلی تزریق خوراک تصویری به مطبوعات و روزنامه ها، به شکل گذرا به خطاهای مورد نظر اشاره کردند.
نشست آموزشی اسماعیل عباسی در ادامه ایشان به تعریف مجموعه عکس پرداختند و لزوم استفاده از تک عکس و کارآمدی مجموعه عکس را برای حاضرین بیان کردند. در این بین با برشمردن تفاوت میان مجموعه عکس پیاپی و مجموعه عکس غیرپیاپی نمونه های تصویری از این نکات را به شکل کاملا علمی مورد نمایش قرار دادند.
مبحث بعدی پرداختن به مقوله ای به نام فتوژورنالیسم در عکاسی بود که مولف کتاب فتوژورنالیسم به آن پرداخت.
ایشان با ارایه ساده : «تصاویری که در ارتباط با یک رویداد، ناقل اطلاعاتی از محل و موقعیت آن اتفاق برای بیننده هستند » به این موضوع ورود کردند و در ادامه به تعریف مفاهیمی چون: رپرتاژ (PhotoReportage) ، مقاله تصویری (Photo Essay) و داستان تصویری (Photo Story) به ضرورت شناخت ، تفکیک و کارآمدی هر یک در اتاق خبر اشاره کردند و همچون مباحث گذشته نمونه های تصویری این بخش هم برای حاضرین همراه با پرسش و پاسخ، به نمایش گذاشته شد.

اسماعیل عباسی ، عکاس، محقق، مترجم و پژوهشگر عکاسی بیش از سه دهه است که در امر آموزش عکاسی فعالیت داشته و تالیف کتاب های اموزشی بسیاری همچون: زبان عکس ، فتوژورنالیسم(۱ و ۲)، نقد عکس، کار با دوربین عکاسی(۱ و ۲)، فرهنگ عکاسی و … را برعهده داشته است که با تجربه نزدیک به چهار دهه فعالیت در حوزه عکس و عکاسی به پرسش های طرح شده از سوی حاضرین پاسخ گفت.
انتهای این نشست به موضوع استیتمنت و معانی و کاربرد ان و همچنین نکات لازم به طرح در اینعنوان پرداخته شد.
همچنین مباحثی چون: رعایت اصول اخلاقی در زمینه عکاسی ، فنون و شیوه های ساختارمند و رایج در اَشکال صحیح ارایه عکس در رسانه های عمومی و مستقل و تاثیرگذاری های ناشی از ارایه در فن و حرفه روزنامه نگاری از مواردی است که به آن اشاره کرد.
نشست آموزشی اسماعیل عباسی
پایان بخش این نشست آموزشی تشریح ارایه ای با عنوان « عکس نوشت » بود که با تعریف قدرت رسانه ای عکس انجام شد.
اسماعیل عباسی به عنوان معلم سالها آموزش عکاسی در بیان ویژگی های موثر عکس، مواجهه با ساختار بینایی انسان را یادآور شد و از تاثیرگزاری صرف بر این حس انسان در برشمردن محدودیت ها و کاستی ها اشاره کرد و ضرورت ارایۀ واژه ها و لزوم بهرمندی از درج کلمه ها در کنار برخی عکس ها در اَشکال توضیحی و تشریحی با هدف ارایه اطلاعات غیرمشهود به بیننده عکس را لازم دانست.
این نشست دقایقی بعد از ساعت ۲۰ با اهدای لوح سپاس از حضور استاد اسماعیل عباسی و ثبت عکس گروهی پایان پذیرفت.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه گروهی عکس « حیوان درون » در گالری شماره شش
پسین
کتاب « خوزستان تاریخ ثروت » محمد گل جامجو منتشر شد

به تازگي منتشر شده

۱ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • اعظم حشمتي
    ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ۲۳:۳۴

    پایگاه عکس چیلیک علاوه بر کار رسانه ای در حوزه عکس و عکاسی ، امکان برگزاری نشست های نقد عکس و آموزش های مرتبط با عکاسی را در محیطی سالم و صمیمانه فراهم می کند.
    سپاسگزارم آقای سروری و تشکر ویژه از استاد اسماعیل عباسی گرامی که از محضرشان ساده و منطقی و مفید آموختیم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست